2014. már 15.

F1 Hamilton és Ricciardo rajtolhat az első sorból az Ausztrál Nagydíjon

írta: FormaNet
F1 Hamilton és Ricciardo rajtolhat az első sorból az Ausztrál Nagydíjon

Lewis Hamilton F1-es pályafutásának 32. pole pozícióját szerezte meg a szezon első időmérő edzésén. A Mercedes elsősége nem volt meglepő, sokkal inkább a hazai pályán versenyző Daniel Ricciardo második helye, ráadásul úgy, hogy csapattársa, Sebastian Vettel csak a 13. helyet szerezte meg. Nico Rosberg így kiszorult az első sorból, és a harmadik helyről várhatja az Ausztrál Nagydíjat, mellőle pedig Kevin Magnussen rajtolhat. A McLaren újonca is elverte csapattársát, sőt Vettelhez hasonlóan Jenson Button sem jutott be a Q3-ba, mint ahogy Ferrariját összetörő Kimi Räikkönen sem.

hamilton - melbourne.jpg

 

 

A rengeteg szabályváltozással együtt a kvalifikáció menetében is történtek módosítások az előző évekhez képest.

A Q3 résztvevői kapnak egy extra szettet az opciós - lágyabb keverékű - abroncsokból, hogy a gumispórolás ne akadályozza a hajrát. Ezt a leintés után természetesen vissza kell adniuk, vagyis a futamon nem használhatják. A top10 pilótái így azokkal az abroncsokkal sorakozhatnak fel a rajtrácsra, amikkel a Q2-ben a legjobb időt futották. Az etapok ideje is változott: a Q1 két perccel megrövidült (20 perc helyett 18), és ez a két perc a Q3-hoz adódik, vagyis a legjobbak 10 helyett 12 percen át küzdhetnek meg a legelőkelőbb rajthelyekért.

A szezon első versenyhétvégéjének szabadedzésein mindannyiszor más-más versenyző zárt az élen, Fernando Alonso, Lewis Hamilton és Nico Rosberg személyében, de az egyértelműen kirajzolódott, hogy az előzetes jóslatok beigazolódnak, és a Mercedes lehet a hétvége legnagyobb esélyese. Péntek délután Hamilton fél másodpercet adott a haramdik helyen záró Alonsónak, míg Rosberg az időmérő előtti egyórás tréningen szűk 1,4 másodperces előnyt szedett össze az őt követő Jenson Buttonnal szemben. A Mercedes fölénye végül beigazolódott, ám némi csapadék kicsit összekuszálta a dolgokat, és több meglepetés is történt...

Q1

Sötét felhők alatt, és nem mellesleg nagy szélben kezdődött meg az Ausztrál Nagydíj időmérő edzése, majd az első etap második felében meg is érkezett az eső. A Pirelli számításai szerint két másodperces különbség van a közepes és a lágy abroncsok között, így nem okozott nagy meglepetést, hogy legtöbben (kivéve a Mercedest és a Toro Rossót) már kezdéskor az opciós, azaz a lágyabb gumikat használták. Az első percekben a red bullos Daniel Ricciardo és a McLaren újonca, Kevin Magnussen futotta a legjobb időket, amik máris 1:30-as köröket jelentettek. Végül ők ketten maradtak az élen, Felipe Massa, Fernando Alonso és Jenson Button előtt. Túl sok javításra már nem is volt lehetőség, mert a 18 perces etap második felére megérkezett az eső. A lotusos Pastor Maldonado például utolsóként hajtott ki, és a vizes pályán meg is csúszott, végül mért kör nélkül maradt. A 107 százalékos szabály értelmében a venezuelai elvileg nem indulhatna a holnapi futamon, de a sportfelügyelők engedélyével ő is ott lesz a rajtrácson. Csapattársa, Romain Grosjean szintén búcsúzott, ami a téli felkészülés- és a mostani edzések tükrében egyáltalán nem volt meglepetés. Az enstone- alakulat autói elvileg a rajtrács legvégéről várhatnák  a vasárnapi versenyt, gyakorlatilag váltócsere miatt a 19. helyen búcsúzó Esteban Gutiérrez mögéjük kerül. Rajtuk kívül a két Marussia valamint a Caterham újonca nem jutott tovább.

