2013. máj 21.

F1 A pilótáknak újra használniuk kell az eszüket - Beszélgetés Ecclestone-nal és Laudával

írta: FormaNet
F1 A pilótáknak újra használniuk kell az eszüket - Beszélgetés Ecclestone-nal és Laudával

A 70-es években Bernie Ecclestone és Niki Lauda együtt dolgozott a Brabham csapatnál, mint csapatfőnök és versenyző. Közel négy évtized után, jelenleg a szerepük nagyon eltérő, barátságuk azonban azóta sem szűnt meg. A Formula-1 hivatalos weboldalán közzétett interjúban többek között Lauda mercedeses visszatéréséről, illetve a nagy Pirelli vitáról is kifejtik véleményüket, és persze régóta tartó kapcsolatukról is beszélnek.

Bernie Ecclestone - Niki Lauda.jpg

Bernie, gondolta volna valaha is, hogy Niki korában is tartogat még lehetőséget egy Formula-1-es karrier?  

Niki Lauda: Várjunk egy percet. Mi ez a beszélgetés a koromról?

Bernie Ecclestone: Egyezzünk meg, a kor nem lesz téma a beszélgetésben! (Nevet) Úgy értem ez nem zárja ki, hogy azt csinálja, amit csinál. Niki egy nagyon jó üzletember, és kicsit ismeri már a Formula-1-et, ezért ő a megfelelő ember.

Mikor értesült Niki új szerepéről?

BE: Nagyjából egy évvel ezelőtt.

NL: Tisztázzunk valamit. Az életem nagy részében folyamatosan kapcsolatban voltam Bernie-vel - akkor is, amikor versenyeztem nála, és akkor is, amikor csak az RTL televíziónál dolgoztam. Az viszont biztos, hogy ez a kapcsolat még intenzívebbé vált, amikor visszajöttem, hogy segítsem a Mercedest. Alapvetően úgy kezdődött ez a beszélgetés, hogy akarok-e a Mercedesnél elnök lenni, majd ez tovább fejlődött, és most itt vagyok.

Tudnak még tanulni egymástól?

BE: Óh, minden nap lehet tanulni valamit. Beszélgetünk Nikivel, és meglehet, hogy új ötletet kapok – és ugyanígy ez fordítva is igaz.

NL: Akkor beszéljünk erről is. Van egy egyértelmű kapcsolat köztem és az ex-főnököm, Bernie Ecclestone között. Számtalan dolog változik a Formula-1-ben, de egy valami sosem: ha odamegyek hozzá, és egymás szemébe nézünk, öt másodpercen belül tudjuk, hogy mire gondol a másik. Ő mestere annak, hogy tudja, ki mire gondol, vagy éppen miért aggódik, és sosem okozott számunkra problémát, hogy életképes megoldásokat találjunk. Szókimondó vagyok, és ő is ennek született, ezért számomra könnyű vele együtt dolgozni.

Bernie mennyire fontos az Ön számára, hogy a nagy Mercedesnél Niki egy ennyire fontos személy?

BE: Teljes mértékben támogatom Nikit az új szerepében, mert erre a pozícióra ő a megfelelő személy, és ezt be is bizonyította.

F1-Niki-Lauda-Bernie-Ecclestone.jpgBernie, úgy tűnik, hogy elsősorban a Pirellikről szóló heves viták teszik ki a szezon eddigi részét, ami most ott tart, hogy a legtöbb versenyző Barcelonában négyszer cserélt kereket.  

BE: Azt kértem a Pirellitől, hogy olyan gumit csináljanak, ami nem bírja ki a versenytáv feléig, azaz szükség legyen a bokszkiállásokra. És ezt meg is tették. Nagyon, nagyon nehéz megjósolni, hogy ezek a gumik a versenyek 15 vagy 20 százalékát bírják, mert minden pálya más, a hőmérséklet is más, az autók is különbözőek, és végül, de nem utolsósorban a pilóták vezetési stílusa sem egyforma. Azokban az időkben, amikor Niki versenyzett, akkor a legnagyobb gondja az volt, hogy a sebességváltókra és a fékekre vigyázzon, nem pedig a gumikra. Ettől már messzire kerültünk, és a pilótának nem kell gondolkodnia semmiről. Most azonban újra használniuk kell az eszüket, és gondolkodni kell azon, hogyan lehet megnyerni a versenyt.

