F1 Az első teszthét összegzése - statisztikák, nyilatkozatok
A 2015-ös szezon téli felkészülésének első szakasza a héten véget ért, és bár minden évben hangoztatott igazság, hogy a tesztekből, főleg a nyitó teszthétből még messzemenő következtetéseket nem lehet levonni, de a versenyzők és csapatok nyilatkozatából illetve a megtett kilométerekből néhány momentum már most kirajzolódhat…
Ebben az időszakban a köridő talán a leglényegtelenebb része a programnak, hiszen senki nem tudja, hogy a másik mennyi üzemanyaggal köröz és éppen milyen programot fut. Mindemellett a Pirelli mindegyik keverékéből (összesen 284 garnitúra, ebből 5 szuperlágy, 37 lágy, 120 közepes, 57 kemény, 40 intermediate és 25 esőgumi) szállított Jerezbe, és bár a szuperlágy gumikból egyetlen egy garnitúrát sem használtak fel, de például a top3-ból Kimi Räikkönen és Felipe Nasr lágy Pirelliken futotta meg legjobb idejét, míg az összesített lista második helyezettje, Sebastian Vettel közepes gumikon mindössze egy tizeddel maradt el finn kollégájától.
A Mercedes versenyzői egyik napon sem léptek a tabella élére, de minden rivális tisztában van azzal, hogy a címvédő alakulat még koránt sem mutatta meg idei konstrukciójának valódi erejét. Lewis Hamilton és Nico Rosberg leginkább hosszú etapokkal foglalatoskodott és ennek meg is lett az eredménye. Kilométerek tekintetében magasan a brackley-i gárda vitte a prímet, míg a legjobb időket futó Ferrari ezen a listán csak a negyedik lett a Mercedes, a Sauber és a Toro Rosso mögött.
Hamilton és Rosberg egyöntetűen úgy véli, hogy az idei versenyautójuk jobb mint elődje.
„Ez az autó még jobb, mint a tavalyi volt. Egyértelműen fejlődött, de persze a kérdés az, hogy a többi autóhoz képest mennyit. Ami engem illet, fantasztikus érzés vezetni, szóval nagyon elégedett vagyok”- mondta Rosberg, és hasonló érzésekről számolt be a tavaly év bajnoka is.
Abban egyébként minden csapat egyetért, hogy idén is a Mercedes lesz a favorit, és egyelőre úgy tűnik, hogy a tavalyi évhez képest a Ferrari lépett legnagyobbat előre. Az olaszok egyelőre óvatosan kezelik idei esélyüket.
"Ami a teljesítményünket illeti, nem hiszem, hogy versenytársaink – különösen az egyik – megmutatta volna valódi teljesítményét az elmúlt napokban. Azt gondolom, hogy ezen a téren majd csak az utolsó teszten, Barcelonában derül ki az igazság”- nyilatkozta a Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene.
A megbízhatóságból szintén remekül vizsgázó Sauber már csak azért is elégedett lehet, mert új pilótapárosuk alapos ismeretséget köthetett az idei autóval, nem mellesleg a Ferrari motorok egyértelmű fejlődéséről számoltak be, és a csapatfőnök, Monisha Kaltenborn szerint a C34 nem fog kudarcot vallani, mint elődje.
„Adataink alapján úgy látjuk, hogy a Ferrari nagy előrelépést tett”- jelentette ki a Sauber csapatfőnöke, ami pedig a megújult C34-est illeti, a változás nem is jöhetett volna jobbkor a csapat történelmének leggyengébb szezonja után.
„Szükségünk volt arra, hogy más hozzáállást válasszunk. Tény, hogy más utat választottunk és kockáztattunk, de egyértelműen fejlődnünk kell. Nem maradhatunk ott, ahol tavaly abbahagytuk, mert nem oda tartozunk”- mondta Kaltenborn.
A Williams csendesen megbújt a középmezőnyben mind teljesítmény, mind pedig kilométer tekintetében, ám a versenyzők szerint az alapok nagyon jók, és pontosan ott tartanak, ahol ebben az időszakban lenniük kell. Reményeik szerint az idény során megnehezíthetik majd a Mercedes dolgát.
„Azt kell mondjam, nagyon jó alapjaink vannak, Az autónk megbízható és elég jónak éreztem. Nyilván hosszú út áll még előttünk, de biztos vagyok abban, hogy ezzel mindenki így van a boxutcában. Célunk, hogy a tavalyinál jobb eredményt érjünk el, és ezzel kapcsolatban pozitív érzéseim vannak. Az autónk hasonlít a tavalyihoz, csak kicsit jobb. Nehéz megmondani, hogy a többiekhez képest mennyit fejlődtünk a tél folyamán, erről majd az első pár versenyen fogunk tisztább képet kapni, de én úgy érzem, hogy nagyon jó évünk lesz”- nyilatkozta Valtteri Bottas a teszt után.
