2011. jún 23.

Formula album - Európa Nagydíj

írta: FormaNet
Formula album - Európa Nagydíj

A versenynaptár második spanyolországi helyszíne, az Európai Nagydíjnak otthont adó valenciai utcai versenypálya, amely mindössze három éve került be a száguldó cirkusz körforgásába, így idén negyedik alkalommal látja vendégül a szériát.
 
Eddig mindösszesen 20 alkalommal rendeztek Európa Nagydíjat a király-kategóriában, ebből legtöbbször, 12-szer a Nürburgring adott otthont a versenynek. Az első Európa Nagydíjat Brands Hatch kapta meg, itt mindössze két Európa Nagydíjat rendeztek. Jerezre szintén kétszer, Doningtonra pedig egyszer esett a választás. A Földközi-tenger partján lévő utcai pálya 2008-ban debütált, és bár vonalvezetéséből adódóan eddig nem sok izgalmat hozott a szériába, de az állítható hátsószárny, illetve a Pirelli jóvoltából ez most megváltozhat.
 
1983-ban az első Európai Nagydíjnak Nelson Piquet világbajnoki címében volt óriási szerepe, míg az első valenciai verseny szintén egy brazil pilótának, Felipe Masának volt gyógyír a Hungaroringen drámaian elbukott diadalra, és nem mellesleg nagy lépés a bajnoki tabellán.
 
Az első Európa Nagydíj 1983. szeptember 25. - Brands Hatch
 
Az 1983-as szezonban a Renault, a Ferrari és a Brabham volt versenyben a világbajnoki címért, egyéniben pedig leginkább a francia csapatot képviselő Alain Prost volt a bajnokság esélyese. Mire a mezőny megérkezett a versenynaptár utolsó előtti állomására, Brands Hatch-be, addigra Prost már négy futamgyőzelmével és további két dobogós helyezésével, összesen 51 ponttal vezette a bajnokságot. Mögötte a ferraris René Arnoux, valamint a Brabhamnél versenyző Nelson Piquet azonban mindössze kettő, illetve öt ponttal volt lemaradva.
 
Az időmérőn nagy meglepetésre a (ekkor csak a középmezőny végét erősítő) Lotus Renault-k brillíroztak. Elio de Agnelis több mint három tizedmásodperces előnnyel szerezte meg a pole-t honfitársa, a Brabhamben ülő Riccardo Patrese előtt. Agnelis csapattársa, Nigel Mansell a harmadik rajtkockából kezdhette meg a 76 körös versenyt, a bajnokság favoritjai pedig hátrébb szorultak. Piquet negyedik, Arnoux ötödik, és Prost csak a nyolcadik helyre kvalifikálta magát.
Az F1-es pályafutásának első pole-ját begyűjtő Agnelis nem sokáig tündökölt az élen, ugyanis Patrese már a rajt után megelőzte. Ez után még néhány körön keresztül bírta tartani a Brabham BMW tempóját, ám nagy igyekezetében kicsúszott, és magával sodorta Patresét is. Ez a kis affér éppen elég volt ahhoz, hogy Piquet átvegye a vezetést, míg Patrese a második-, a kapkodó Agnelis pedig egészen a hatodik helyig csúszott vissza, ráadásul esélye sem volt már visszazárkózni, ugyanis a 12. körben a Lotus Renault turbó motorja felmondta a szolgálatot. Mansell szintén vesztett néhány helyet a futam elején, ám ezután szép lassacskán előretornázta magát, egészen a dobogó legalsó fokáig.
A bajnokság második helyezettje, Arnoux saját hibája miatt, egy kipördüléssel mondott búcsút a további pontszerzésnek. Prost azonban Piquet példáját követve hamarosan még egyel hátrébb tessékelte Patresét, de a brazil riválisra már nem volt veszélyes. A hatodik helyről rajtoló ferraris Patrick Tambay ugyanakkor figyelnie kellett, sőt francia honfitársa rövid időre még meg is előzte. Tambay a futam túlnyomó részében Nigel Mansellel volt elfoglalva, ugyanis a gyengécske Lotusban ülő brit tehetséggel az istennek sem boldogult. A 42. körben aztán sikerült a két előtte haladó ellenfelét letudnia, de Prost már egy kör után sikeresen visszavágott, Mansell pedig nem sokkal a leintés előtt, a 65. körben támadott. Tambay nagy igyekezetében a falban landolt, ami azt is jelentette, hogy mindkét Ferrari elesett a pontszerzéstől. Az utolsó körökben a sorrend már nem változott, így Piquet magabiztosan nyerte meg az első Európai Nagydíjat. Mögötte szűk hét tizedmásodperces lemaradásban a bajnokság éllovasa, Prost ért be másodikként, Nigel Mansell pedig harmadik helyével az első (és egyetlen) dobogójának örülhetett a szezonban, sőt még a verseny leggyorsabb köre (1:14.342) is az ő neve mellé került.
A 26 induló közül összesen 15 versenyző látta meg a kockás zászlót, az utolsóként célba érő Raul Boesel (Ligier Ford Cosworth) már három kört kapott Piquet-től.
 

