F1 Mercedes: Lewis és Nico hozzáállása a versenyekhez egészen más, de mindkettő jól működik
A Mercedes Williamstól átigazolt ügyvezető igazgatója, Toto Wolff egyre jobban megismeri új csapatát, és a napokban a pilóták hozzáállását elemezve arra a megállapításra jutott, hogy Hamilton és Rosberg versenyekhez való hozzáállásában jelentős különbség van. Wolff szerint Hamilton hozzáállásában sokkal több az érzelem, míg Rosberg sokkal kimértebben indul neki egy-egy megmérettetésnek, csapattársához képest. A szakember többek között erről, a csapatról, az elkövetkező feladatokról, egykori istállójáról, a Williamsről, és az idei elvárásairól is beszélt, a Formula-1 hivatalos oldalának adott exkluzív interjúban.
Toto, még ha a bahreini verseny okozott is némi csalódást, azért úgy tűnik, hogy mióta csatlakozott a Mercedeshez, szinte tejben-mézben fürdő hely lett ahová érkezett...
Toto Wolff: Hát igen, eddig van két pole pozíciónk, ami valóban nagyon szép. De tejben-mézben fürdő csak akkor lenne, ha vasárnap ugyanúgy tudtuk volna befejezni, a lista élén. Talán azzal Bernie-t (Ecclestone) is meg tudtuk volna győzni, ha szombaton is osztanak pontokat. Szóval igen, elégedett vagyok, és nem csak az eredmények miatt, hanem azért is, mert része lehetek ennek a csapatnak. Fantasztikus itt a szellemiség, ami azt is jelenti, hogy a kemény munka mellett képesek vagyunk együtt nevetni. Ez nagyon fontos, hiszen ezzel létre hoztunk egy újfajta felfogást.
Lehetséges, hogy maga a csapat meglepődött a hirtelen-, és teljesen váratlanul jött sikeren? Nagyon szerencsésnek érezheti magát…
TW: Én azért ezt nem így érzem teljesen, de lekopogom. Ha megnézzük az eddigi versenyeinket, eddig két pole-t szereztünk, és két alkalommal is a Q3-ba került mindkét autónk, így ha ezt lefordítjuk, szilárdan emelkedünk felfelé, a kemény munka segítségével. Igen, valóban erősödnek a versenyeredményeink, hiszen a két srác a pilótafülkében, a mérnökeink, és a szerelőink kiváló munkát végeznek, és most az van napirenden, hogy az összes alkotórész egy kicsit jobban összerakjuk, mert csak így jönnek majd azok a versenyeredmények, amiket szeretnénk. Biztos, hogy kellemes így a szombat este, de én szeretném, ha inkább a vasárnap esték lennének kellemesek.
Pár garázzsal a Mercedes mellett található a Williams garázsa. Mit érez azzal kapcsolatban, hogy a szezon elején egyelőre csak szenvednek?
TW: Természetesen látom, ahogy szenvednek, és azt kell mondanom, az sem segítette őket, hogy eljöttem. Azt gondolom, minden változás a csapatnál némi zavart kelt. Az istállónak stabil a pénzügyi háttere, és erre van szükség ahhoz, hogy lépésről lépésre építkezzenek. Remélem, nagyon gyorson átverekszik magukat ezen a nehéz időszakon.
Visszatérve a Mercedeshez, ezen a szinten sem Ön, sem Ross Brawn, sem pedig Niki Lauda nem dolgozott eddig együtt. Mennyire sikerült mostanra összerázódni. Azt hiszem ez nélkülözhetetlen a sikerhez…
TW: Nikit már régebb óta ismerem, és szerintem nagyon jól kijövünk egymással. Niki rendkívül szókimondó a mindennapokban, és egyszerűen fogalmazva segít gyorsan megoldani a felmerülő problémákat. Ross-t csak nagyjából ismertem, a neve és a híre alapján, így vele más volt a kiindulási pont. Azt már most tanúsíthatom, hogy kialakult egy non-verbális kommunikáció közöttünk, ahol egy pillantás elég ahhoz, hogy megértsük, mit gondol a másik, és erre nagy szükség van.
Milyen tulajdonságait tanulta meg értékelni Nikivel és Rossal kapcsolatban? Önök hárman egy érdekes triót alkotnak, vagy rosszul látom?
TW: Nikinél az emberi tulajdonságait és az őszinteségét, illetve a hatékonyságát értékelem legtöbbre, és azt felesleges is mondani, hogy egy igazi sportember. Ross rendelkezik minden olyan erénnyel, ami egy kiváló mérnök számára szükséges. Precizitás, összpontosítás, szerkezetében látja a dolgokat, higgadtság, és vezetői képességek, ahogy példát mutat a technikusoknak.
Minden jel arra mutat, hogy a következő szezonban Paddy Lowe is a csapathoz érkezik a McLarentől. Most, hogy Ross műszaki vezetői képességeiről is beszéltünk, várható bizonyos súrlódás?