Kiesők sorrendje: Max Chilton, Jules Bianchi, Esteban Gutiérrez, Marcus Ericsson, Romain Grosjean, Pastor Maldonado.

Q2

Csendesedő esőben folytatódott a körözés az Albert Parkban. Sokan csúszkáltak, ráadásul az előrejelzések újabb zuhanyt ígértek. Ez végül nem érkezett meg, sőt a Q2 második felére valamelyest javultak a feltételek, velük együtt a köridők is. Az élen állók személye folyamatosan változott, sőt nagy meglepetések születtek. A top3-at egy Mercedes, egy Red Bull és egy Ferrari alkotta - Rosberg 1:42.264-gyel zárt az élen Ricciardo és Alonso előtt, miközben három világbajnok is kiszorult a hajrából. Kimi Räikkönen továbbra is szenved a Ferrarival, és talán ez is közrejátszott abban hogy a 3-as kanyarnál megcsúszott. A hiba sokba került, hiszen a finn végül csak a 12. lett, ráadásul a pálya mellett falnak ütközve megtörte az F14 T orrát. Button a hétvége eddigi részében jól ment, most azonban jócskán kikapott újonc csapattársától, mert neki éppen a lehető legrosszabbkor jött a Räikkönen balesete miatti sárga zászló, ami miatt még a továbbjutó helyről is lecsúszott.  

raikkonen_1.JPG

Vettel szintén megpróbált javítani az utolsó percekben, de olyannyira nem jött össze, hogy csak Button és Räikkönen mögé érkezett be a 13. helyen. A címvédő már a délelőtti edzésen is szenvedett az autóval, és csapatának arra panaszkodott, hogy egyszerűen nem gyorsul az RB10-es. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner később elárulta, hogy első lépcsőben szoftverproblémára gyanakszanak. A két Mercedesen valamint Ricciardón és Alonsón kívül továbbjutot még Magnussen, Hülkenberg illetve mindkét Toro Rosso és mindkét Williams. 

Kiesők sorrendje: Jenson Button, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Adrian Sutil, Kobajasi Kamui, Sergio Pérez.

Q3

Legtöbben esőgumikon vágtak neki az utolsó 12 percnek, de a legjobb idők érdekében voltak akik megkockáztatták a köztes Pirelliket. Első nekifutásra a két Mercedes állt az élen, majd Ricciardo következett. Végül ez a trió alkotta a top3-at, csak a sorrend kicsit borult. Hamilton az esőgumikon 1:44.231-gyel megszerezte a rajtelsőséget, a Red Bull ausztrál versenyzőjének azonban az intermediate jött be, ezzel pedig óriási meglepetésre beférkőzött a két Mercedes közé. Rosberg így csak a harmadik helyről rajtolhat, amivel a német nem igazán volt elégedett. Rosberg szintén esőgumikon futott nekigyorskörének, mint ahogy a negyedik-ötödik helyet megszerző Kevin Magnussen és Fernando Alonso is. Ők ketten már másfél másodpercet kaptak a Mercedes brit versenyzőjétől. A Renault motoros csapatok közül a Toro Rosso volt a legsikeresebb, hiszen mindkét autó bejutott a legjobb nyolcba. Jean-Eric Vergne és Danyiil Kvjat közé a Force India német versenyzője, Nico Hülkenberg férkőzött be a hetedik helyre. Ők hárman a köztes gumikat választották, míg  a 10-es lista utolsó két helyét megkaparintó Williamsek közül Massa intereken hajtott ki, Bottas pedig esőgumikon. A 10. helyen végző finn váltócsere miatt csak a 15. rajtkockából rajtolhat vasárnap. 

