2013. jún 05.

F1 Prost szerint jövőre az a pilóta lesz előnyben, aki jobban megérti az F1 technikai oldalát

írta: FormaNet
F1 Prost szerint jövőre az a pilóta lesz előnyben, aki jobban megérti az F1 technikai oldalát

A jövőre bevezetésre kerülő szabályváltozások, elsősorban a motorformula megváltozása számtalan új problémát vethetnek még fel az elkövetkező hónapokban. Továbbra is nagy kérdés a finanszírozás, hiszen az új motorok magasabb ára jelentősen növeli az istállók költségvetését, ám talán ennél is komolyabb kihívás a csapatok és pilóták alkalmazkodása az erőforrásokhoz, mind technikai, mind aerodinamikai, mind pedig a gumikezeléssel kapcsolatban. Az F1 egyetlen négyszeres világbajnoka, Alain Prost szerint a szabályváltozások még nagyobb kihívást jelentenek majd, amennyiben továbbra is marad a tesztkorlátozás, mely nem mellesleg az istállók többségének egyetértésével van jelenleg is érvényben.

Alain Prost.jpg

A franciák legendás pilótája szerint jelentősen megnehezíti a csapatok és a pilóták dolgát a limitált tesztlehetőség egy olyan időszakban, amikor az elmúlt évek legjelentősebb műszaki szabályváltozásai kerülnek bevezetésre. Az új motorformula bevezetése önmagában is példa nélküli kihívást jelent, amit nagy mértékben nehezít, hogy jelenleg csupán 3 teszthét, összesen 12 nap áll az alakulatok rendelkezésére. A jövő évre vonatkozóan a tesztlehetőséggel kapcsolatban ugyan még nincs kőbe vésve az a 12 nap, sőt a csapatok jelenleg azon dolgoznak, hogy a 2014-es szezonban lehetőségük legyen korlátozott számban a szezon közben is tesztelni. Itt azért fontos megemlíteni, hogy nemrégiben a csapatok többsége elvetette a Ferrari szezon közbeni tesztelésre tett javaslatát, éppen a költségcsökkentésre hivatkozva, bár a maranellói gárda nem feltétlenül a korlátozott tesztnapokra tett javaslatot.

Az 1.6-os turbómotorok jövő évi bevezetése lesz az első alkalom az F1 történelmében, hogy ilyen jelentős technikai változást úgy vezetnek be, hogy minimális tesztlehetőség áll a rendelkezésre az új műszaki megoldások ellenőrzésére, tesztelésére.

„Régebben, amikor új technológiát kaptunk, rengeteget teszteltünk” – nyilatkozta Alain Prost az Autosportnak.

„Ma mindössze három alkalom van a szezon előtt a tesztekre. Ez lehet a legnagyobb kihívás, és ez így nagyon nehéz.”

Replay napszemüveg

A négyszeres világbajnok (aki 35 futamgyőzelmet szerzett a Renault, a TAG Porsche és a Honda turbófeltöltős motorjaival) szerint az új erőforrások jelentősen megváltoztatják majd a gumikezeléssel kapcsolatos kihívást is. Egyelőre ennek mibenlétéről még nincsenek pontos elképzelései a bajnoknak, hiszen a 2014-es gumikkal kapcsolatban továbbra is nagy a bizonytalanság, abban azonban biztos, hogy az új turbó motorok, és az F1-ben utoljára használt turbók között nem lehet majd jelentősebb hasonlóságot, vagy párhuzamot felfedezni.

„Ez attól függ, jövőre milyenek lesznek az abroncsok, szóval egyelőre nem tudni” – utalt Prost arra, hogy jövőre egyáltalán a Pirelli lesz-e az F1 gumiszállítója.

„Nem lehet a következő évi turbó motorokat összehasonlítani azokkal, melyek a múltban voltak, mert azok hihetetlen lemaradásban lennének ezekhez képest. Amikor extra motor áll majd a rendelkezésre, a gumikkal való munka is kissé megváltozik.”

000 facebook_banner.jpg

Prost szerint az új motorok azoknak a pilótáknak jelenthetnek előnyt, akik lelkesen érdeklődnek a Formula-1 technikai vonatkozási iránt is.

A „Professzor” becenév nem véletlen. Prost F1-es karrierje során számtalanszor bizonyította, hogy a technikai változásokhoz való alkalmazkodás az intelligens pilóták számára jelenthetnek valódi előrelépést.

„Az autók jövőre nagyon érdekesek lesznek. Különféle pilótákat láthatunk majd, akik különféleképpen érdeklődnek a mérnökök munkája, és a technológia iránt. Azok számára jelenthet ez majd előnyt, akik jobban megértik, mint a többiek" - vélekedett a négyszeres világbajnok.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma1 motorsport autosport alain prost formula-1 új motorformula f1 technika