 
A bajnokságban Prost előnye két pontra csökkent, immár a második helyre felzárkózó Piquet előtt, majd miután az évadzárón motorhiba miatt kiesett (sőt Arnoux sem tudta befejezni a versenyt), a brazilnak viszonylag könnyű dolga volt. Harmadik helyével, és két pont előnnyel elhappolta legesélyesebb riválisa elől a trófeát, és begyűjtötte második világbajnoki címét.
 
 
Első Európa Nagydíj Valenciában – 2008. augusztus 24.
 
A 2008-as idény még ennél is izgalmasabban, még inkább drámaian alakult. A bajnokságban a Ferrari és a McLaren vívott kiélezett csatákat, ám meglepetésre nem az előző évi világbajnok, Kimi Raikkönen, hanem csapattársa, Felipe Massa lett Lewis Hamilton legnagyobb ellenfele. Mindezt azonban a szezon 12. nagydíján, az első valenciai versenyen még senki nem sejtette.
A vadi új utcai pálya a drámai Magyar Nagydíjat követő három hetes szünet után fogadta a száguldó cirkusz mezőnyét. A bajnoki pontversenyt ekkor Lewis Hamilton vezette 62 ponttal, mögötte pedig a két ferraris, Räikkönen (57) és Massa (54) foglalt helyet.
 
Hármójuk közül a kvalifikáción Massa volt a leggyorsabb, két tizeddel megelőzve mclarenes ellenfelét. Kimi csak a negyedik legjobb időt autózta, mellőle pedig a BMW Sauberben ülő Robert Kubica indulhatott. A rajtnál az első háromban nem történt kavarodás, Hamilton csapattársa, az ötödik rajtkockából induló Heikki Kovalainen azonban megelőzte ferraris honfitársát.
A hazai közönség előtt szereplő Fernando Alonso csak a 12. helyre tudta kvalifikálni Renault-ját, ráadásul a futamon már az első körben kiesett, miután Nakajima Kazuki (Williams Toyota) megtorpedózta és lebontotta a Renaut hátulját.
Az előzési lehetőségekben szűkre szabott aszfaltcsíkon a kerékcserék után sem történt változás a dobogósok sorrendjében. Massa a 37. körben megfutotta a leggyorsabb kört is (1:38.708), és simán nyerte meg az 57 körös versenyt, csapata azonban koránt sem zárt ilyen nyugodt napot. A második kerékcserénél ugyanis a szerelők figyelmetlenül engedték ki a brazil pilótát, ami miatt kis híján összeütközött Adrian Sutil Force Indiájával. Ez a kis incidens 10.000 euróba került a maranellóiaknak, de ennél is meghökkentőbb volt Räikkönen bokszlátogatása, aki a nagy kapkodásban a tankoló csővel, és egy éppen tankoló szerelővel indult el. Szerencsére nagy baj nem történt, és az esést néhány zúzódással megúszta a szerencsétlenül járt alkalmazott. Räikkönen balszerencséje viszont még nem ért véget, ugyanis alig, hogy visszatért a pályára, a Ferrari motorja elfüstölt, így a leintés előtt 12 körrel ért véget a versenye. (előtte a Hungaroringen Massa szintén motorhiba miatt dobott kukába egy parádés futamot, és nem mellesleg győzelmet az utolsó körökben)
 
Felipe Massa negyedik diadalát könyvelhette el a 2008-as idényben, a pontversenyben pedig megelőzte csapattársát. Mivel Kimi nullázott, így Hamilton még a második hellyel is jól járt, hiszen addigi előnye egy ponttal gyarapodott. (Hamilton: 70, Massa: 64)
A harmadikként célba érő Robert Kubica, a Kanadában megszerzett első (és ez idáig egyetlen) futamgyőzelme után itt locsolhatott újra pezsgőt. Heikki Kovalainen negyedik lett, őt követően pedig Jarno Trulli (Toyota), Sebastian Vettel (Toro Rosso), Timo Glock (Toyota) és Nico Rosberg (Williams) gyűjtöttek még értékes pontokat. Az éppen 20. F1-es versenyét teljesítő Sebastian Vettel egyébként a hatodik hellyel addigi legjobb eredményének örülhetett.
 


MommoHD - Forma 1 2008 Európai Nagydíj összefoglaló

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá a fórumon 

 

 

A Blog támogatója a SPEEDBLACK Hungary  

Szólj hozzá

1983 f1 2008 valencia formula 1 európa nagydíj brands hatch formula album