2013. jún 15.

F1 Ha van sapka rajta az a baj, ha nincs az a baj - Most a Lotus támadja a Pirellit a gumiválasztás miatt

írta: FormaNet
F1 Ha van sapka rajta az a baj, ha nincs az a baj - Most a Lotus támadja a Pirellit a gumiválasztás miatt

A Pirelli abroncsai az idei évben az eddigieknél is komolyabb kérdéssé váltak, és úgy tűnik, az olasz gyártó bármit is tesz, azonnal kritikák kereszttüzébe kerül. Az új fejlesztésű gumik bevezetése elmarad Silverstone-ban (is), ami jó hír lehetne azoknak a csapatoknak, melyeknek idén sikerült olyan autót építeni, ami jól bánik az abroncsokkal, ám a Lotus most azért támadja a gumiszállítót, mert véleményük szerint túlzottan konzervatív az elkövetkező három futamra szánt gumiválaszték. Különösen a Magyar Nagydíjra kijelölt keverékek nem tetszenek az enstone-i gárdának.

Kimi az ausztrál Nagydíjon.jpg

Az F1 kizárólagos gumiszállítója a héten jelölte meg, milyen keverékeken versenyezhetnek a pilóták az elkövetkező három futamon. Eszerint a Brit- és a Magyar Nagydíjon a kemény és a közepes, míg a Német Nagydíjon a közepes és a lágy keverékek kerülnek fel az autókra.

A Lotus pályaműveleti igazgatója, Alan Permane különösen a Magyarországon használatos kemény és közepes párosítást tartja rendkívül konzervatívnak.

A Pirelli motorsport igazgatója, Paul Hembery így fogalmazott: "A gumik agresszívebbek idén. Ezek mindenki számára azonosak."

Amíg a Mercedes és a Red Bull a nehezen kezelhető abroncsokat kritizálja a szezonnyitó óta, addig a Lotus és a Force India éppen a változtatások ellen kampányol, hiszen számukra előnyt jelent az, hogy az autóik jól bánnak a gumikkal, ami akár egy-egy bokszkiállással kevesebbet is jelenthet futamonként. Éppen ezért nem tetszik  a Lotusnak a konzervatív, tehát nehezebben kopó abroncsok párosítása.

„Ez szokatlan, hogy azonos abroncsok lesznek Magyarországon, mint Bahreinben, vagy Silverstone-ban. Az előző évben nem ilyen volt (a gumiválaszték). Az előző évben a közepes és a lágy volt, és a versenyzők kétszer álltak ki a bokszba.  Szóval egyáltalán semmi értelme, ezek túlzottan is kemények arra a pályára.” – vélekedett Permane, a Lotus pálya menti műveleti igazgatója.

Arctica sportnapszemüveg

A Pirelli az idei abroncsokat jelentősen módosította (lágyította) a tavalyiakhoz képest, ezzel is támogatva a több bokszkiállást, mivel az olasz cégnél úgy ítélték meg, hogy 2012-ben a csapatoknak sikerült jól kiismerniük az akkori gumikat, és ezért azok az év utolsó harmadára kissé konzervatívvá váltak.

Ez a változtatás az, ami miatt a Red Bull folyamatosan kritizálja az idei keverékeket, mert úgy vélik, ez jelentősen korlátozza a pilótákat abban, hogy a maximumon nyomhassák a gázpedált a versenyeken. A Mercedes szintén a változtatás mellett érvel, mivel az Ezüstnyilak a hátsó kerekekkel nem tudnak kíméletesen bánni.

Ezzel szemben a Lotus, a Ferrari és a Force India sokkal kíméletesebbek az új fejlesztésű gumikkal (bár Massa is elismerte, hogy számára komoly kihívást jelentenek a lágyabb keverékek), így nem érdekük a változtatás.

A Brtin Nagydíjra a Pirelli tavaly a kemény és a lágy abroncsokat szállította, így ehhez képest a silverstone-i versenyre is konzervatívabb az idei gumikínálat.

