2013. jún 29.

F1 Jövőre több pontban is szigorodnak a szabályok, és visszatérnek az évközi tesztek

írta: FormaNet
F1 Jövőre több pontban is szigorodnak a szabályok, és visszatérnek az évközi tesztek

Az Motorsport Világtanács pénteki ülésén számos szabálymódosítást elfogadott a jövő évre vonatkozóan, többek között 2014-ben életbe lép a büntetőpontrendszer, és visszatér az évközi teszt is. Mindemellett kötelezően eltűnnek a lépcsős orrok, a motoroknak és a sebességváltóknak pedig több versenyt kell kibírniuk a jelenleginél.

fia.JPG

 

Pénteken ülésezett az FIA Motorsport Világtanácsa, és a megbeszélésen néhány újítás is bekerült a 2014-es évre vonatkozóan. Több helyen szigorodtak, néhol pedig enyhültek a jelenlegi szabályozások. 

- Ezek közül az egyik legjelentősebb a büntető pontrendszer bevezetése, melynek ötlete nem is olyan régen merült fel, jövő évtől pedig már alkalmazzák a Formula-1-ben. A vétség nagyságától függően a pilóta egy, kettő, esetleg három büntetőpontot gyűjthet be egy-egy szabályszegés után, és ha túllépi a 12 pontot, úgy automatikusan eltiltást kap a következő versenyre. A büntetőpontok 12 hónapig maradnak meg a pilóta neve mellett, azaz nem csak egy szezonon belül érvényesek.

- További jelentős változás lesz a tesztek terén, ugyanis jövőre négyszer kétnapos évközi teszt engedélyezett lesz. A helyszínek pontos meghatározására még nem került sor, de a költségek racionalizálásának érdekében az biztos, hogy az európai pályák közül kerülnek majd ki, és a tesztet az adott nagydíj utáni kedden és szerdán bonyolíthatják le a csapatok. A szezon közbeni teszt lehetőségért cserébe megszűnik a fiatal pilóták tesztje és a nyolcnapos promóciós körözés lehetősége is.

Arctica sportnapszemüveg

- Eddig februárban kezdődtek a kollektív tesztek, ám 2014-ben az új motorok miatt egy hónappal előrébb hozták, vagyis az első tesztre már januárban sor kerülhet.

- A költségcsökkentés jegyében korlátozzák a szélcsatornás tesztek számát és a CDF-es (számítógépes áramlástani szimuláció) munka mennyiségét, mindemellett egy szélcsatornán két csapat is osztozhat.

- Egy ideje hozzászokhattunk ahhoz, hogy a pénteki első szabadedzés első harmadában az installációs körökön kívül szinte semmi nem történik a pályán. Jövőre ez is megváltozhat, ugyanis a péntek délelőtti szabadedzések első 30 percében plusz egy-egy gumikészletet használhatnak fel a versenyzők, ezzel ösztönözve a csapatokat, hogy a teljes másfél órát kihasználják.

- Az FIA a jövőben a szabályzatban is konkretizálja a pályaelhagyásból megszerzett előny visszaadásának módját, a különböző félreértések elkerülése érdekében.

- Biztonsági okokból a csapat minden bokszban dolgozó alkalmazottját fejvédő használatára kötelezik.

- Jelenleg a szabadedzéseken 60km/órával közlekedhetnek a bokszutcában a versenyautók, míg a kvalifikáción és a futamokon 100km/órával (kivéve Melbourne, Monaco és Szingapúr, ahol ez a korlátozás egységesen 60km/óra) Jövőre ez a teljes versenyhétvégén egységesen 80km/órára változik, kivéve a fent említett három helyszínen, ahol marad a 60km/óra. Ennek természetesen biztonsági okai vannak, hiszen a bokszban a legtöbb baleset a versenyeken szokott történni, a nagyobb sebesség miatt.

- Ami a 2014-től bevezetésre kerülő turbómotorokat illeti, nyilván ezek miatt is több módosításra kerül sor a technikai szabályzatban, például 5 kilogrammal megnő az autók minimum súlyhatára, és a súlyelosztás is ennek megfelelően változik.

- Egy versenyző évente öt motort használhat fel a mostani nyolc helyett. Bárki, aki a megengedetten felül egy komplett új motort kap, annak a bokszutcából kell megkezdenie versenyét. Ha nem a teljes egységet kell kicserélni, csak annak egyes részeit (pl. az ERS rendszert, turbófeltöltőt stb) akkor 10 rajthelyes büntetés jár érte. Egy sebességváltónak jelenleg öt futamot kell kibírnia, jövőre azonban ez hatra változik. 

- Az új erőforrások fejlesztését bizonyos szabványokat követve engedélyezik, de ezeknek a célja kizárólag a megbízhatóság javítása és a költségcsökkentés lehet, és nem a teljesítmény javítása. Ezt a periódust 2014-től 2020-ig határozta meg az FIA. 

- Jövő évtől engedélyezik a pályán a hátsó kerekek elektronikus kontrollját annak érdekében, hogy biztosítsák az egyenletes fékezést, melyből a motorerő növelése miatt energiát nyernek vissza.

- Annak érdekében, hogy az oldalirányú ütközéseket biztonságosabbá tegyék, egységesítenek az autókon egy (a Red Bull által kifejlesztett) oldalra felszerelt biztonsági elemet. Ezen kívül a statikus terhelési teszteken csökkenteni fogják a karosszéria megengedett elhajlását a cockpit pilóták fejét védő részén. Az eddigi 20mm helyett ezentúl csak 5mm torzulás engedélyezett.

000 facebook_banner.jpg

- Jövőre a pilótáknak 100 kg üzemanyaggal kell teljesíteniük egy versenyt. Az FIA ezt egy beépített, hitelesített mérőeszközzel fogja ellenőrizni.

- A Renault eddig csak külön engedéllyel láthatott el négy csapatot is erőforrásával (egyébként a motorgyártók jelenleg maximum három istállónak szállíthatnak csak motort), jövő évtől azonban – a Mercedes kérésére - az FIA négyre maximalizálta ezt a számot, azaz egy gyártó maximum négy alakulatnak szállíthat motort.

- A lépcsős orr 2014-ben egészen biztosan eltűnik, miután az FIA a következő évre betiltotta. 

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Ízesítse meg hétköznapjait!

Szólj hozzá

forma-1 fia autosport szabályváltozások formula-1