NL: Ex versenyzőként azt kell mondjam, hogy a Pirelli célja az volt, hogy az első bokszkiállás 12-15 kört követően történjen meg, de a különböző tényezők - amikről Bernie is beszélt - miatt olykor még az utolsó négy körben is ki kell állni. Három bokszkiállásnak kellene lenni a maximumnak, de ha négy van, és néha az utolsó körökben is gumit kell cserélni, az rossz irány.

BE: A Pirellinek az lenne a legegyszerűbb, hogy olyan gumit gyártson, amit feltesznek a szezon első versenyén, és a legutolsó futamon leveszik. Ez lenne a legkönnyebb.

Bernie, az elmúlt három évben úgy tűnt, a Mercedes kicsit betegeskedik a nagy csapatok között. Jelenleg, öt verseny után elmondható, hogy három pole pozíciót és két dobogós helyezést szereztek, ami egyértelműen egy emelkedő tendencia. Ez lehet, hogy az új szakemberek miatt van?

BE: Azt mondanám, hogy igen. A gumik mindenki számára ugyanazok, és a Mercedes továbbra is ugyanazokat az anyagokat használja. Az egyetlen különbség az emberekben van, akik viszik tovább a vállalatot, szóval ez jelenti a különbséget.

Relax napszemüveg

Vajon túl sokat vártak a változtatásokkal?

BE: Azt gondolom,  az emberek mindig reménykednek abban, hogy a következő év majd jobb lesz. Tavaly úgy döntöttek, hogy eleget vártak, és elég volt!

Mi a helyzet a Formula-1 gazdasági környezetével?

BE: Ha az össze jelentős sportágat megnézzük, láthatjuk, hogy a jegyeladások mindenhol csökkennek. Manapság millió dologra lehet elkölteni a pénzt…

NL: Bernie reakciói nagyon világosak. Ő úgy nézi ezt, mint üzletet. Segít a pályáknak, mint például a Nürburgringnek, és közben új helyszíneket keres.

BE: Jó néhány évvel ezelőtt, amikor Kínában kerestem verseny helyszínt, mindenki azt gondolta, hogy megőrültem. Jelenleg Kína az egyik kedvenc helyszíne ennek a globális vállalkozásnak.

Niki, térjünk vissza a Paddock világába. Mennyire fontos az új szerepkörében, hogy a múltban olyan neves csapatfőnökökkel dolgozott együtt, mint Luca di Montezemolo és Ron Dennis?

NL: A valódi előny az, hogy magam nyithatom ki az ajtókat, és gyorsabban tudok döntéseket hozni. Egyszerű igeneket vagy nemeket. Ebben a tekintetben jó dolog, hogy ismerem őket. Mivel autóversenyző vagyok, így nálam minden fekete vagy fehér. A döntéseim is ilyenek, amikkel segíteni próbálok a Mercedesnek. Még ha valamelyik döntés rossz is, még mindig jobb kijavítani, mint egy helyben ácsorogni. Ez az én erősségem, és ezt igyekszem használni, amennyire csak tudom.

BE: Az emberek, akik Nikivel dolgoznak, ezt nagyon is jól tudják. Nincs olyan, hogy talán, vagy esetleg. Nála vagy igen, vagy nem van

NL: Ha fel akarsz érni a csúcsra, ez az egyetlen mód, hogy túléld. Nem mindenki érti ezt itt…

BE: ... és nem mindenki szereti!

NL: Így van.

000 facebook_banner.jpg

Niki, Bernie, mindkettőjüknek fiatal felesége van. Hogy működik ez a dolog úgy, hogy mindketten rengeteget dolgoznak?

NL: A feleségem, Birgit csillagjegye Skorpió, úgyhogy nagyon óvatosnak kell lennem, hogy mit mondok.

De ha a skorpió a végzete, akkor mi a helyzet Bernie-vel? Ő is skorpió nem?

NL: Nos, már elég jól megtanultam, hogy ezek az emberek hogyan gondolkodnak és cselekszenek. Jól tudom kezelni őket, de ez valóban elég kemény feladat. A jó hír az, hogy én Halak vagyok, szóval sikamlós vagyok, mint egy hal.

BE: A skorpiók mindig elkapják a halakat.

NL: Ez az, amit gondolnak…

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 niki lauda bernie ecclestone formula-1