„Azért mentek el a lágyabb irányba, hogy ezzel is ösztönözzék a több bokszkiállást. De így semmi értelme sem volt a lágyításnak, ha mindenhová a keményebb keverékeket viszik majd.  Tavaly az utolsó pár versenyen pont ezt csinálták. A keményebb abroncsokat hozták, és végül csak egy bokszkiállások voltak.  Tavaly azt mondták (A Pirelli), hogy nem akarnak beleavatkozni a bajnokságba, azért hozták a konzervatívabb gumikat, de én ezt sohasem értettem, hogy valójában mit is jelent” – nyilatkozta Alan Permane.

Az ügy úgy tűnik, ezzel nem ér véget, a BBC értesülései szerint az enstone-i gárda csapatfőnöke, Eric Boullier kérdéssel kíván a Pirellihez fordulni, elsősorban a Magyarországon használható gumiválasztékkal kapcsolatban.

A Pirelli szóvivője reagált a Lotus eddig megfogalmazott kritikáira, és próbál elébe menni a felmerülő további kérdéseknek is.

„Összetett dolog egy ilyen döntést meghozni, figyelembe kell venni a rendelkezésre álló adatokat, különösen a pálya karakterisztikája kapcsán, és a várható időjárási körülményeket figyelembevéve, hogy a két-három bokszkiállás is megmaradjon.”

A Pirelli az idei, konzervatívabb abroncsválasztást éppen azzal indokolja, hogy a gumik összetevői a tavalyihoz képest jelentősen lágyabbak, így nem lesz különösebb változás az alapvető gumistratégiákban.

„Az idei abroncsok éppen egy fokkal lágyabbak, mint a tavalyiak, így az idei kemény keverék gyakorlatilag a tavalyi közepesnek tekinthető” – érvelt az olasz gumiszállító.

000 facebook_banner.jpg

A Pirelli úgy tűnik, egyre jobban magára marad. Még mielőtt bárki is újra megfogalmazná az a sztereotípiát, hogy jó abroncsokat kellene gyártani, annak jusson eszébe, hogy az olasz gumigyártó csak azt tette, amit az F1 vezetése kért tőle. Sokan úgy gondolják, hogy majd jön más, ám ez egyáltalán nincs így. A Bridgestone és a Hankook egyértelművé tette, hogy egyelőre legalább is nem érdekelt az F1-es részvételben. Vannak akik a Michelin visszatérését vizionálják, ám nem szabad megfeledkezni arról a nem mellékes tényről, hogy a francia gyártó 2010-es visszatérésekor háromszor annyit kért az istállóktól az abroncsokért, mit az olaszok.

A Pirelli számára a gyakran indokolatlan kritikák komoly presztízsveszteséget jelentenek a közúti autók abroncsainak piacán is, ráadásul jelenleg nincs még megállapodás a jövő évre, így ha az olaszok megelégelik az állandó támadásokat, és úgy döntenek, hogy ez a helyzet már nem támogatja, hanem rontja üzletpolitikájukat, akkor az F1 gondban lehet.

Figyelmeztető jel, Paul Hembery motorsport igazgató nemrégiben tett kijelentése: "Világosan látszik, hogy mindenhol csak korlátokba ütközünk, bármely irányba is nézünk. Nagyon nehéz a kritikák kereszttüzében akkor, amikor meg tudnád oldani a dolgokat, vagy változtatni tudnál a dolgokon, de azt nem engedik meg. Ez olyan valami, amin nem szeretnénk még egyszer keresztülmenni." 


A Pirelli idei gumiválasztéka a szezon első felében:

Nagydíj

Szuper lágy

Lágy

Közepes

Kemény

Ausztrália

X

X

Malaysia

X

X

Kína

X

X

Bahrein

X

X

Spanyolország

X

X

Monaco

X

X

Kanada

X

X

Britannia

X

X

Németország

X

X

Magyarország

X

X

 

FormaNet, Varga Viktória 

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

lotus pirelli forma1 gumiháború formula-1