TW: Miért? Ez elkerülhető. Ross a csapatfőnök, és ezen nem szeretnék változtatni. Szükségünk van a csapat stabilitására, mert hatalmas munka vár még ránk. Onnan, ahonnan ez a csapat jön, nagyon fontos, hogy annyi megfelelő emberünk legyen, amennyi csak lehetséges – erre összpontosítok minden megbeszélésen.
Meglepte hogy Lewis Hamilton ilyen hevesen támogatta Rosst?
TW: Nem, egyáltalán nem. Mindenki részéről a legnagyobb tisztelet Rossé, technikai tudása hibátlan és megkérdőjelezhetetlen, hiszen ő egy olyan ember, aki hét vagy nyolc címet is nyert már eddig. Hol vagyok én ehhez képest? Én mindössze három éve tevékenykedem a Formula-1-ben. Szóval teljesen egyetértek minden szóval, amit Lewis mondott.
És mi a helyzet a két pilótával. Azt követően, hogy majdnem három hónapja dolgoznak együtt, milyen tulajdonságokat méltányol bennük? A Malajziai Nagydíj után úgy tűnt, Lewis az elsőszámú versenyző…
TW: A három hónap még nem túlságosan hosszú idő. Kicsit már belelátok a magán dolgaikba is, de természetesen sokkal többet a szakmai oldalukba, és amit így spontán mondhatnék, az az, hogy nem csupán a tehetségüket csodálom, hanem azt a rendkívül összeszedett munkastílust is, amivel rendelkeznek. Semmi sem tudja eltéríteni őket a céljaiktól, a győzelmektől. Egy azonban biztos, mindkettő hozzáállása más és más.
Ezt hogy érti?
TW: Nos, azt mondhatnám, hogy Nico (Rosberg) igazi germán módon áll a dolgokhoz. Ahogy elkezdi a napi megszokott feladatait, ahogy befejezi, vagy ahogy a problémákat megoldja. Lewis hozzáállásában sokkal több az érzelem – benne rengeteg az érzelem. De ha megnézzük a köridőket, mindkét módszer egyformán jól működik, csak más módon.
Hogyan építi saját módszereivel ujjá a csapatot? Mi lesz a legfontosabb szempont az elkövetkező pár hétben? Alkalmazások? Esetleg kilövések (elbocsájtások)?
TW: Számomra nagyon izgalmas helyzet egyre jobban és jobban megismerni a körülöttem lévő embereket, hogy meg tudjam ítélni a közreműködésüket. Nem arról van szó, hogy mindent modernizálni, inkább árnyalni a dolgokat. Beszélgetek és meghallgatok mindenkit, és kialakítom a véleményemet. Egy olyan szerkezetet szeretnék létrehozni, ami szükségszerű a sikerhez. Természetesen amit teszek, annak az alapja a más üzleti dolgokban megszerzett tapasztalat, nem szükségszerűen az F1-ben eltöltött idő, de a sikert hasonlóan érik el mindenhol.
Mi a leghasznosabb lecke amit megtanult új karriere rövid ideje alatt?
TW: Az, hogy megtanultam, mi kell ahhoz, hogy Ross (Brawn) így működjön, és hogy hogyan működik.
És hogyan működik?
TW: Rendkívül strukturáltan. Alapos. A fenntartható eredményekre összpontosít, és nem a rövidtávú lehetőségekre. Kiváló vezető, aki az embereinek is helyet enged.
A szezon elején járunk, mit vár a 2013-as fejlődéstől? A Mercedes nyilvánvalóan két motort és két karosszériát épít, figyelembe véve 2014-et, így egy bizonyos ponton pragmatikus döntést kell majd hozni.
TW: Mi már dolgozunk a 2014-es projekten, és folyamatosan emeljük majd az emberek részvételét a következő évi autónál. Azt mondhatom, hogy májusra elérünk oda, hogy az embereink több mint 50 százaléka már a 2014-es autón fog dolgozni.
Ez pontosan mit jelent?
TW: Nem kétséges, hogy a nyáron valamikor lesz egy pont, amikor mindenki átáll majd arra, hogy a források jelentős részét a 2014-es autó felé irányítja, ám ez egy igen összetett és bonyolult folyamat lesz. Természetesen minden attól is függ, hogy ki hol áll majd. Azok, akik a világbajnoki címért harcolnak, hosszabb távon összpontosítanak majd az idei autóra.
Amikor majd november végén elmondhatja, hogy mindent befejeztetek, milyen eredménnyel szeretne majd hazatérni?
TW: Szeretném, ha a top négy csapatban végeznénk a konstruktőri világbajnokságban, és szeretném, ha lenne olyan pilótánk, aki szintén a top négyben végez.
FormaNet, Varga Viktória