2015. jan 06.

F1 Amikre kiváncsiak vagyuk 2015-ben

írta: FormaNet
F1 Amikre kiváncsiak vagyuk 2015-ben

Meddig tarthat a Mercedes dominanciája? Vettel és Alonso hogyan boldogul majd új csapatánál? Milyenek lesznek az idei versenyautók? Helye van-e egy 17-éves ifjoncnak a királykategóriában? Az F1Fanatic összegyűjtött néhány kérdést, amikre kíváncsian várjuk a választ ettől a szezontól, mi pedig ezekből szemezgettünk…

mercedes_2014.JPG

 

A riválisok befogják-e a Mercedest?

Tavaly a Mercedes elképesztő dominanciát mutatott ami bár nem példanélküli az F1 történelmében, de néhány évtizedet vissza kell mennünk ahhoz, hogy ilyen fölényes győzelmet találjunk. A brackley-i gárda még az előző évek Red Bull dominanciáját is jócskán túlszárnyalta, és egy-egy műszaki- vagy egyéb baki nélkül valószínűleg senki nem tudta volna megállítani a csapat versenyzőit. Ugyanakkor a riválisok is értik a dolgukat, és a motorbefagyasztások enyhítése plusz lehetőség számukra. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner ezzel együtt elismerte, hogy nagyon nehéz lesz behozni a hatalmas lemaradást.

„Nem adjuk fel, de a lemaradásunk nagysága és a Mercedes további fejlesztései miatt nehéz lesz 2015-re ledolgozni a hátrányunkat. Ha hinni lehet a pletykáknak, akkor a lemaradásunk még nőhet is”- utalt Horner azon híresztelésekre, hogy a Mercedes erőfforásai 50 lóverővel erősebbek lesznek a tavalyinál.

alonso_-_ron_dennis.JPGMilyen éve lesz a McLarennek?

A McLaren 2014-es szezonja meglehetősen gyengére sikeredett, ám az új év két visszatérőt is tartogat a wokingiak számára. A múltbéli közös sikerek után bizonyára sokan kiváncsian várják a Honda visszatérését, mindemellett nagy kérdés, hogy Fernando Alonso második mclarenes korszaka hogyan alakul? A spanyol 2007-es „villámlátogatása” nem volt igazán sikertörténet, ám azóta sok minden változott…

„Akkoriban nem azon a szinten voltam, mint most. Versenyzőként és magánemberként is sokat fejlődtem azóta, és azt hiszem, ma már én is és a McLaren is jobban kezeljük az ilyen helyzeteket. Mindemellett ezúttal Jenson Button lesz a csapattársam, aki szintén egy nagyon tapasztalt pilóta és más karakter (mint Hamilton – a szerk.). Nem lehet összehasonlítani a mostani és az akkori helyzetet”- nyilatkozta nemrégiben a kétszeres spanyol bajnok.

Milyen éve lesz a Ferrarinak?

A McLarenehez hasonlóan a maranellóiak sem durrantottak nagyot a tavaly debütáló új motorformulával, ám idén ők is nagy változásokkal igyekszenek visszatérni a sikerek útjára. Az új csapatfőnök, Maurizio Arrivabene hatalmas feladat előtt áll, mint ahogy a Red Bullt elhagyó és álomcsapatához szerződő Sebastian Vettel is. 2014-ben Kimi Räikkönen és Vettel is alulmaradt a házon belüli küzdelemben és sokak szerint a mezőny legjobb versenyzője távozott a Ferraritól, de tény, hogy ketten együtt összesen öt világbajnoki cím tulajdonosai, így nyilvánvaló ostobaság lenne lebecsülni a finn-német párosítást.

vettel_-_ferrari.JPG

Hogyan szerepel majd egy 17 éves újonc a nagyok között?

