2010. jún 23.

Lotus: 491+9=500

írta: FormaNet
Lotus: 491+9=500

Ötszázadik futamára készül a Lotus ezen a hétvégén Valenciában, és ebből az ünnepi alkalomból a versenyautókra ünnepi logót festenek.

 

A csapat standjai  "500" Lotus Racing pólókkal, és egyéb emléktárgyakkal készülnek a rajongók számára, sőt egy Lotus Racing noteszt is megjelentettek, melyben a csapat eddigi (499) versenyeredményei sorakoznak.
 
A Colin Chapman által alapított legendás alakulat 1958 és 1994 között 491 futamon vett részt. Ez alatt hét konstruktőri, és hat egyéni világbajnoki címnek örülhettek, és összesen 79 futamgyőzelmet könyvelhetnek el. Ezzel az eredménnyel pedig a Ferrari, a McLaren és a Williams után mindmáig a negyedik legsikeresebb F1-es csapatnak mondhatja magát.
 
A Lotus egész hétvégés ünnepséget szervez, például csütörtökön, a bokszutcában látható lesz Chapman legelső versenyautója, az 1956-ban készült Type-12 is.

 

 

 

 

 

 

 

 

az első Lotus- 1956

 

 

 

A rangos eseményen jelen lesz Clive Chapman ( C. Chapman fia) és családja.

 

 
Clive Chapman
"Az 500. verseny komoly mérföldkő a csapat számára. Édesanyám (Hazel Chapman) is szeretett volna eleget tenni a meghívásnak, ám sajnálatos módon ő most nem tud részt venni az eseményen, így én képviselem édesapám örökségét.
A múlt hétvégén a Classic Lotus Team fesztiválon csodálatos élmény volt nekem és családomnak látni a 35 Lotus F1-es autót, és utána a T127-est, ahogy megtett egy installációs kört Snettertonban.
A hétvégével kapcsolatban abban bízom, hogy a csapat újra közel kerülhet a középmezőnyhöz, hiszen Montrealban Heikki (Kovalainen) már majdnem átugrotta a Saubert.Szurkolok azért, hogy az 500 versenyen, Valenciában ez sikerüljön."
 
A csapat mindent megtesz a siker érdekében, és a különleges futamra nem csak ünnepi festéssel, de új alvázzal is készültek, amelyet a hétvégi Lotus fesztiválon már egy kör erejéig kipróbáltak, és melyet Jarno Trulli vezethet (miután Kovalainen udvariasan átengedte csapattársának) majd Valenciában.
 
Mike Cascoyne technikai igazgató természetesen bizakodóan készül az előttük álló megmérettetésre.
„Eljött az idő arra, hogy megpróbáljunk bejutni a Q2-be, és ne csak az újoncok között legyünk a legjobbak. Úgy gondolom, hogy kanadai teljesítményünkkel mindenkinek bebizonyítottuk, hogy igenis, lehet rövid idő alatt eredményes munkát végezni ebben a sportágban. Reálisan nézve a dolgokat, azt mondhatom, hogy nagyjából hét-nyolc tizeddel vagyunk jelenleg a középcsapatok mögött, és a silverstone-i csomagunk talán még fél másodperccel közelebb hozhat minket hozzájuk. Hogy képesek leszünk-e konstans módon megelőzni őket? Bizonyára nem, de a két zseniális versenyzőnkkel és az ő hatalmas tapasztalatukkal, úgy gondolom, hogy amint valaki hibázik, mi ott leszünk, hogy kihasználjuk a kínálkozó lehetőséget.”
 
A csapatfőnök, Tony Fernandes szintén kitüntetésnek érzi az ünnepi alkalmat, ám jelezte, hogy ez nem a mostani Lotus istállót dicséri, hiszen a maláj tulajdonú alakulat mindössze kilenc versenyt futott eddig.

"Az 500. versenyt ünnepelni abszolút kitüntetés és nyilvánvalóan nagyon különleges lesz, de mi csak kilenc versenyt teljesítettünk az egész Lotus történetében. Valójában Colin Chapman történelmét ünnepeljük és megköszönjük Clive-nak, édesanyjának, Hazelnek és mindenkinek, aki segített a Lotus legendában. Izgatott vagyok, mert néhányan közülük, akik az eredeti történet részesei voltak, velünk lesznek. Remélem egy napon az 1000. versenyt is ünnepelhetjük és visszatekinthetünk egy hagyatékra, amely előtt mély tisztelettel adózunk ezen a hétvégén."
 
