2013. ápr 10.

F1 Wurz szerint a Lotus számára nem jelentenek tisztességtelen előnyt a Pirelli abroncsai

írta: FormaNet
F1 Wurz szerint a Lotus számára nem jelentenek tisztességtelen előnyt a Pirelli abroncsai

A Pirellinek lassan hozzá kell szoknia ahhoz, hogy folyamatosan kereszttűz alatt ál a csapatok irányából, a legkülönfélébb indokok miatt. A gyorsan kopó gumi, mely jelentősen növeli a versenyek során a taktika jelentőségét, soha sem lehet eléggé lerágott csont, hiszen egy gyengébben teljesítő csapat számára ez kapaszkodó lehet a magyarázathoz. Helmut Marko, a Red Bull szókimondó főtanácsadója nemrégiben egy másik oldalról is kritikai észrevételének adott hangot, mégpedig annak, hogy a Pirelli gumiabroncs fejlesztései a Lotus számára előnyt jelentenek. Ezzel a véleményével Marko nem volt teljesen egyedül.

Kimi az ausztrál Nagydíjon.jpg

Az Ausztrál Nagydíjon kisebb meglepetés okozott a Lotus finn klasszisának Kimi Räikkönennek futamgyőzelme, mely jelentős részben annak volt köszönhető, hogy a Jégembernek a gumikíméléssel sikerült egy kerékcserét megspórolnia a riválisokhoz képest. Ebből  a tényből néhány ember - többek között Helmut Marko is - azonnal azt a következtetést vonta le, hogy a Lotus bizonyos előnyt élvez az idei Pirelli abroncsok tekintetében.

A dolog előzménye az, hogy az olasz gumigyártó a tesztekhez tavaly előtt használt 2009-es Toyota modellt egy Renault R30-ra cserélte. A dolog azonban nem egyszerűen a Pirelli döntése volt, ugyanis más csapatoknak is lett volna lehetőségük autót felajánlani. Az olaszok úgy gondolták, a fejlesztéseikhez elengedhetetlen egy korszerűbb tesztautó bevezetése (már csak az évenkénti szabálymódosítások miatt is), ám erre az istállók nagy része nem mutatott semmiféle reakciót. Végül így vásároltak meg egy R30-ast, mely autó az enstone-i  (akkor még Renault néven induló) gárda 2010-es versenygépe volt.

Kimi gumikímélő vezetése, és ausztrál futamgyőzelme éppen elég ok volt arra, hogy sokan tisztességtelen előnnyel vádolják a Lotust. Azok, akik így gondolkodnak, úgy vélik, az R30-as, és az idei E21 nagyon hasonló tervezési filozófiára épül, ezért fordulhatott elő az, hogy míg sokan a gyors gumikopás miatt szenvedtek Melbourne-ben, addig a Lotus számára ez nem jelentett gondot.

Márciusban Helmut Marko erről így vélekedett: „Nyilvánvaló, hogy a Pirelli abroncsokat ilyen típusú autóhoz tervezték. A mai Lotusnak ugyanolyan a szerkezete."

Az osztrák azonban megfeledkezik két igen fontos tényről. Az egyik az, hogy a 2010-es autókhoz képest a 2013-as autók igen jelentős változásokon mentek keresztül a műszaki paramétereket illetően, a másik pedig az, hogy a Red Bullnak, vagy bármely más csapatnak is lehetősége lett volna autót biztosítani a Pirelli tesztjeihez.

Miután Malajziában az eredmények tekintetében jelentősen átrendeződött a mezőny, úgy elhalkultak kissé ezek a hangok, ám az elkövetkező 17 futamon még bármikor elő lehet húzni ezt a kártyát.

A Williams egykori pilótája, Alex Wurz szerint felesleges ilyen összeesküvés elméleteket gyártani, főleg úgy, hogy az érvelésnek sincs realitása.

000 facebook_banner.jpg

„Minden csapat a Pirelli rendelkezésére bocsájthatott volna egy tesztautót. De senki sem akart.”

„Nem hiszem, hogy a Lotus ebből előnyt szerezne. Ezek standard gumiabroncsok, mindenki számára azonos mennyiségű, és idejű teszt áll rendelkezésre, hogy alkalmazkodni tudjanak hozzájuk, és hogy fejleszthessenek."

„Mindenki hasonló problémákkal szembesül, és ki-ki megpróbál túljárni a versenytársak eszén, hogy bizonyos előnyt találjon. Ez csupán lehetőség, és nem hátrány (a többiekre nézve)" – vélekedett Wurz.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

lotus pirelli forma1 kimi raikkönen helmut marko formula-1 alex wurtz