F1 Nem könnyű manapság a Red Bull csapatfőnökének lenni - Interjú Christian Hornerrel
Az ember azt gondolná, hogy a legutóbbi három szezon világbajnok istállójánál csapatvezetőnek lenni jelen pillanatban egy álom munka, ám a Red Bull idén több nehéz kihívással is szembesült, egyrészt a Pirelli új abroncsai-, másrészt Sebastian Vettel és Mark Webber között kialakult feszültségek miatt. A Formula-1 hivatalos weboldala ezen kihívások tükrében kérdezte Christian Hornert, hogy vajon mennyire kényelmes most a csapatfőnöki szék…
A Red Bull vezeti a bajnokságot, de a versenyzők miatt mintha némi felhő lenne a csapat felett…
Christian Horner: Én nem vettem észre semmiféle felhőt. Volt eddig két győzelmünk és egy második illetve harmadik helyünk. Úgy jöttünk Európába, hogy mindkét bajnokságot vezetjük. Ilyenek lennének a sötét felhők?
És a dolgok emberi oldalával mi a helyzet?
CH: Nos, az emberek mindenfélét írnak és mindenféle véleményt megfogalmaznak, de a valóság az, hogy a bajnoki táblázatok nem hazudnak. A csapaton belül igen nagy a motiváció, és tudjuk, hogy egy versenyképes, nehéz szezon áll előttünk, ezért a négy versenyből kettőt megnyerni elég ígéretes dolog.
Nem titok, hogy van súrlódás a két versenyző között. Hogyan manőverezik a csapat ilyen akadályok között?
CH: Súrlódások voltak már több éve is, így nincs ebben semmi újdonság. Mindkét pilótánk versenyképes, és egy győzelemre éhes állat, ezért egymás határait is feszegetik. De ezzel a kombinációval nyertünk már három konstruktőri bajnokságot. A köztük lévő rivalizálás nem újdonság a csapat számára.
Azt mondja, hogy a kemény rivalizálás normális, de Malajziában úgy tűnt, mintha ezek az „éhes állatok” túllőttek volna a célon. Mi a helyzet a malajziai incidenssel?
CH: Túl sok hangsúlyt kap a dolog rossz oldala. Az aggodalmak arról szólnak, hogy nem hagytuk pilótáinkat egymással versenyezni, ahogy azt korábban megtehették. De valójában minden az abroncsok kíméléséről szólt, és arról, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzük. Rendkívül nehéz dolgunk volt, hiszen a gumik nagy hangsúlyt kaptak, és bizonyos korlátokat szabtak a 43 pont eléréséhez. A hétvége korábbi szakaszában az adatok azt mutatták, hogy jelentős a gumikopás, így a mérnökök aggódtak, hogy az autók meg tudják-e őrizni tempójukat a verseny végéig.
De nem Marknak kellett volna győznie Malajziában? Amikor kiszállt az autóból, úgy viselkedett, mintha ellopták volna tőle a győzelmet…
CH: Volt egy utasítás az abroncsok és az autók pozíciójának védelme miatt. Ez nem egy nagy történet, Sebastian egyszerűen csak szerette volna megnyerni a versenyt.
Megfordult a fejében, hogy az incidens után visszacserélje a pozíciókat?
CH: Nem, egyáltalán nem. Ha visszatekintünk, 2011-ben Silverstone-ban is hasonló volt a helyzet, csak éppen fordítva. Szóval ezek a dolgok előfordulnak, hiszen mindketten versenyképes pilóták. Továbbra is versengeni fognak egymással, mint ahogy eddig is, és természetesen az elvárás az, hogy a csapat számára ne okozzanak fájdalmas veszteséget, vagyis ne üssék ki egymást. De ezt mindketten jól tudják.
