2013. aug 28.

F1 Whitmarsh: Ha rosszul mennek a dolgok, csak az enyém a felelősség

írta: FormaNet
F1 Whitmarsh: Ha rosszul mennek a dolgok, csak az enyém a felelősség

A McLaren idén ünnepli születésének 50. évfordulóját, és a tavalyi szezon végén elért siker után várható volt, hogy 2013-ban a wokingi csapat emlékezetessé teheti ezt a kerek évfordulót. Ehelyett azonban egy radikálisan átalakított versenyautóval szenved olyannyira, hogy idén még egy dobogós eredményt sem tudott felmutatni. A csapatfőnök, Martin Whitmarsh a Formula-1 hivatalos weboldalán adott exkluzív interjúban többek között a félresiklott MP4-28-ról is beszélt, és egyértelművé tette, hogy csapatfőnökként a tavalyi év közepén meghozott hibás döntés az ő felelőssége. Mindemellett a csapat egykori versenyzője, Kimi Räikkönen is szóba került, és Whitmarsh elárulta, tavaly tárgyaltak a finnel, most azonban úgy véli, jelenlegi pilótapárosa, Sergio Pérez és Jenson Button a nehéz szezon után megérdemli, hogy jövőre is a csapattal tartson.

martin whitmarsh.JPG

 

Martin, mennyire nehéz belevenni a „hibákat” a McLaren szótárába?

Martin Whitmarsh: Nos, azt hiszem, ez már hosszú ideje benne van a szótárunkba, hiszen mindig őszinték vagyunk magunkhoz, és ha az elmúlt években hibáztunk, sosem bújtunk el előle. Saját magunk legkeményebb kritikusai vagyunk. Ebben az évben is elkövettünk pár nagy hibát, ez nyilvánvaló, és nehéz orvosolni. Persze nem tetszik, de nincs értelme elbújni előle. Eddig 182 nagydíjat nyertünk, és nyilván sokkal élvezetesebb úgy versenyezni, ha esély van a győzelemre. E nélkül nem élvezetes az autóverseny, így ez most egy fájdalmas és nehéz időszak, de ilyen az élet. Ez most egy szokatlan helyzet, mert az elmúlt tíz évben mindig az élen harcoltunk, és nyertünk még a szezon végén is. Most fegyelmezettnek kell maradnunk és gondoskodnunk kell arról, hogy minél nagyobb erőfeszítéseket tegyünk a következő évre – és természetesen ezt tesszük. Nem elégszünk meg a kísérletezgetéssel, hanem péntekenként próbálgatunk az autón különböző konfigurációkat, és gyűjtjük az adatokat. Remélhetőleg ezekkel előreléphetünk.

Azt mondta, hogy az idei autó kicsit agresszív megközelítéssel készült, és nem lett kifizetődő. Pontosan milyen területeket érint ez?

MW: Agresszívebb irányt képviseltünk a magasabb orral, az első felfüggesztés és a hátsó futómű konfigurációjával, a karosszériával és a kipufogó elrendezéssel is. Szóval sok mindenben eltér ez az autó elődjétől, ami kilenc-tíz hónappal ezelőtt a mezőny egyik leggyorsabb autója volt.

Kinek a rábeszélésére történtek ezek a változások?

MW: Mi egy csapat vagyunk, és a felelősség az enyém, hiszen ez hozzátartozik a munkámhoz. Nem is az én stílusom, hogy egyetlen egy embert okoljak nyilvánosan, ha a dolgok rosszra fordulnak. Boldogan mondok neveket amikor sikereket érünk el, és olyankor megadom nekik a lehetőséget, hogy felmenjenek a pódiumra, de a munkámhoz tartozik, hogy én vállaljam a felelősséget azért, ha a dolgok nem jól alakulnak.

Arctica sportnapszemüveg

Tavaly a szezon végén a McLarené volt a leggyorsabb autó, ezzel együtt azt is tudták, hogy 2013 egy átmeneti év lesz. Mégis mi volt a logika abban, hogy ilyen radikális változtatásokkal kezdjék meg az évet?

MW: Amikor kicsit visszaestünk, akkor kellett döntenünk. A tavalyi évet jól kezdtük, de aztán a szezon közepén lemaradtunk, és akkor érkezett el az idő erre a döntésre, majd ezt követően a tavalyi autó gyorsabb és gyorsabb lett. Rossz volt az időzítés, és tévesen ítéltük meg a helyzetet. De tegyük hozzá, hogy ez az autó most gyorsabb, mint a tavalyi, így valójában történtek előrelépések, csak gyakorlatilag hat hónapot elvesztettünk. A többi csapat – ahogyan nekünk is kellett volna – a 2012-es autóra épített, ezért lassan tudjuk befogni őket. Történtek előrelépések, de ez nyilván még nem elegendő.