A Lotus csak három napot tesztelt, de még így is két világbajnok csapatot előzött be. Egyelőre az enstone-i alakulat is óvatos, de kissé sem csalódott.
„Az első benyomásaim nagyon jók az E23-ról. Motor és a karosszéria terén is jó irányba haladunk és a csapat egyértelműen fejlődött, különösen ahhoz képest, ahol tavaly voltunk. Szóval összességében elégedett vagyok, ez egy jó kezdés volt”- mondta a zárónapon Romain Grosjean, aki csak egy napot vezethette az új autót.
A lista végén minden tekintetben a Red Bull és a McLaren áll, de ha a tavalyi szezonkezdést nézzük (amikor az enregiaitalosok az első teszten mindössze 54 körig jutottak, végül a második helyet szerezték meg a konstruktőri bajnokságban), akkor koránt sem szabad még leírni a wokingiakat sem. A Honda motorokkal kapcsolatos problémákon már dolgoznak, és a japán gyártó motorsport-igazgatója, Arai Jaszuhisza elmondása szerint a következő tesztre több új fejlesztéssel érkeznek.
„Sok problémával szembesültünk a héten, de a következő tesztre ezeket orvosolni fogjuk. A mostanihoz képest az új motor előrelépés lesz, és ezt követően is fokozatosan szeretnénk fejlődni” - ígérte a japán szakember.
A Red Bullt inkább apróbb, „bosszantó” hibák (és egy szerencsétlen baleset is) hátráltatták a munkában, de a csapat összeségében elégedett az új autóval.
„Az előzetesen tervezett programunk legfontosabb részeit sikerült végrehajtanunk. Ez a hét a megbízhatóság tökéletesítéséről szólt, és bár voltak apróságok amiket meg kellett oldanunk, az autó nagyjából ott tart, ahová előzetesen vártuk. Leginkább a közepes és hosszú etapokra koncentráltunk, és szerdán Danyiil (Kvjat) ezen a téren jó munkát végzet. A legfontosabb feladatokat megcsináltuk, így elégedetten távozunk Jerezből” – értékelt a Red Bull versenymérnöke, Guillaume Rocquelin.
A tulajdonos, Dietrich Mateschitz összességében úgy látja, hogy a címvédő csapatot idén sem fogja senki befogni. Az energiaitalosok idei céljait Mateschitz a következőképpen fogalmazta meg: A Mercedes továbbra is elérhetetlen. Ha a Red Bullnak sikerülne valamennyit lefaragnia hátrányából, már azzal is elégedettek lennénk. Másik csapatunk, a Toro Rosso továbbra is a fiataloké, és nekik a lehető legjobb autót kell adnunk. Jelenleg két remek pilóta van ott, és velük a konstruktőri ötödik helyet célozzuk meg.
A jerezi teszthét összesített eredménye
Versenyző Csapat Idő Kör
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:20,841 198
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:20,984 148
3. Felipe Nasr Sauber 1:21,545 199
4. Nico Rosberg Mercedes 1:21,982 308
5. Marcus Ericsson Sauber 1:22,019 182
6. Lewis Hamilton Mercedes 1:22,172 205
7. Felipe Massa Williams 1:22,276 144
8. Valtteri Bottas Williams 1:22,319 134
9. Max Verstappen Toro Rosso 1:22,553 168
10. Pastor Maldonado Lotus 1:22,713 137
11. Carlos Sainz Toro Rosso 1:23,187 183
12. Daniel Ricciardo Red Bull 1:23,338 83
13. Romain Grosjean Lotus 1:23,802 53
14. Danyiil Kvjat Red Bull 1:23,975 80
15. Jenson Button McLaren 1:27,660 41
16. Fernando Alonso McLaren 1:35,553 38
A csapatok által megtett távok
Csapat Kör Km
1. Mercedes 516 2285
2. Sauber 381 1687
3. Toro Rosso 352 1559
4. Ferrari 347 1537
5. Williams 278 1231
6. Lotus 190 841
7. Red Bull 165 731
8. McLaren 79 350
A napi legjobb köridőknél használt gumik:
1. nap: Sebastian Vettel (Ferrari) – 1:22,620 - közepes
2. nap: Sebastian Vettel (Ferrari) – 1:20,984 - közepes
3. nap: Felipe Nasr (Sauber) – 1:21,545 - lágy
4. nap: Kimi Räikkönen (Ferrari) – 1:20,841- lágy
Jerezo teszt összehasonlítása a tavalyi évvel:
2014 - négy nap alatt összesen 1470 kör (6509 km)
2015 - négy nap alatt összesen 2294 kör (10.156 km)
2014-ben a legjobb köridő: 1:23.276 (Kevin Magnussen)
2015-ben a legjobb köridő: 1:20.841 (Kimi Räikkönen)
A következő tesztet február 19-e és 22-e között rendezik Barcelonában.
FormaNet, Varga Viktória