melbourne időmérő.JPG

A Mercedes tehát hozta a papírformát, és összességében Nico Rosberg sem panaszkodhat harmadik helyével. Ricciardo és a McLaren újonca természetesen szintén rendkívül elégedett lehet rajtpozíciójával, bár Magnussen azért óvatosan fogalmazott, és jól tudja, hogy az esős körülmények sokakat megtréfáltak. Ettől függetlenül első F1-es nagydíján nem is várhatott volna ennél többet, bár később a versenybírók vizsgálták, ugyanis Vettel és Magnussen a Räikkönen balesete utáni sárgazászlós jelzés alatt nem lassított. Végül mindketten megtarthatták pozíciójukat, az újoncnak pedig vasárnap annyi a célja, hogy pontokra váltsa negyedik helyét. A Ferrarinál viszont nincs túl nagy örömködés. Alonso egyelőre azt tartja legfontosabbnak, hogy célba érjen a szezon első futamán, Q2-ben kieső  finn csapattárs pedig továbbra sem elégedett autójával. Räikkönen elismerte, hogy folyamatosan gondokkal küzdenek, amik miatt nem tudott megfelelően felkészülni a szezonnyitóra, ráadásul forgalomba került, és  a kicsúszás nélkül sem végzett volna előrébb, hiszen akkor már elvette a gázt.

"Csak szórakoztam a kapcsolókkal, vagy valamivel, aztán egyszer csak túlpörögtek a kerekek és  falnak mentem. Csak egy hiba volt. Már nem nyomtam a gázt, mégis túlpörögtek, és már nem tudtam megfogni. Egyébként ez már nem változtatott azon a tényen, hogy nem jutottam tovább. Azt hiszem nem volt olyan rossz a sebességem, de nagy volt a forgalom, és egy kicsit trükkösek voltak a feltételek. Már nem lett volna idő plusz körre, így amikor megpördültem, már egyébként is a boxba tartottam”- ecsetelte később a történteket Räikkönen. 

 A kvalifikáció végeredménye: 

1.  Lewis Hamilton         Mercedes                      1:44.231

 2.  Daniel Ricciardo      Red Bull-Renault          1:44.548    +0.317

3.  Nico Rosberg           Mercedes                      1:44.595    +0.364

4.  Kevin Magnussen    McLaren-Mercedes       1:45.745    +1.514

5.  Fernando Alonso     Ferrari                           1:45.819   +1.588

6.  Jean-Eric Vergne     Toro Rosso-Renault      1:45.864   +1.633

7.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes   1:46.030   +1.799

8.  Daniil Kvyat             Toro Rosso-Renault       1:47.360   +3.129

9.  Felipe Massa         Williams-Mercedes           1:48.079   +3.848

10.  Valtteri Bottas*    Williams-Mercedes            1:48.147   +3.916

 

11.  Jenson Button        McLaren-Mercedes        1:44.437   

12.  Kimi Raikkonen      Ferrari                            1:44.494  

13.  Sebastian Vettel    Red Bull-Renault             1:44.668  

14.  Adrian Sutil            Sauber-Ferrari                1:45.655   

15.  Kamui Kobayashi    Caterham-Renault         1:45.867   

16.  Sergio Perez          Force India-Mercedes      1:47.293  

 

17.  Max Chilton             Marussia-Ferrari        1:34.293  

18.  Jules Bianchi           Marussia-Ferrari        1:34.794 

19.  Esteban Gutierrez*  Sauber-Ferrari          1:35.117 

20.  Marcus Ericsson     Caterham-Renault      1:35.157 

21.  Romain Grosjean    Lotus-Renault            1:36.993  

22.  Pastor Maldonado   Lotus-Renault

(* Bottas és Gutiérrez váltócsere miatt öt hellyel hátrébb kezdi meg az Ausztrál Nagydíjat)

000 facebook_banner.jpg

 

FormaNet, Varga Viktória

Arctica sportnapszemüveg

 001_fórum logo.png

 

Szólj hozzá

mercedes forma-1 hamilton időmérő melbourne formula-1