2013. már 24.

F1 Helmut Marko: Remélem eljutunk oda, hogy a leggyorsabb autó nyerhet

írta: FormaNet
F1 Helmut Marko: Remélem eljutunk oda, hogy a leggyorsabb autó nyerhet

A Pirelli erre a szezonra ismét olyan gumikat tervezett, amivel izgalmasabbá teheti a versenyeket, és  az első verseny után a legtöbben egyetértenek abban, hogy az olasz gyártónak sikerült elérnie ezt a célt, néhányan azonban úgy vélik, hogy kicsit túl messzire mentek. Ez utóbbi tábort erősíti a Red Bull Racing főtanácsadója, Dr. Helmut Marko, aki szerint nonszensz, hogy egy versenyen nem a leggyorsabb autó nyer...

helmut marko - seb vettel.jpg

Helmut, Melbourne után újra pole pozíciót szerzett a Red Bull, de a problémák a versenyen kezdődnek. A Red Bull Racingnek több gondja van az abroncsokkal, mint a Ferrarinak?

Helmut Marko: Bármiről is van szó, óvatosan kell fogalmaznunk, hiszen ez még csak a második futam lesz. Másrészt viszont némi fejfájást okoz, hogy nem tudjuk kihozni az autókból és a versenyzőkből a maximumot, mert a gumik nem teszik lehetővé.

Melbourne-ben is egy másodpercre voltak a Ferrarik előtt az időmérőn, de a versenyen ezt nem tudták kihasználni...

HM: És ennek a magasabb gumikopás volt az oka, nem pedig a tapadás. Nem volt meg az a tartomány, ahol az abroncsaink megfelelően működtek volna.

A Pirellinek az volt a feladata, hogy olyan gumikat készítsen, melyekkel érdekesebbek lesznek a futamok. Talán túlzásba estek?

HM: Ezzel kapcsolatban is óvatosan kell fogalmaznunk, mert ez még csak a második versenyhétvége, de igen, lehet, hogy kicsit eltúlozták.

Mekkora hátrányt jelent, hogy a téli tesztekből nagyon kevés konkrét következtetést lehetett levonni?

HM: Ez egyértelmű hátrány, és jövőre ennek meg kell változnia, különösen, hogy bevezetésre kerülnek az új motorok. Most a paddock arról beszél, hogy Abu Dzabiba vagy Bahreinben kellene mennünk tesztelni, ahol stabil időjárási körülmények vannak, és érdemleges adatokat lehet gyűjteni – különös tekintettel a motorokra. Több kilométert kell futni, és például Barcelonában szinte lehetetlen volt 11 előtt pályára hajtani, mert túl hideg volt. Ezért minden egyes nap legalább két órát veszítettek a csapatok.

Szóval mit szeretnének?

HM: Olyan helyszínre menni, ahol olyan adatokat lehet gyűjteni, amikkel később dolgozni lehet, és persze ahol több kilométert lehet vezetni. Persze lehet, hogy többe kerül, de az nem segít csökkenteni a költségeket, ha nem tudunk semmilyen használható adatot gyűjteni. Szombat délelőtt hosszú etapot futottunk, amit ezelőtt sosem csináltunk szombaton, de mivel hiányoztak ezek az adatok, ezért kénytelenek voltunk. Úgy gondolom, hogy a téli tesztekre új helyszínek után kell nézni, és remélem, hogy ezzel kapcsolatban Bernie (Ecclestone) összehoz majd nekünk egy jó üzletet! (Nevet)

Ebben az évben eddig mi volt a legnagyobb meglepetés az Ön számára? Az erős Lotus, vagy az, hogy a McLaren ennyire lemaradt? A tesztek nem adtak túl sok információt…

HM: Lotus nem sokat futott a télen, mert nyilván több probléma volt az autójukkal. Aztán Melbourne-ben Räikkönen nagyon okosan versenyzett, sosem került forgalomba. Persze a McLaren lemaradása is meglepő volt, de a legnagyobb meglepetés Sutil volt. Amint mögé kerültünk, valószínűleg kicsit túl közel mentünk hozzá, és onnantól kezdve nem tudtuk tartani tempót. És nem csak az volt meglepő, hogy milyen sokáig kint tudott maradni egy szett gumival, hanem amikor felrakták neki a lágyabb abroncsokat, akkor azzal három kör után már be is fejezte. Ki érti ezt?

Szóval a legtöbb csapat problémája a gumik megértése lesz ebben a szezonban? És vajon egyre több tapasztalatszerzéssel együtt ez majd lassacskán megszűnhet?

HM: A paddockban azt suttogják, hogy az idei abroncsok kissé túlságosan is extrémek. Tény, hogy a gumik nem csak az extrém kopás irányába fejlődtek, hanem elég nagy darabok válnak le róla. A legfőbb probléma, hogy mindez nem csak melegben, hanem hűvösebb időben is gondot okoz. Megjegyzem, hogy a gumiproblémák nem csak minket érintenek. Más csapatok is küzdenek ezzel ilyen-olyan formában, de hiába van egy autód, ami a legjobb leszorítóerővel rendelkezik, mind ez mit sem ér, ha az abroncsokat nem tudod munkára fogni.

Egyesek azt mondják, hogy csak savanyú a szőlő…

HM: Egyáltalán nem. Mindig is azzal értettem egyet, hogy a legjobb és a leggyorsabb nyerjen – és nem azzal, hogy büntessék azt a csapatot, aki megépíti a legjobb autót.

Amit most láttunk az időmérőn, az nagyjából ugyanaz, amit Melbourne-ben is láttunk. Vajon a verseny is hasonlóképpen alakul majd?

HM: A magas hőmérséklet és a néhány gyors kanyar miatt azt mondanám, hogy a gumik elérik majd a határokat, így azt hiszem néhányan szerencsésnek mondhatják majd magukat, ha le tudják futni a teljes versenytávot.

Malajzia után egy háromhetes szünet következik a Kínai Nagydíj előtt. A csapatok visszatérnek a gyárba, és az eddigi két versenyből tapasztalatokat gyűjtenek. Mi áll a Red Bull listáján?

HM: Az első és legfontosabb dolog, hogy leüljünk a Pirellivel megvitatni az abroncsok kérdését, és valamiféle megoldást találni erre. Ezután megteszünk mindent amit tudunk, és a következő versenyre összpontosítunk, és remélhetőleg nyerni fogunk.

Mi a helyzet a fejlesztésekkel – az eddigi két verseny alapján mit gondol?

HM: Mindig fejlesztünk, de eddig egyik verseny – Melbourne és  Kuala Lumpur – sem volt egy megszokott helyszín. Túl azon, hogy a magas hőmérséklet lehet jó és rossz is, eddig elég szélsőségesek voltak a feltételek.

000 facebook_banner.jpg

Mit jósol erre a szezonra?

HM: A McLaren visszatér, a Ferrari is marad az élen, és csak remélem, hogy eljön az a pont, ahol megint a leggyorsabb fog nyerni.

Volt egy megbeszélése Niki Laudával. Tett Önnek visszautasíthatatlan ajánlatot Adrian Newey-vel kapcsolatban?

HM: Nem foglalkoztunk ezzel, csak a gumikról beszéltünk. 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

 

Szólj hozzá

forma-1 pirelli red bull maláj nagydíj helmut marko formula-1