2013. ápr 05.

F1 Egy elfeledett McLaren sztori - 2007 Hamilton-Alonso vs. 2013 Vettel-Webber

írta: FormaNet
F1 Egy elfeledett McLaren sztori - 2007 Hamilton-Alonso vs. 2013 Vettel-Webber

Rengeteg vélemény látott már napvilágot a legutóbbi Maláj Nagydíjon történt csapatutasításokról és azok következményeiről, és bárhogyan is viszonyulnak a csapatutasítás intézményéhez, sokan vannak, akik nem ítélik el teljes mértékben Sebastian Vettelt, aki figyelmen kívül hagyta a Red Bull utasítását.

2007-monaco.jpg

A Red Bull Racing legutóbbi versenyhétvégéje kisebb botrányba fulladt, már ami a versenyzők eddig sem túl baráti viszonyát illeti, és Vettel minden áron győzni akarása sokak szerint végleg megbontotta a bizalmat a két versenyző között, sőt olyan pletykák is napvilágot láttak, hogy ezek után Mark Webber jövőre egészen biztosan nem lesz az energiaitalosok versenyzője. Néhányan úgy vélik, hogy a csapatfőnök, Christian Horner túlságosan is gyenge csapatvezető, míg mások azt sugallják, hogy a háromszoros világbajnok jól tette, hogy figyelmen kívül hagyta a sorrendre vonatkozó „Multi 21” kódjelet, hiszen hét pont egy bajnoki címet is eldönthet.

Sokan sokféleképpen reagáltak a sepangi történésekre, egy viszont tény, szinte mindenki jó sokáig beszélt róla. A vélemények sokasága elgondolkoztatta a McLaren egykori alkalmazottját Marc Priestley-t is, aki 2007-ben belülről nézhette végig Fernando Alonso és Lewis Hamilton rivalizálását. A következő sorokban a 2000-2009-ig a wokingi gárdát erősítő szakember gondolatait olvashatjátok.

A McLarennél töltött munkám során a csapatutasítások és a versenyzők közötti nézeteltérések változó szerepet kaptak az évek során, ám egyik sem bizonyult annyira végzetesnek, mint a 2007-es év. 

A McLaren mindig is nyilvánosan vállalta, hogy egyik pilóta sem első vagy második számú. Ez egy igen dicséretes állásfoglalás, amit a közönség megért, sőt gyakran nagyra értékel, és a legtöbb esetben ez nem is okoz túl sok problémát. Általában minden pilóta-párosnál kialakul egy vélt sorrend, ami természetesen az eredményeken alapul, hiszen az egyik versenyző általában sikeresebb.

Amikor az időmérő után szombaton este dönteni kell a versenystratégiáról, akkor az adatok alapján az első bokszkiállásig lehet optimalizálni a köröket (ez az A terv). A McLaren mindig ezen adatok alapján dönti el, hogy melyik versenyző áll ki először kereket cserélni, teljesen mindegy, hogy éppen ki vezeti a bajnokságot. Mika Häkkinen és David Coulthard mindig versengett azért, hogy elsők legyenek, de végül mindig azt a lehetőséget kell figyelembe venni, ami a csapa számára a legjobb. Csak amikor már az egyik versenyző kiesik a világbajnoki címért zajló küzdelemből, akkor kerül elő az az ötlet, hogy a győzelem érdekében a csapattársnak segítenie kell.

Természetesen a sepangi csapatutasítás nem arról szólt, hogy az egyik pilóta segítse a másikat. A csapat mindössze biztosítani akarta, hogy a maximális pontszám kerüljön a tarsolyukba. Nagyon kevés olyan alkalom van, amikor a csapat élen álló (Első számú?) pilótája, ne próbálna meg felülkerekedni, főleg ha mindketten a győzelemért és a dobogóért harcolnak az egész szezonban. Csak akkor merülhetnek fel problémák, ha a csapat az egyenlőség politikáját folytatja.

2007-ben a McLaren ugyanabban a helyzetben találta magát, mint a nyolcvanas években Prost és Senna párosnál. Az akkor már kétszeres világbajnok Fernando Alonso a wokingi csapathoz szerződött, és bár sosem volt kijelentve, hogy ő az első számú, de szinte mindenki – beleértve őt magát is – ezt gondolta, miután csapattársa egy újonc volt, Lewis Hamilton személyében. Csapaton belül is ez volt a helyzet, és nem titkoltan minden szerelő azt remélte, hogy abban a csapatban fog dolgozni, amelyik Alonsót segíti.

