2013. jún 17.

F1 A Pirelli tesztbotrány háttere - Az ügy sokkal bonyolultabb, mint amilyennek látszik

írta: FormaNet
F1 A Pirelli tesztbotrány háttere - Az ügy sokkal bonyolultabb, mint amilyennek látszik

A hét legnagyobb érdeklődésre számot tartó eseménye minden bizonnyal az FIA Nemzetközi Törvényszékének csütörtöki ülése lesz, ahol először hallgatják meg a barcelonai teszt érintettjeit, a Pirellit és a Mercedest. Az eddigi adatok és dokumentumok alapján az F1 irányító testülete szabálytalannak minősítette az ezer kilométeres tesztet, melyet a Pirelli kezdeményezett, és amelyen a Mercedes idei autóval és versenypilótáival vett részt. Bár az ügyben az olasz gumiszállító is a vádlottak padjára került, ám egyre többen vélik úgy, hogy a cég ártatlan. Így gondolja ezt a Formula-1 elsőszámú vezetője, Bernie Ecclestone is.

Ecclestone és Todt.jpg

A Pirellit az elmúlt hónapokban ért heves támadások érték az idei, gyorsabban kopó abroncsok miatt, ám most úgy tűnik, egyre több támogatóra találnak az olaszok a tesztügyként elhíresült, bíróságon folytatódó akcióban. Nemrégen a Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali állt ki a cég mellett, a napokban pedig Bernie Ecclestone jelentette ki, hogy a Pirelli nem csinált semmi rosszat, és kizárólag a Mercedes követett el szabályszegést.

„Várjuk meg a bírósági tárgyalást, hogy minden tény a birtokunkba legyen” – nyilatkozta
Ecclestone Adam Coopernek.

„Ha nekem valaki lopott árut kínál, az az én döntésem, hogy elfogadom, vagy sem.  Ez nem olyan dolog, hogy bárki is megmondhatja nekem, hogy mit kellene tennem. Nekem magamnak kell tudnom, hogy mit tegyek.”

„Nyilvánvaló, hogy a Pirelli helyes dolgot tett. Nem tudják megoldani a gumiproblémát, ha nem tesztelhetnek megfelelően, mert ha ez meglenne, akkor nem lenne ez a probléma sem. Ez csak azért van, mert nincs megfelelő tesztlehetőségük, ezért keveredtek ebbe a problémába. Az emberek panaszkodnak, de az is nyilvánvaló dolog, hogy ebből csak a teszteléssel lehet kijönni. Ezt ők kérték.”

Amikor Ecclestone-tól megkérdezték, vajon szerinte a Pirelli bármi rosszat, szabálytalant tett-e az ügyben a válasz egyértelmű volt: „Semmi ilyet nem tettek.”

A Pirellit ért folyamatos támadásokról, és a lehetséges következményekről itt is olvashattok

Jo Soucek szakíró érdekes véleményt fogalmazott meg a csütörtöki bírósági tárgyalás kapcsán, a Pirelli érintettségével kapcsolatban.  A szerző szerint koránt sem egyértelmű, hogy az FIA Nemzetközi Törvényszéke rendelkezik megfelelő hatáskörrel ahhoz, hogy a Pirelli szerződését, és annak záradékát egy ilyen ügy kapcsán vizsgálhassa.

A gumiszállító szerződése ugyan egyértelműen kimondja, hogy a Pirellinek is be kell tartania az FIA által meghatározott sport- és technikai szabályokban foglaltakat, ám az F1 egyedüli gumiszállítójának szerződésében vannak bizonyos záradékok, melyeknek az értelmezése tovább bonyolítja a dolgot.

Arctica sportnapszemüveg

Az FIA fegyelmi szabályzatának 8.1 cikkelye meghatározza a Nemzetközi Törvényszék joghatóságát. A cikk egyértelműen személyekre (pilóták, csapattagok), a szolgáltatásokhoz köthető személyekre tesz meghatározást, így a Pirelli cégként, mint minden F1-es csapat beszállítója nem szerepel ebben a felsorolásban. A sportszabályzat 2.1-es cikke meghatározza, hogy minden pilóta, versenytárs, a csapatok hivatalos partnerei, ezek alkalmazottjai, és minden csapat beszállítója, és azok alkalmazottai, akik részt vesznek a bajnokságban, egyetemlegesen vállalják a szabályok és a sportkódex ide vonatkozó rendeleteinek, illetve az FIA Formula-1 Technikai Szabályzatának betartását és betartatását.

Ebben a helyzetben azonban vitatható (figyelembe véve a jog útvesztőit), hogy a Pirelli a Mercedes partnere lenne.

A Pirelli szerződése lehetővé teszi, hogy a tesztekre csapatokat hívjon meg, ami külön díjazással jár, és az ilyen akciók nem minősülnek beszállítói kapcsolatnak. A felelősség ebben az esetben is a meghívott csapaté, hogy a technika - mely a teszten részt vesz - megfeleljen az előírásoknak. Ráadásul a Nemzetközi Bíróságnak nincs a kezében a Pirellivel szemben alkalmazható jogi eszköz az eltiltásra vagy a kizárásra vonatkozóan, és mivel a gumiszállító nem csak az FIA-val, hanem Bernie Ecclestone-on keresztül a FOM-mal is kapcsolatban van, az olaszok F1-hez főződő kapcsolata üzleti kapcsolat is egyben. Ezek a dolgok tehát tovább bonyolítják az FIA Nemzetközi Törvényszékének feladatát, és jelentősen megnehezítik az ítélkezést a gumiszállító esetleges szabályszegése esetén.

000 facebook_banner.jpg

Az ügy egyik háttér vetülete lehet Ecclestoen (FOM) és Jean Todt (FIA) harca, melyet a Michelin visszatéréséért, illetve a Pirelli maradásáért vívnak. 2010-ben a pályázat elbírálásánál a végső döntés Bernie Ecclestone kezében volt. Ez azóta megváltozott, és jelenleg a gumibeszállító kiválasztása már az FIA kezében van, természetesen ehhez azonban a többi érintett (a csapatok és a FOM) egyetértése is szükséges. Az új pályázati feltételek a gumiszállító számára az eddigieknél több tesztlehetőséget biztosítanak, amit a Pirelli szinte a visszatérése óta kér. Az ügy pikantériája továbbá, hogy pont a vitatott tesztet követően jelent meg a Michelin is a képben, és rövidesen a twitteren kampány indult azzal a kérdéssel, hogy a rajongók szívesen látnák-e a francia gyártó visszatérését. (2010-ben a Michelin háromszor annyit kért a csapatoktól az abroncsokért, mint amennyit a Pirelli)

Az ügy tehát rendkívül bonyolult, és mint annyiszor, most is megjelent a politika, hogy kihasználva az adott helyzetet, saját érdekeit érvényesítse.

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

pirelli forma1 fia motorsport bernie ecclestone jean todt formula-1 tesztbotrány