2016. már 19.

F1 Hamiltoné lett a kudarcba fulladt új időmérő pole-ja

írta: FormaNet
F1 Hamiltoné lett a kudarcba fulladt új időmérő pole-ja

Lewis Hamilton F1-es pályafutásának 50. rajtelsőségét szerezte meg az Ausztrál Nagydíj időmérőjén, ám a következő órákban egyértelműen nem ő lesz a beszédtéma, sokkal inkább az új kvalifikációs rendszer kudarca. Hamilton mellől Nico Rosberg rajtolhat, a második sort pedig a Ferrarik bérlik majd a vasárnapi rajtrácson.

lewis_hamilton_melbourne.JPG

A szezonnyitó időmérő edzése valószínűleg sokáig emlékezetes marad, ám sajnos nem pozitív értelemben. Sokan máris az követelik az új rendszer azonnali beszüntetését...

 

 

 

 

Q1

Szabály: az új időmérő rendszer alapján az első etap 16 perces, és a 22 fős mezőny első kiesője a 7. perc végén, a tabella utolsó helyén álló pilóta. Ezt követően másfél másodpercenként búcsúzik egy-egy résztvevő.

Már a kvalifikáció elején nagy tumultus alakult ki a pályán, hiszen mindenki igyekezett minél előbb megfutni első gyorskörét. A nagy sietségben néhány hiba is becsúszott, például Nico Rosberg első mért körén kisodródott a fűre.

Első nekifutásra Lewis Hamilton volt a leggyorsabb 1:26.635-tel, mögötte pedig Kimi Räikkönen nem sokkal lemaradva. Ezt követően rövid időre helyet cserélt a két élmenő, de Hamilton már 1:25-ös körrel gyorsan visszavezette elsőségét.

Közben az első két kieső is megszületett, miután a Manor versenyzői, Pascal Wehrlein és Rio Haryanto autóját is betolták a garázsba. Haryantóra még rajtbüntetés is vár, amiért a harmadik szabadedzés elején a boxutcában beleszaladt a szomszéd garázsból éppen kihajtó Romain Grosjean autójába.

A következő kieső Esteban Gutiérrez Saubere volt, majd Grosjean következett, aki ugyan megkezdte körét, hogy javítani tudjon, de már nem volt ideje befejezni. Danyiil Kvjatnak sem sikerült az első próbálkozása, ám még egy nekifutásra nem maradt ideje. Ezután Felipe Nasr került sorra, majd végül Marcus Ericssont szorította ki a Renault újonca, Jollyon Palmer. A Red Bullon kívül nagyjából papírforma szerint alakult a kiesések sora. Kvjat később elmondta, hogy forgalomba került, ezért nem sikerült jó kört összeraknia.

Az élen közben Lewis Hamilton, Felipe Massa, Fernando Alonso, Nico Hülkenberg, és Kimi Räikkönen sorrend alakult ki, a legjobb idő 1:25.351 volt. Nico Rosberg és Sebastian Vettel a 9-10. helyen jutott tovább.

Q2

Szabály: a továbbjutó 15 versenyzőnek 15 perc áll rendelkezésére a középső részben, és itt a 6. perc után kezdődnek meg a kiesések, 90 másodpercenként. 

A középső etap elején a két Mercedes 1:24-es körökkel rögtön az élre állt, mögéjük Massa, Pérez és Vettel trió zárkózott fel, az utolsó három továbbjutó hely pedig Verstappen, Bottas és Räikkönené volt. A többiek közül először a két Renault esett ki. Őket a McLarenek követték, mert sem Button, sem pedig Alonso nem vágott neki egy-egy újabb körnek. A brit már kicsúszott az időből, Alonsónak viszont valószínűleg még lett volna lehetősége. Mint ahogy Bottasnak is, aki ki is használta, javítani azonban nem tudott, és ezzel a 11. helyen búcsúzott. Utolsó kiesők a Force Indiák voltak.

Hamilton 1:24.605-ös körével elsőként jutotta be a hajrába, mögötte a legjobb nyolcban Rosberg, Vettel, Sainz, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen és Massa sorrend alakult ki.

