Az FIA elnöke Jean Todt az elmúlt héten ismét néhány érdekes elképzeléssel lepte meg a médiát. A francia szakember szeretné azt elérni, hogy az új pályák átvételekor, a szigorú biztonsági szempontok mellett a bizottság azt is mérlegelje, hogy a pálya vonalvezetése mennyire teszi lehetővé a látványos versenyzést.
Todt hivatalba lépése óta nem szerepelt túl sokat a médiában, mostanában azonban - elsősorban a Formula-1 kapcsán - napvilágot látott néhány érdekes elképzelése.
Javaslata szerint minden létesítményt egy 1-10-ig skálán pontoznának a szakértők olyan szempontrendszer alapján, hogy mennyire "szórakoztató” az adott pálya a nézők számára, elsősorban az előzések tekintetében.
Az évadzáró Abu Dzabi nagydíjat követően ugyanis számtalan kritika érte a szervezőket és a Nemzetközi Automobil Szövetséget is annak kapcsán, hogy nehéz az egyes pályákon az előzés, és példaként hozták Fernando Alonso esetét, akinek a rosszul megválasztott kerékcsere után Vitalíj Petrov mögött kellett átélnie, ahogy elszállnak világbajnoki esélyei.
A problémát egy másik példával is hangsúlyozták, mégpedig azzal hogy az eltérő boksztaktika okán Robert Kubica is Lewis Hamilton elé került, így bár a brit pilóta is gyorsabb volt a lengyelnél, még sem tudta megelőzni.
„Meg kell oldanunk, hogy minél több előzés legyen. Abu Dzabiban ez lehetetlen volt. Ezt úgy mondom, mint az FIA elnöke. Hamilton a friss gumikon két másodperccel volt gyorsabb Kubicánál, még sem tudta megelőzni. Mostantól az új pályák átvételekor a biztonsági feltételek mellett a látványos versenyzés feltételeit is mérlegelni fogjuk.”- nyilatkozta az FIA elnöke
Jelenleg az új aszfaltcsíkok vizsgálata és az engedélyek jóváhagyása Charlie Whitingnak, az FIA versenyigazgatójának feladata, aki a pálya biztonsága mellett leginkább arra figyel, hogy a szolgáltatások, és az infrastruktúra megfeleljen az FIA jelenlegi F1-es szabványainak. Todt nyilatkozata viszont egyértelműen arra utal, hogy a szervezet a jövőben a mind látványosabb versenyzést is komoly elvárásként támasztja a pályák tervezői és építői felé.
Az Abu Dzabi pálya vezérigazgatója, Richard Cregan már jelezte, hogy készek az FIA kérésének eleget tenni, és átépítik az aszfaltcsíkot annak érdekében, hogy a következő szezontól minél több előzést láthassanak a nézők.
Az FIA elnöke a múlt héten tett nyilatkozatában elmondta, hogy a kérdést már akár ezen a héten is tárgyalhatják az FIA bizottsági ülésén, hogy legyen elég idő az esetleges módosítások végrehajtására.
További ötletként merült fel az is, hogy egyes nagydíjakat követő hétfőn, tesztlehetőséget kellene adni a csapatok fiatal utánpótlás pilótáinak, így a december 9-i ülésen valószínűleg ez is napirendre kerül.
Még ennél is érdekesebb javaslattal is előállt a francia szakember, ami valószínűleg nem arat osztatlan sikert, elsősorban Bernie Ecclestone köreiben. Todt ugyanis azt tervezi, hogy az FIA egy saját marketing csoportot alapítson.
Ebben az ügyben Ecclestone már lépéseket tett, még a nyáron kinevezte saját marketing vezetőjét, így ebből akár súrlódás is lehet a FOM (Formula One Management) és az FIA között.
Ez annál is érdekesebb, mert 2012-ben megszűnik Ecclestone azon kötelezettsége, hogy évi több millió dollárral kell támogatnia az FIA működését. Ennek oka, hogy 1997-ben a FOM olyan feltételekkel vette át a Formula-1 kereskedelmi jogait, és az azzal járó feladatokat és üzleti lehetőségeket, hogy meghatározott összeggel 15 éven keresztül támogatja a Nemzetközi Automobil Szövetséget. Az FOM nagyura pár hónapja kétséget sem hagyott afelől, hogy ha letelik a 15 év, esze ágában sem lesz egyetlen centet is fizetni. Jó tanácsként annyit hozzá tett, hogy az FIA növelje meg a csapatok nevezési díját, vagy növelje a szuperlicenc összegét.
Várható tehát, hogy a Jean Todt által elképzelt marketing szervezet - ami valószínű, hogy a rövidesen kieső bevételt hivatott kompenzálni - hamarosan összeütközésbe kerülhet a Bernie Ecclestone által irányított FOM-al, az eltérő pénzügyi érdekek okán.
szöveg: FormaNet, Varga Viktória