McLaren híres a visszatérésről, mégis most miért annyira nehéz felpörgetni ezt a motort? A senki földjén ragadtak, vagy tisztában vannak azzal, hogy a forrásokat egy bizonyos ponton már a 2014-es szezonra kell átcsoportosítani, ezzel együtt békén kell hagyni egy olyan kocsit, ami már sosem lesz győztes?

MW: A McLaren gyengesége az - és ez valószínűleg az én hibám -, hogy nem váltottunk át korábban a következő évre. Ebben a szezonban sokáig harcoltunk és küzdöttünk, csak úgy, mint a versenyzőink, és ez a gyengénk. A múltban többször előfordult, hogy lassan kezdtünk, majd teljes gázra kapcsoltunk. Gyakran voltunk olyan helyzetben, hogy hibáztunk, de orvosolni tudtuk ezeket, és az élre ugrottunk.Idén azonban az a probléma, hogy van egy olyan autónk, ami nagyon le van maradva, és ha keményen felgyorsítjuk a fejlesztéseket, akkor elveszíthetjük az összhangot a szélcsatornában és a pályán végzett munkákban, ezzel együtt pedig elveszítjük a helyes irányt, így még nehezebb lenne azon az úton haladni, ahol akarunk.

Szóval mi a minimális cél erre a szezonra? Megelőzni a Force Indiát a bajnokságban?

MW: Remélem, meg tudjuk csinálni, és szeretnék néhány dobogós helyezést a szezon vége felé. Ez a minimum.

Gondolt már arra, hogy Kimi Räikkönen visszatérjen a McLarenhez?

MW: Igen. Kimi mindig is nagy versenyző volt, én pedig nagy rajongója vagyok. Jelenleg rengeteg spekuláció van róla, szóval majd meglátjuk mi történik.

Az Ön csapata is fontolóra vette? Tárgyaltak vele?

MW: Talán nem kellene, de teljesen nyitott vagyok - tavaly tárgyaltunk vele, végül különböző okok miatt nem jött létre a megállapodás. Idén még nem beszéltünk erről.

Szóval lehet, hogy valaki közeledik majd valakihez?

MW: Igen, lehet. Nyilvánvaló, hogy Kimi eltökélt szándéka más csapathoz igazolni, és úgy érzem, nem fog sikerülni, hogy elérje ezt a célját, szóval majd meglátjuk mire jut.

Tekintettel arra, hogy a 2014-es év valószínűleg egy újabb nehéz szezon lesz a McLaren számára a Honda 2015-ös érkezése előtt, nem lehetséges, hogy két világbajnokkal a fedélzeten jobban a média középpontjába kerülhetne a csapat?

MW: Talán igen, talán nem. Majd meglátjuk. Jelenleg nem tárgyalunk Kimivel, úgyhogy majd meglátjuk mi történik a pilótapiacon.

Jenson egy nagyszerű képviselője a csapatnak, különösen ezekben a nehéz időkben. Mi a helyzet Checóval? Megtalálta már a helyét az új szerepkörében?

MW: Nem szabad elfelejteni, hogy Checo még nagyon fiatal – tíz évvel fiatalabb Jensonnél. De azt hiszem az egyik dolog amit meg kell említenünk, hogy még nem kapta meg azt az autót, amit idén meg kellett volna kapnia. De már most is fantasztikus munkát végez, és szerintem megérdemli, hogy jövőre is velünk tartson.

Szóval úgy véli, hogy két győztes pilótája van?

MW: Ha adunk nekik egy jó autót, akkor mindketten képesek a győzelemre.

Visszatérve a versenyzésre, mi volt eddig a szezon csúcspontja és mélypontja?

MW: A kevés pont Ausztráliában, és látni azt, hogy mennyire rossz lett az autónk. Furcsa, de a csúcspont Bahrein volt, amikor a két pilótánk egymás ellen versenyzett. Ez adott egy kis adrenalint, mert úgy éreztem, versenyeznek – még ha csak egymás ellen is. (Nevet) Nem mondom, hogy egy nagyon különleges csúcspont volt, de nincs annál jobb, amikor érzed az adrenalint, és izgalmasnak találod a versenyzést, még akkor is, ha esetleg katasztrofális lesz a vége. Pilótáink egymás elleni küzdelme Bahreinben perverz módon izgalmas pillanatokat hozott.

000 facebook_banner.jpg

Mik a kilátások a következő néhány versenyre?

MW: Talán némi előrelépés, de olyan változásokra nem számítok, amik hirtelen az élre röpítenének minket. Célunk az, hogy legalább egy tisztességes versenyképességet elérjünk. 

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 mclaren martin whitmarsh formula-1