Egy kis történelem
 
Colin Chapman alakulata 1958-ban csatlakozott a száguldó cirkuszhoz, és rövid időn belül a topcsapatok közé sorakozott.
Számos legendás pilóta versenyzett az alakulatnál, többek közöttt Jim Clark, Graham Hill, Stirling Moss, Emerson Fittipaldi, Jochen Rindt, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Nigel Mansell és Ayrton Senna is.
 
Legelső világbajnoki címet azzal a Jim Clarkkal ünnepelhették, aki pályafutása kezdetétől (1960-tól) egészen a végéig az istálló versenyzője volt.
1963-ban Clark a forradalmian új Lotus 25-tel hét futamot nyert meg, és maximális pontszámmal, 54 egységgel lett világbajnok. (Ebben az időszakban a versenyzők hat legjobb eredményét vették figyelembe az év végén, és Clark hét versenyt nyert meg, mindössze a Monacói Nagydíjon nem álhatott dobogóra.)
 

1963- Jim Clark

 

1965-ben a skót pilóta szinte megismételte két évvel azelőtti sikereit. Az első hat futamon - amelyen elindult - győzött, és bár az utolsó három versenyen nem ért célba, ennek ellenére ismét maximális pontszámmal világbajnoki címet szerzett a Lotus 33-ban ülve.

1968-ban az első versenyen a csapat kettős győzelmet aratott. Jim Clarknak ez volt az utolsó győzelme, nemsokkal ezután egy Formula2-es versenyen életét vesztette. A Lotus másik pilótája Graham Hill azonban végig harcban maradt a bajnoki címért, egészen az évadzáró Mexikói Nagydíjig, ahol még esélyes volt Jackie Stewart és Denny Hulme is a végső győzelemre. Végül Graham Hill nyerte a futamot, és ezzel a világbajnokságot is, a Lotus pedig megszerezte harmadik konstruktőri trófeáját.
Ebben az évben egyébként a Lotus hozta be elsőként az F1-be a szponzori autófestést, amikor a főszponzor, a Gold Leaf cigarettamárka színeit kapta meg az autó.
 

1968- Jim Clark

 

1970-re Jochen Rindt lett a csapat első számú versenyzője, aki már a szezon elején begyűjtött öt futamgyőzelmet, ám Monzában az időmérő edzésen életét vesztette. Ekkor azonban már magabiztosan vezette a világbajnokságot, így a száguldó cirkusz abban az évben avatta mindmáig egyetlen posztumusz világbajnokát Jochen Rind személyében.

 

 
1972-ben a Lotus már fekete és arany színekben pompázott szintén egy cigaretta márkának köszönhetően. Emerson Fittipaldi a csapat egyik pilótája 61 ponttal nyerte a világbajnokságot. Érdekesség, hogy csapattársa David Walker egyetlen egy pontot sem szerzett, a Lotus azonban így is első lett a konstruktőrök között.
Legutolsó világbajnokát 1978-ban avatta a csapat, sőt az egész évet ők uralták Mario Andrettivel és Ronie Petersonnal a volánnál. Sajnálatos módon Ronie Peterson két versennyel a szezon vége előtt az Olasz Nagydíjon történt rajtbalesetben megégett és másnap tüdőembóliában meghalt. Csapattársa Mario Andretti hat futamgyőzelemmel, összesen 64 ponttal lett világbajnok, és természetesen a csapat is megnyerte a konstruktőri trófeát.
 

 

1978-Mario Andretti

 

A nyolcvanas években a turbómotorok korában azonban már elmaradtak a sikerek.

1982-ben az alapító, Collin Chapman 54 évesen szívrohamban meghalt, a Lotus Formula–1-es csapata pedig lassú hanyatlásnak indult.
Utolsó versenyüket 1994. november 13-án, Ausztráliában futották.
 
 

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 

Szólj hozzá

f1 lotus colin chapman valencia formula 1