Ez egy nagyon szoros bajnokság, és előfordulhat, hogy a csapattárstól elférne egy kis segítség, de elég világos, hogy itt már nem lesz lehetőség arra, hogy két versenyző összefogjon egy harmadik pilóta ellen a bajnoki cím érdekében…
CH: A verseny nem csak a mi két pilótánkról szól. Tudjuk, hogy Fernando [Alonso], Kimi [Räikkönen], és a két mercedeses pilóta is nagyon erős, így nem csak magunk között kell versengenünk – a legfontosabb verseny a csapaton kívül van…
... de ha úgy adódik, Fernando Alonso ugyanebben a helyzetben bizonyára számíthat Felipe Massa támogatására, és valószínűleg ugyanez igaz Kimi Räikkönenre és Romain Grosjeanra, vagy Lewis Hamilton és Nico Rosberg párosra…
CH: Ebben nem vagyok olyan biztos. Lehet, hogy ezt a kérdést akkor tudná megválaszolni Stefano [Domenicali – a Ferrari csapatfőnöke], ha Felipe jobban állna ...
De Mark valószínűleg nem fog segíteni...
CH: Az elmúlt négy évben mindkét versenyzőnk azonos eszközökkel dolgozhatott a pályán, és természetesen elkerülhetetlen, hogy a szezon során kialakul egy bizonyos hierarchia. A malajziai volt a 13. kettős győzelem, amit ez a páros elért, ami valójában azt jelenti, hogy a Formula-1 történelmében az egyik legsikeresebb pilótapárosról van szó. Persze ettől még nem karácsonyoznak együtt…
És valószínűleg nem is beszélnek egymással...
CH: Szakmai dolgokról, az autó fejlesztéseiről beszélnek, de vasárnap nyilvánvalóan már újra a saját érdekeiket preferálják.
Egy olyan tehetséges versenyző, mint Mark, hogyan tud megbirkózni azzal, hogy a bajnoki álmai szertefoszlanak?
CH: Ugyanolyan lehetőségeket biztosítunk számára is - mint ahogy a korábbi években is tettük -, és rajta áll, mit tud ezzel kezdeni a pályán. Ne feledjük, 2010-ben mindketten az utolsó versenyig harcban álltak a bajnoki címért – így neki is megvan az esélye a trófeára.
Tekintettel a kialakult helyzetre, valószínűleg a következő évben szükség lesz egy új pilótára…
CH: Még túl korai a jövő évre gondolni. Sebastian helye egyértelmű, minden más a nyár végén derül ki. Nincs előre gyártott koncepciónk.
Mekkora beleszólása lesz Sebastiannak abba, hogy a jövőben ki legyen a csapattársa?
CH: Ő továbbra is a legjobb munkát szeretné végezni, és soha nem volt az ő stílusa, hogy megmondja mit lehet és mit nem. Ő egy sportember, és sosem helyezett nyomást a csapatra azért, hogy a saját érdekei érvényesüljenek.
Hol keresgél? A Toro Rossónál?
CH: Célunk nagyon egyszerű: szeretnénk, ha a két legjobb pilóta vezetné az autónkat. Ha a Toro Rossótól jön, az fantasztikus lesz, ha szépen fejlődnek. De a célunk mindig az, hogy a legjobb pilótapárosunk legyen.
Tudna esetleg neveket mondani?
CH: Választékban nincs hiány.
De a szezon előrehaladtával egyre több szerződés köttetik…
CH: De mi sosem döntöttünk túl korán.
Most pedig jöjjön a boldogabb része a dolognak: úgy tűnik újra és újra bezsebelik mindkét bajnoki címet…
CH: Remélem, igaza van. Ez egy hosszú út lesz, és nagyon szoros verseny.
Mik a legnagyobb akadályok?
CH: Fekete és kerek – és Pirellinek hívják. Aki mestere lesz ezeknek a gumiknak, a legtöbbet hozza ki belőlük és a legkövetkezetesebben bánik velük, az győz a szezon végén.
A Pirelli Spanyolországra kicsit változtatott az egyik vegyületen. Ez elegendő lesz?
CH: Nos, az előző keverékekkel két versenyt is megnyertünk, így szerintem nem lesz nagy különbség. A pénteki napon legalábbis elsőre úgy tűnt, de majd vasárnap kiderül.
Hogy alakul majd a hétvége?
CH: Én már feladtam a találgatásokat. Azt remélem, hogy versenyképesek leszünk, hiszen erősen kezdtük a hétvégét, de sok munka vár még ránk.
Mi lenne az álom eredmény?
CH: Első-második hely - és semmi balhé!
FormaNet, Varga Viktória