A Kanadai Nagydíj mellett, ezen a hétvégén rendezik meg a LeMans-i 24 órás versenyt. Az 1923-ban útnak induló legendás viadal nem csak az egyik legnépszerűbb az autó gyártók és a rajongók körében, de az autósport történelmének legnagyobb tragédiája is ahhoz a LeMansi 24 órás versenyhez köthető, mely éppen 55 éve, 1955. június 11-én történt, és amely az F1 akkori legsikeresebb csapatának, a Mercedesnek a kivonulásához vezetett.
Az 1955-ös, június 11-12-én megrendezésre kerülő a LeMans-i 24 órás versenyen, számos F1-es csapat képviseltette magát, természetesen a Mercedes is, és nem is akárkiket küldtek harcba, az ezüst nyilakkal.
Az előző év világbajnoka, Juan Manuel Fangio, csapattársa Stirling Moss, valamint a későbbi tragédia egyik főszereplője Pierre Levegh képviselték a csillagos márkát.
Mercedes SLR
Úgy tűnt, hogy a Mercedes és a Jaguár párharcáról marad emlékezetes a 24 órás futam, ám a rajt után alig két órával, megtörtént az autósport legnagyobb tragédiája.
A versenyt vezető Jaguárban ülő Mike Hawthorn, a célegyenesben éppen lekörözte az Austinban ülő Lance Macklint, majd hatalmasat fékezett, ugyanis meg akart állni a boxnál. (amik ekkor még nem voltak elválasztva a pályától)
A lekörözött pilóta, hogy el tudja kerülni a lefékező autót, balra rántotta a kormányt, így pont az érkező Pierre Levegh elé vágódott.
Levegh-nek még volt annyi lélekjelenléte, hogy intsen a mögötte autózó Fangionak, hogy fékezzen, ő azonban már nem tudta kikerülni az ütközést, és 250 km/órás sebességgel száguldott bele az előtte lévő versenyautóba.
A Mercedes 300 SLR darabokra tört, és a repkedő az alkatrészek - többek közt a motor is- a nézők közt landoltak.
Több mint 80 ember a helyszínen életét vesztette, és nagyjából ugyanennyien megsebesültek.
Levegh sem élte túl a balesetet, a Mercedes pedig hajnali kettőkor, (vezető helyről) visszavonta autóit a versenyből.
A győztes Jaguár
A tragédia után ebben a szezonban a Formula-1 nagydíjainak helyszínein sokan visszamondták a megrendezést. (emiatt az F1 történelmében, ebben a szezonban volt a legkevesebb nagydíj, mindössze hét)
Elmaradt a Francia, Német, Spanyol és a Svájci Nagydíj is, sőt mi több,Svájcban örökre betiltották az autóversenyzést.
A Mercedes ugyan óriási fölénnyel nyerte meg a szezont, de a Le Mans-i tragédiára hivatkozva bejelentette kivonulását a Forma-1-ből, és október 12-én a gyár bezárta versenyrészlegét, a versenyautókra pedig jelképesen takarókat borítottak.
Le Mans-ba csak 34 év után álltak újra rajthoz, a király-kategóriába való visszatéréshez pedig még ennél is több év kellett.
1955-ben a csapat szinte mindent megnyert. A hat világbajnoki futamból (Indianapolisban nem indultak) 5 alkalommal az ezüst nyilakat intette le elsőként a kockás zászló, ráadásul ebből három kettős győzelem volt, egy nagydíjon pedig (Brit Nagydíj) négy Mercedes végzett az első négy helyen.
1954-55-ig tartó rövid pályafutásuk alatt összesen 12 futamon álltak rajthoz, és ebből kilencszer nem találtak legyőzőre.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória