2017. ápr 02.

F1 Erősebben, gyorsabban, hangosabban - 2021-től jöhet az új motorformula

írta: FormaNet
F1 Erősebben, gyorsabban, hangosabban - 2021-től jöhet az új motorformula

Szinte azóta, hogy Jean Todt 2009 októberében elfoglalta az FIA elnöki székét, azért küzdött, hogy a száguldó-cirkusz bevezessen egy új motorformulát, és hogy ismét 1.6-os, ám az eddigieknél takarékosabb turbó feltöltésű erőforrások kerüljenek az F1-es versenygépekbe. Sok vita és módosítás után végül 2011 júniusában fogadták el az új motorszabályt, melyet 2014-ben vezettek be, és amely jelenleg is érvényben van. Most azonban úgy tűnik, ez a formula a 2021-es szezontól megváltozik.

2021-tol_uj_motorformula.jpg

A napokban az FIA a Formula-1 konstruktőreivel találkozott, ahol egy olyan közös álláspontot alakítottak ki, hogy 2021-től változásokra van szükség a jelenlegi tápegységek vonatkozásában. A cél a hanghatás, az erő és sebesség növelése, azt azonban hangsúlyozták a megbeszélést követően, hogy ez csak a költségcsökkentéssel együtt elképzelhető.

A megbeszélésre az FIA párizsi központjában került sor, és a legbefolyásosabb F1-es személyek és a kereskedelmi jogok új tulajdonosa mellett, olyan autóiparban szereplő cégek is képviseltették magukat, akik jelenleg semmilyen formában nem vesznek részt a királykategóriában.

Néhány közúti autógyártó, többek között a Volkswagen csoport is jelen volt az értekezleten, ami önmagában is meglepő fordulatot hozhat az elkövetkező években.

A jelenlévők kiemelték, hogy az F1 jövője csak úgy fenntartható, ha a sport megmarad a motorsportok királykategóriájának úgy, hogy közben – ahogy ez a múltban is történt – egyféle „laboratóriumként is szerepet kap a közúti autók innovációja vonatkozásában.

Abban a résztvevők egyetértettek, hogy a jelenlegi hibrid motorok megszűnhetnek, a motorok egyszerűbbé és ezáltal olcsóbbá válhatnak, ugyanakkor a teljesítmény növelése lesz az elsődleges cél. Az új motorok teljesítménye a pilótákat is jelentősen keményebb munkára ösztönözheti és ezt segítendő, megszűnhet az üzemanyag korlátozás is, ami jelenleg 105 litert engedélyez futamonként.  

„Nagyon elégedett vagyok ezzel az előrelépéssel, és tény az, hogy számtalan érdekelt fél volt képes egyetérteni az FIA irányával a Formula-1-es világbajnokság tekintetében, a legfontosabb technikai területeken.”

„Természetesen most le kell majd ülnünk és ki kell dolgoznunk a részleteket, hogy pontosan milyenek legyenek a motorok 2021-re, amiben fél lábban már benne is vagyunk, és nagyon várom, hogy kidolgozhassuk azt a fejlesztést és irányt, s meghozzuk a megfelelő döntést, ami meghatározza az F1 jövőjét.”

„Az FIA a Formula-1-es világbajnokság kapcsán elkötelezett, hogy a jelenlegi 1.6-os, hat hengeres turbó hibrid motorok 2020-ig legyenek rendszerben.”

„A jelenlegi erőforrások bizonyították azt az elképesztő fejlődést, hogy sikerült megteremteni 900 és 1000 lóerő közötti teljesítményt úgy, hogy közben ez előző motorokhoz képest 30 százalékos üzemanyag megtakarítást is elértünk. És közben a hőenergia visszanyerése is közelíti az 50 százalékot, ami még három évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt.”

„2021-től pedig a bajnokságban bemutathatjuk majd az új motoregység konfigurációt” – nyilatkozta Jean Todt, az FIA elnöke.  

Szólj hozzá

f1 forma-1 forma1 motorformula FIa POWER UNIT