F1 Mostantól a pilóták szabadabban versenyezhetnek
Idén az FIA szabadabb versenyzést ígér a csapatoknak és pilótáiknak, többek között az úgynevezett Verstappen-szabályt is elvetették, és csak a valóban veszélyes manőverek miatt lesz vizsgálódás. Ez valószínűleg az összes versenyző tetszését elnyeri majd, Daniel Ricciardo mindenesetre boldog, hogy végre nem szabályozzák be túlságosan őket, és szabadabban versenyezhetnek.
Az elmúlt évben Max Verstappen agresszív stílusát több alkalommal is kritizálták versenytársai, és néhány panasz is volt rá egy-egy vitatott manővere miatt, amikor túl vehemensen védte pozícióját. A versenyirányításnak sokszor nem volt könnyű dolga, de az idei évre kissé enyhítettek a szabályokon, csak abban az esetben indítanak vizsgálatot, melyben egyértelmű, hogy a pilóta hibázott, vagy valóban veszélyes manővereket csinált a pályán.
A holland csapattársa, Daniel Ricciardo örömmel vette azt a hozzáállást a versenyirányítás részéről, hogy nagyobb utat engednek ettől az évtől a kerék-kerék elleni csatáknak, beleértve az F1-es „verstappen-szabály” elvetését.
„Ebben az a jó, hogy kevesebb vizsgálat lesz és ránk bízzák a versenyzést, ami szerintem pozitív. Remélem jót tesz majd mindenkinek az az érzés, hogy nem korlátozzák be túlságosan. Nekem legalábbis jó érzés, hogy engednek versenyezni.”
Az F1-es berkekben egyszerűen csak „verstappen-szabálynak” keresztelt manőver lényege az volt, hogy a holland versenyző védekezés közben, a féktávokon többször is olyan irányváltásokkal próbálkozott, amik eléggé felbőszítették az éppen aktuális ellenfelet. Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting a Mexikói Nagydíjat hozta fel példának, amikor Sebastian Vettelt megfosztották 3. helyétől azért, mert fékezés közben irányváltással próbálkozott. Ezt az FIA akkor szigorúan tiltotta, de idén már nem járna érte büntetés. A német bajnok egyébként viccesen meg is jegyezte a hivatalos sajtótájékoztatón, hogy így akár vissza is adhatnák neki a mexikói serleget.
„A versenybírókkal újranéztük a tavalyi vitatott manővereket, és bár nem részletezem, de érdekes volt. A csapatok kevesebb vizsgálódást szeretnének, és azt kérték, hogy ésszerűen fektessük le az alapszabályokat. Eddig azt mondtuk, hogy minden féktávon történő irányváltást megvizsgálunk. Mostantól ez sokkal egyszerűbb lesz. Csak az a pilóta esik vizsgálat alá, aki kiszámíthatatlanul mozog vagy indokolatlanul lassan halad, illetve ha más versenyzőre nézve veszélyes manővert csinál. Az, hogy mennyire volt veszélyes egy manőver, azt a versenybíráknak kell majd mérlegelniük minden egyes alkalommal” – magyarázta Charlie Whiting az újítást.