F1 Prost szerint jövőre újra kiegyenlítődik a motor és az aerodinamika szerepe
A négyszeres világbajnok, Alain Prost azon veterán F1-es versenyzők egyike, aki a turbókorszak elejétől a végéig személyesen is megtapasztalta a turbómotorok fejlődését az 1970-es, 1980-as években. Prost jelenleg a Renault motorsport-nagyköveteként tevékenykedik, sőt tanácsadóként is részt vállalt az új, V6-os erőforrások fejlesztésében, így természetesen a 2014-es Renault motor múlt heti párizsi bemutatóján is részt vett. A francia legenda úgy véli, jövőre az aerodinamika mellett a motorok is újra fontos szerepet kapnak, ami jót tesz majd a sport népszerűségének. Mindemellett a széria hivatalos weboldalán megjelent interjúban arról is beszélt, hogy az új érában mind a mérnököknek, mind pedig a versenyzőknek egy újfajta megközelítéshez, összetettebb stratégiához kell alkalmazkodniuk a siker érdekében.
Versenyzőként milyen volt az első turbó korszak?
Alain Prost: Ha visszatekintünk az 1980-as évek elejére, minden a reakcióidőről szólt: 2-3 másodperces késés volt. Minden évben folyamatosan fejlesztették, és az 1977-es első turbómotorok, majd a legutolsók között nagy eltérés volt a vezetési stílus tekintetében. Meg kellett találni a megfelelő pillanatot a gyorsításra, és kiszámítani, hogy mikor kapod az erőt. A megfelelő időzítés sok tényező függvénye volt: a kanyar típusa, a sebesség, a tapadás, a gumik típusa és állapota, és hogy mennyi turbót használtál. A pilótáknak a kanyarokban mindenképpen egy kicsit korábban kellett fékezniük, és korábban tudtak gyorsítani is, így képesek voltak a megfelelő pillanatban elérni a kívánt erőt. Ezért voltak nagyobbak a különbségek az autók között, illetve a pilóták fáradtabbak voltak a futam végére, hiszen nehezebb volt fejben mindent feldolgozni.
A jövőre használatos turbómotorok mások lesznek?
AP: Ha megnézzük, hogy technológiai szempontból általában milyen mértékben változtak az autók, különösen az F1-es autók, akkor semmi kétség, a jövő turbófeltöltéses erőforrásai nagyon eltérőek. Ez különösen igaz azért, mert a motornak általános része az elektromosság is. Nincs még pontos információm a reakcióidőről, de a ’80-as években tapasztaltakhoz képest nagyon rövid lesz.
A versenyzőknek sokban kell majd használniuk az alkalmazkodó képességüket jövőre?
AP: Valószínűleg igen. Először is lesz némi késés a reakcióidő tekintetében. Gondolom nagyon kicsi lesz, de a pilótáknak ahhoz is hozzá kell szokniuk. De nem csak a turbófeltöltés a kérdés. A belsőégésű motor és az elektronikus rendszerének kölcsönhatása nagyon összetett dolog. A belsőégésű motor nagyjából 600 lóerőt ad, míg az elektromos motor 160 lóerőt, így az ezzel való energiagazdálkodás sokkal összetettebb kérdés, mint a jelenlegi szívómotorok kezelése. A motorokat, és mindent amit energiaként használnak majd, a stratégiában a legkülönbözőbb módon fogják majd kezelni mind a mérnökök, mind pedig a pilóták. Visszakanyarodunk egy olyan időszakra, amikor a versenyzőnek nagyon ki kellett számítania a stratégiát, hogy hogyan használja a versenyautót. Csak a gyorsaság nem lesz elegendő. Gyorsnak és érzékenynek kell lenni.
2014-ben újra nagyobb szerephez jutnak majd a motorok?
AP: Amint befagyasztják a motorok fejlesztését, a karosszéria és az aerodinamika újra egyre fontosabb lesz. 2014-ben ez a helyzet kiegyenlítődik. Nagyon érdekes lesz a sport technikai oldala, és nagyobb hangsúlyt kapnak a motorok. Bármilyen részlegekről legyen szó, az innováció csakis akkor lesz a leghatékonyabb, ha a karosszéria és a motor megfelelően dolgozik együtt. A motorokat és az energiafelhasználás stratégiáját minden mérnök és minden pilóta a legkülönfélébb módon fogja kezelni. Röviden, új stratégiák születnek majd, melyek növelik a motorok fontosságát. Ez elméletileg jól hangzik!
Egy új F1-es korszak kezdetét láthatjuk majd?
AP: Igen, azt hiszem. Sok ember, csalódottan nézi az F1-es versenyeket, és tény, hogy vannak idén bizonyos korlátok - még ha ezek megítélése szubjektívek is -, és a motorokkal is többé-kevésbé ez a helyzet. A ’80-as években azt kell mondjam, a turbómotorok miatt nagy volt az F1 iránti érdeklődés. Az új technikai kihívások mindenkit érdekelnek. Számomra ez kicsit egy érzelmi utazás lesz, hiszen akkor minden versenyen hatalmas fejlesztések vártunk.
Sokan aggódnak az új turbó motorok hangja miatt… Ön mit gondol erről?
AP: Tudom, hogy néhány embernek ez az ellenérve, de nem hiszem, hogy ennek lenne értelme. Persze, kell a zaj, de abból is lesz bőven. Ami engem illet, én nagyon szerettem a turbómotorok hangját. Az biztos, hogy nem dízelmotorok! Mindig lesznek olyanok, akik azt mondják, hogy korábban jobb volt, de a hang teljesen elfogadható lesz!
FormaNet, Varga Viktória