2013. jún 06.

F1 Az FIA döntött: A Ferrari ártatlan, a Mercedes a bíróságon folytatja

írta: FormaNet
F1 Az FIA döntött: A Ferrari ártatlan, a Mercedes a bíróságon folytatja

A Pirelli gumitesztek kapcsán az FIA meghozta döntését, és ezzel az ügy újabb lépcsőfokra került. A Nemzetközi Automobil Szövetség a stewardoktól beérkezett jelentések, és a Mercedestől illetve a Ferraritól kapott válaszok alapján úgy döntött, hogy az ügy a Nemzetközi Bíróság előtt folytatódik, de csak a Mercedes számára. A Ferrari áprilisi tesztjét úgy ítélték meg, hogy az nem sértett szabályt, mivel egy két évvel ezelőtti konstrukcióval hajtotta végre a maranellói gárda.

rosberg monaco.JPG

 

A Monacói Nagydíjon kipattant gumiteszt botrány - mely szerint a Mercedes a barcelonai futamot követően ott maradt a spanyol pályán, és titokban egy 1000 kilométeres tesztet hajtott végre -  most már jogi úton folytatódik tovább. Az FIA a Ferrari és a Red Bull óvását követően kezdett vizsgálatot, melybe rövidesen a Ferrari is vádlóból vádlottá vált. Az irányító testület tegnap meghozta döntését, mely szerint a Ferrari mentesül a további vizsgálat alól, ám a Mercedesnek a szövetség Nemzetközi Bírósága előtt kell tisztáznia magát, vagy éppen felelnie, a Barcelonában végrehajtott teszt okán.

Az FIA a döntés előtt az érintettektől válaszokat várt a feltett kérdésekre, melyek miután beérkeztek a szövetséghez, a sportbírók jelentésével együtt megfelelő alapot szolgáltattak a meghozott döntéshez.

Arctica sportnapszemüveg

Az FIA által kiadott nyilatkozat:

A Monacói Nagydíj sportfelügyelőinek jelentése alapján az FIA kérdéseket fogalmazott meg a Pirelli által elvégzett gumiteszttel kapcsolatosan a Mercedes AMG Petronas F1 Team részvételét illetően, mely tesztet Barcelonában 2013 május 15-17 között hajtották végre.

Az FIA az eset tisztázását kérte a Pirellitől, és a Mercedes AMG Petronastól Teamtől.

Az FIA válaszokat kért a  Scuderia Ferrari csapattól, mely csapat Pirelli gumitesztet hajtott végre Barcelonában 2013 április 23-24 között.

Az FIA kérte a többi F1-es csapatot, hogy ha a 2013-ban elvégzett gumitesztekkel kapcsolatban bármilyen információja van, azt küldje el (az FIA-nak). 

Figyelembe véve az összes beérkezett választ, és tekintettel a vizsgálat során összegyűlt információkra az FIA elnöke és hatáskörében az FIA büntető testülete a következő döntéseket hozta:

A Scuderia Ferrari csapat kapcsán az ügyet lezárja, figyelembe véve, hogy a Pirelli által 2013 április 23-24 Barcelonában szervezett gumiteszten egy 2011-es autót használt, és ez nem tekinthető ellentétesnek az FIA vonatkozó szabályaival.

A másik ügyben, mely szerint a Pirelli a Mercedes AMG Petronas Teammel együtt, 2013 május 15-17 Barcelonában tesztet hajtott végre, az FIA Nemzetközi Bírósága folytatja le a további vizsgálatokat, mert az eddigi vizsgálatok eredményei alapján az megsérthette az FIA vonatkozó szabályait.

A 2010-ben létrehozott  Nemzetközi Bíróság 12 tagból áll, és az FIA-tól függetlenül működik. Ha a Mercedest elmarasztalják, akkor a Nemzetközi Sportkódex-ben meghatározott szankciók közül bármelyiket kaphatja a német gyártó. Ez lehet pénzbüntetés, közmunka, vagy szimplán csak egy megrovás, de legsúlyosabb esetben a Nemzetközi Bíróság akár el is tilthatja a versenyzéstől a csapatot, vagy kizárhatja jövőbeli nagydíjakról, esetleg korábbi eredményeit törölheti, azaz korábbi versenyekről diszkvalifikálhatja a szabályszegőt. 

000 facebook_banner.jpg
Az FIA döntése nem meglepő, hiszen egyértelmű, hogy a Mercedes megszegte a széria Sportszabályzatát, melyben az évközi teszttilalommal kapcsolatban a 22.1-es cikkely kimondja, hogy minden olyan pályán megtett kilométer tesztelésnek számít, ami nem a bajnokság egyik versenyhétvégéjének keretében történik, és amit a tavalyi vagy az idei autóval, illetőleg az éppen érvényben lévő Technikai Szabályzatnak nagyban megfelelő versenyautóval hajtanak végre. Ami engedélyezett az a demó gumikkal végrehajtott promóciós-, maximum 100 kilométeres teszt, ezen kívül pedig minden csapat egy szezonon belül négy egyenesfutási tesztet szervezhet.

A Pirellinek ugyan szerződése szerint volt lehetősége szükség esetén egy idei autóval 1000 kilométert tesztelni, de ennek feltételei között szerepelt, hogy minden istállónak fel kell ajánlania a lehetőséget. Ez a feltétel pedig - mint később kiderült - nem teljesült, többek között több csapat (köztük a Lotus, a Sauber és a Force India) is egyértelművé tette, hogy semmiféle teszt lehetőséggel kapcsolatos levelet nem kapott a Formula-1 gumibeszállítójától. 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

mercedes ferrari pirelli forma1 fia motorsport formula-1 gumiteszt botrány