Tavaly nyáron nagy meglepetést okozott a Toro Rosso azon bejelentése, hogy 2015-ben az akkor még csak 16 esztendős Max Verstappen lesz a csapat egyik pilótája. Azóta az FIA egy új szabályt is megfogalmazott, ami 2016-tól lép életbe, és ami kizárja a 18 éven aluli versenyző részvételét. 2016-tól ugyanis csak az a versenyző kaphat szuperlicencet, aki betöltötte a 18. életévét, van közúti jogosítványa, és alacsonyabb kategóriákban eléri az FIA által meghatározott pontszámot. 

max_verstappen.JPGA holland tehetség mindössze egy évnyi formulaautós tapasztalattal a háta mögött érkezik a szériába, minden idők legfiatalabb F1-es versenyzőjeként. A fent említett korlátozással be is biztosítja magának ezt a rekordot, de, hogy megállja-e helyét a Formula-1-ben, az a jövő zenéje. Az biztos, hogy a szokásosnál nagyobb figyelmet kap majd, különösen azután, hogy a Red Bull tanácsadója, Dr Helmut Marko a széria hivatalos oldalán megjelent interjúban Ayrton Sennához hasonlította.

"Leginkább Ayrton Sennához hasonlítanám. Ő egy olyan kivételes tehetség, akikből évtizedenként csak egy születik. Nem az életkorát kel nézi. A körülötte lévő szakemberek - akik fiatal versenyzők képzésével foglalkoznak - mind azt mondják, hogy felfogásában inkább 22 éves nem pedig 16. Négyéves kora óta profi szinten versenyez, így arra számítunk, hogy rögtön versenyképes lesz.”

Meddig csökkenhet a mezőny létszáma?

Már a tavalyi szezon végén is csak 18 autó sorakozott fel a rajtrácsra, köszönhetően a Caterham és a Marussia nehéz helyzetének. A két kiscsapat jövője továbbra sem dőlt el, de nem sok esély van arra, hogy életben maradnak. A Caterham még mindig befeketetőt keres, és a Marussia/Manor F1-es csapata is hasonló cipőben jár.

“Még van némi remény, de kezdünk kifutni az időből. Van két hetünk arra, hogy összehozzunk valamit, szóval van még esélyünk. Továbbra is befektetőkkel tárgyalunk, és vannak pozitív beszélgetések, de lassan eljutunk arra a pontra, mikor fel kell tennünk a kérdést, hogy belevágjunk-e” – nyilatkozta a napokban tavaly 9. helyen záró Marussia csapatfőnöke, John Booth.

A két kiscsapat mellett félő, hogy mások is kénytelenek elhagyni a szériát a közeljövőben, hiszen a Lotus helyzete sem stabil, a Force India tulajdonosa, Vijay Mallya üzleti birodalma is problémás, és a pont nélkül záró Sauber is anyagi nehézségekkel küzd, bár ez utóbbi alakulat a svájci Blick információi szerint új versenyzői által jelentős összeghez, nagyjából 50 millió dollárhoz jut. Marcus Ericsson, és Felipe Nasr mellett a tartalékpilóta, Raffaele Marciello is leginkább egy üzleti választás, hiszen az olasz ifjonc alkalmazásáért cserébe jelentős kedvezményt kapnak a Ferrari motorok árából.

Tavaly már a négy autó hiánya is szembetűnő volt, és bár egyesek úgy vélik, hogy a „töltelék” csapatok senkinek sem fognak hiányozni, de tény, hogy további csökkenés problémát okozhat a sportnak. A magáncsapatok helyzetét nyilván a bevételek egyenlőtlen elosztása lehetetleníti el, ám ennek megoldásában a „nagyok” nem igazán partnerek, hiszen mindenki saját érdekeit tartja szem előtt. Valószínűleg sokat fogunk hallani idén is a három autós ötletről annak ellenére, hogy a legtöbb résztvevő szerint ez nehezen kivitelezhető. 

000 facebook_banner.jpg

Milyenek lesznek az új versenyautók?

Az FIA biztonságot megcélzó, orrkúpokra vonatkozó szabályváltoztatásai 2014-ben igen furcsa megoldásokat szültek, de az előírások további módosításainak köszönhetően idén valószínűleg már kifinomultabb formákat láthatunk.

„Az autók biztosan szebbek lesznek, és az ütközések szempontjából valamivel robosztusabbak is”- árulta el nemrégiben a Toro Rosso technikai igazgatója, James Key.

Az mindenesetre biztos, hogy a sok kérdés közül erre kapunk leghamarabb választ, hiszen január végén megkezdődnek az autóbemutatók.

 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 forma-1 2015 formula-1