2011. sze 20.

Formula album - Szingapúri Nagydíj

írta: FormaNet
Formula album - Szingapúri Nagydíj

Miután a Formula-1 történelmének két klasszikus versenypályájával, Spával és Monzával erre az idényre búcsút intett Európának a száguldó cirkusz, a hétvégén a versenynaptár egyik legfiatalabb szereplője, a szingapúri utcai aszfaltcsík látja vendégül a mezőnyt. A Szingapúri Nagydíj 2008-ban debütált a szériában, és nem csupán legelső éjszakai versenyével írta be magát az F1-es történelemkönyvekbe, de az azóta már crash botrányként emlegetett Nelson Piquet incidens miatt is.
 
 
Talán kevesen tudják, hogy az autóversenyzés nem teljesen új terep a kikötőváros életében, hiszen már a ’60-as, ’70-es években is rendeztek itt versenyeket, bár nem a Formula-1-es világbajnokság keretein belül, és nem is városi pályán, hanem egy épített ringen, aminek maradványai még ma is megvannak és a hetvenes években több nagy pilóta is versenyzett rajta, köztük például a háromszoros F1-es világbajnok, Jack Brabham.
 
Szingapúr a Formula-1-ben rejlő gazdasági lehetőségeket is korán felismerte, de a száguldó cirkusz vezetői sokáig nem érezték fontosnak a Dél-Ázsiai helyszínt.  A ’90-es évek elején aztán Bernie Ecclestone-nak eszébe jutott, hogy jó lenne egy futam itt Keleten. Az ötlet egy ideig parkoló pályára került, de a cigaretta konszernek szponzorációjának megszűnése, világgazdaság változásai utat nyitottak az Európán kívüli lehetőségeknek, és végül egy öt évre szóló szerződés megszületésével Szingapúr 2008-ban történelmet írt az F1 első éjszakai versenyével.
 
A város szívében épült utcai aszfaltcsíkot Herman Tilke álmodta meg, a beruházás összegét nagyjából negyven millió dollárra becsülik, ami a bokszutca kialakításának, a tribünöknek és az aszfalt versenypálya szintű felújításának a költségét takarta, a pálya megvilágítása további öt millió dollárt jelentett.
Az első szingapúri futamra, már több hónappal a versenyhétvége előtt akkor volt az érdeklődés, hogy a szervezők újabb, 10.000 fős tribünt építettek. A versenyhétvége előtti két héttel már a jegyek 99 százalékát értékesítették, és az 5067 méter hosszú aszfaltcsík természetesen teltházzal debütált a szériában.
 
 
Az első Szingapúri Nagydíj - 2008. szeptember 28.
 
A 2008-as idény Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) és Felipe Massa (Ferrari) világbajnoki csatájáról szólt, bár a szezon ezen szakaszában még többen esélyesek voltak a trófeára, például Robert Kubica (BMW Sauber) és Massa csapattársa, Kimi Räikkönen is. A Szingapúri versenyt megelőző Olasz Nagydíjon (ahol Sebastian Vettel egy Toro Rossóban első futamgyőzelmét aratta), a két fő rivális csak egy hatodik-hetedik helynek örülhetett, a bajnoki pontversenyben pedig egy pontos eltéréssel készültek a szezon 15. megmérettetésére, ami nem mellesleg a Formula-1 történelmének 800. nagydíja volt.
A tabellát vezető Lewis Hamilton 78-, Felipe Massa pedig 77 pontot írt ekkor, míg a harmadik helyen álló Kubica 64, Räikkönen pedig 57 pontot jegyzett.
 
A szombati kvalifikáción is ez a négyes bizonyult a leggyorsabbnak: Massa 1:44.801 másodperces idejével bérelte ki az első rajtkockát, mellőle pedig Hamilton indulhatott, míg Raikkönen és a BMW sauberes lengyel pilóta a második sorban kapott helyet.
 