Q3

Szabály: az utolsó 14 percben nyolc versenyző küzdhet, és az ötödik percben búcsúzik az etap első kiesője, majd másfél percenként újabb versenyzők csatlakoznak a kiesőkhöz.

Az első gyorskörökben Vettel és Räikkönen is gyorsabb volt Rosbergnél, Hamilton azonban fél másodperccel verte a második legjobb kört futó német bajnokot, míg Räikkönen már kilenc tizedet kapott tőle.  Rosberg elrontotta első próbálkozását, ezért több mint egy másodperces hátrányba került csapattársához képest.

A Mercedes és a Ferrari mögött Verstappen, Massa, Sainz és Ricciardo volt a sorrend. Utóbbi versenyzőnek már nem jutott idő, azaz Ricciardo volt a Q3 első kiesője. A nagy tűzijátékra azonban hiába vártunk, ugyanis a Mercedeseken kívül mindenki bent maradt és inkább gumit spórolt a versenyre. A versenyzők kiszálltak az autókból, így az eddigi általában izgalmas hajrá tulajdonképpen eltűnt. Hamilton végül 1:23.837-tel szerezte meg a pole-t, Rosberg tudott javítani első köréhez képest, de így is bő háromtizeddel maradt el.

Nyilván ez még csak egy időmérő volt az új rendszerben, ám az eddig látottakból nyugodtan kijelenthető, hogy az ötlet megbukott. Így gondolja ezt például a Red Bull, sőt a Mercedes vezetője is. Toto Wolffnak annak ellenére sem tetszett amit látott, hogy a csapat autói indulhatnak az első sorból a szezonnyitón.

„Általában azt szoktam mondani, hogy nem szabad rosszat mondani a sportról, de ez az új kvalifikáció elég rossz, és meg kell beszélnünk. Nyilván mindenki a legjobbat akarja, és szeretnénk, hogy minél jobb legyen a show, de néha be kell látni, hogy nem sikerült, sőt rosszabb lett” – vélekedett Wolff, és hasonlóan kritizált Niki Lauda is. Mindemellett egyetértenek Chiristian Horner azon véleményével, hogy már Bahreinben vissza kell állítani a régi rendszert.

„Bocsánatkéréssel tartozunk az időmérő miatt. A gyors autók a garázsban maradtak, és nem mutatták meg erejüket. Egyértelmű, hogy ez a szabálymódosítás rosszul sült el. Mindenki tűzijátékra várt az utolsó percekben, de ez elmaradt. Gyorsan kell reagálnunk, és változtatnunk kell. Akár már Bahreinben visszatérhet a régi rendszer, és meglepne, ha ezzel a többiek nem értenének egyet”- nyilatkozta a Red Bull csapatfőnöke.

Az időmérő utáni kialakult sorrend:

        Versenyző              Csapat                       Köridő            Hátrány
1.   Lewis Hamilton Mercedes 1:23.837
2. Nico Rosberg Mercedes 1:24.197 0.360
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:24.675 0.838
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:25.033 1.196
5. Max Verstappen Toro Rosso/Ferrari 1:25.434 1.597
6. Felipe Massa Williams/Mercedes 1:25.458 1.621
7. Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1:25.582 1.745
8. Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1:25.589 1.752
9. Sergio Pérez Force India/Mercedes 1:25.753 -
10. Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1:25.865 -
11. Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1:25.961 -
12. Fernando Alonso McLaren/Honda 1:26.125 -
13. Jenson Button McLaren/Honda 1:26.304 -
14. Jolyon Palmer Renault 1:27.601 -
15. Kevin Magnussen Renault 1:27.742 -
16. Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1:27.435 -
17. Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1:27.958 -
18. Danyiil Kvjat Red Bull/TAG Heuer 1:28.006 -
19. Romain Grosjean Haas/Ferrari 1:28.322 -
20. Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1:29.606 -
21. Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1:29.642 -
22. Rio Haryanto Manor/Mercedes 1:29.627 -

 

FormaNet, Varga Viktória

000 facebook_banner.jpg

Szólj hozzá

mercedes f1 forma-1 hamilton időmérő melbourne formula-1 ausztrál nagydíj