Az élen a rajt után sem változott a sorrend, a hetedik helyről rajtoló Sebastian Vettel azonban lerajtolta Kubica csapattársát, Nick Heidfeldet, valamint a McLarenben ülő Heikki Kovalainent, így ötödikként száguldott az élmezőnyben. A 15. helyről induló Fernando Alonso (Renault) is több pozíciót lépet előre, majd a 12 kör után elsőként állt ki tankolni szerelőihez, így a mezőny legvégére tért vissza.
Két kör után azonban csapattársa, Nelsinho Piquet falnak csapta kocsiját, ami miatt a biztonsági autó pályára hajtott, és alaposan megkeverte a lapokat.
Többen akkor hajtottak be a bokszutcába, amikor az még zárva volt, így például később büntetést kapott a Nico Rosberg (Williams-Toyota) valamint Kubica is, a két Ferrari pedig még rosszabbul járt, miután egyszerre érkeztek a kerékcserével egybekötött tankolásra, és és a jelzőberendezés hibája miatt Massa korábban indult el, és autójában ekkor még benne volt az üzemanyag tömlő, amit a brazil egészen a bokszutca végéig húzott magával. Több percet vett igénybe mire a szerelők nagy nehezen eltávolították a versenyzéshez nemkívánatos szerkentyűt, közben Räikkönen is sokat vesztegelt, így a két Ferrari mezőny legvégére esett vissza.
 
Miután az SC elhagyta a pályát, az élmezőny sorrendje a következőképp alakult:
Nico Rosberg, Jarno Trulli (Toyota) Giancarlo Fisichella (Force India-Ferrari), Robert Kubica és Fernando Alonso. Hamilton a nyolcadik helyre esett vissza.
Az első négyesből Rosberg és Kubica hamarosan megkapta bokszutca áthajtásos büntetését, aminek köszönhetően Alonso már a második helyen autózott Trulli mögött, akinek még ki kellett állnia tankolni.
A spanyol a 33. körben vette át a vezetést, és egészen a leintésig megőrizte pozícióját, mögötte pedig Rosberget és Hamiltont intette le dobogós helyeken a kockás zászló.
Ebben a szezonban Alonsónak ez volt az első győzelme
 
A trió után Timo Glock, Sebastian Vettel, Nick Heidfeld, David Coulthard és Nakajima Kazuki ért célba pontszerzőként. A két Ferrarinak nem sikerült pontot gyűjtenie: Massa csak a 13. lett, Kimi pedig négy körrel a leintés előtt, a negyedik helyen álló Glock üldözése közben túl agresszívan vette be az egyik kanyart és lecsúszott az ideális ívről, ahonnan már nem volt visszaút és az F2008-as is a falon kötött ki. Enyhe vigaszként a legelső éjszakai verseny leggyorsabb köre (1:45.599) a finn neve mellé került.
A versenynek összesen hat kiesője volt, így a húsz fős mezőnyből végül 14 pilóta teljesítette a 61 körös versenytávot.
 
 


szólj hozzá: 2008 Forma 1 Szingapúri nagydi

Sokáig szokványos versenybalesetnek tűnt ifj. Nelson Piquet szingapúri esete, és bár egy-két emberben (többek között Felipe Massában) gyanút keltett a jól időzített baleset, de végül gyorsan feledésbe merült. Egészen következő év júliusáig, amikor maga Piquet robbantotta ki a botrányt, miután a csapatfőnök, Flavio Briattore a Magyar Nagydíjat követően útilaput kötött a talpára. A brazil bevallotta, hogy a balesett előre meg volt tervezve annak érdekében, hogy Fernando Alonsót intse le elsőként a kockás zászló. Piquet nem tagadta, azért törte össze szándékosan az autóját, hogy szerződését a Renault meghosszabbítsa. Az elképesztő történet persze nem maradt következmények nélkül...

Sokat mondó összevágás az esetről. érdemes Nelsinho arcát figyelni

 
 
FormaNet, Varga Viktória
Szólj hozzá

f1 2008 formula 1 szingapúri nagydíj formula album