Alonso Hamilton.JPG

Ahogy megkezdődött a szezon, mindkét versenyző jól teljesített, de ahogy az várható volt, Fernando szerezte meg az első győzelmet. Ezt követően az egyre magabiztosabb Lewis kemény nyomás alá helyezte a spanyolt, és az ebből adódó feszültség első jelei az ötödik versenyhétvégén, a Monacói Nagydíjon meg is mutatkoztak. Fernando indult a pole-ból, míg Lewis a második rajtkockából, majd a versenyt mindvégig uralták és jelentős előnyre tettek szert. A futam utolsó részében Lewis közel került csapattársához, és esélyt látott arra, hogy ellophatja a győzelmet. Ekkor őrült módon nyomni kezdte, hogy meg tudja előzni Alonso. Ekkor a csapat – mint ahogy Malajziában a Red Bull – egyértelmű utasítást adott mindkettőjüknek, hogy tartsák meg pozíciójukat, vegyék lejjebb a motorokat, és maximális pontszámmal hozzák be az autókat. „Yellov G6” volt az az utasítás, hogy kormánykeréken lévő, motort szabályzó sárga gombot tekerjék le 6-os állásba.

Fernando - aki az élen volt – megtette, Lewis viszont nem volt hajlandó megváltoztatni a beállításokat. Ugyanúgy, mint Sebastian, ő is pontokat akart, tudta, hogy azon a délutánon ő a gyorsabb és meg akarta mutatni a világnak. Fiatal volt, tapasztalatlan és forrófejű, akinek még új volt az F1, és nem érezte át, hogy nem csak saját érdekeit, hanem a csapat érdekeit is szem előtt kell tartani a bajnokságban.

Mint ahogy Mark Webber, Fernando sem értette, hogy a „Yellow G” az utasítás után Lewis miért nyomja még mindig. Lewis nem akart csapatjátékosdit játszani, mindenkinek meg akarta mutatni, hogy mennyire gyors. Végül az lett belőle, hogy mindkét versenyző ordítozott a rádióba, és akkor Ron (Dennis) közbelépett, pedig általában ritkán szólt be a futam közben a csapatrádión. Ez a versenymérnökök feladata volt, szóval, amikor az ő hangját hallották, akkor mindenki tudta, hogy nagyon komoly a dolog. Ellentétben Christian Hornerrel, Ron egyből elérte Lewisnál azt, hogy abban a pillanatban villámgyorsan letekerte azt a gombot, majd beérte a második hellyel.

Ez a dolog nem csak feszültséget generált a két pilóta között, de Lewis olyan oldalát mutatta meg, amitől a csapat egyes tagjainál nem lett túl népszerű. Győzelmeivel azonban újra bizalomra talált, és eredményeivel bejelentkezett a világbajnoki címért, ez ő maga is egyértelműen bejelentette. Kétségtelen, hogy ez Fernandót nyugtalanította, és mivel ők lettek egymás legfőbb riválisai, így a szakadék egyre mélyült a csapaton belül.

A kettészakadt versenycsapat mindkét része egyértelműen a saját pilótáját segítette, de a versengés egyre vadabb lett, és ez a csapaton belül is feszültségekhez vezetett. A Magyar Nagydíjon történt egy másik eset, amikor egyértelműen egymás ellen fordultak, és emiatt az lett a legkényelmetlenebb szezon, amit valaha is motorsportban töltöttem.

A csapaton belüli stratégiai megállapodás úgy szólt, hogy a Q3-ban Alonso jön ki először új gumikért, Hamilton azonban figyelmen kívül hagyta, és kijött előbb. Mindez felborította Fernando tervezett programját, aminek következtében a Q3 utolsó részében, amikor a könnyű autókkal a pole-ért kell csatázni, a két versenyző között kicsúcsosodott a viszály.

Fernando ugyanis nagyon dühös volt Lewis korábbi bohóckodása miatt, és a kerékcserénél a tükörből jól látta, hogy csapattársa besorakozott mögé, ám amikor intettek neki, hogy induljon, ő nyilvánvalóan késleltette az indulást nagyjából 10 másodperccel, vagy még többel. Ezzel pedig feltartotta Lewist, aki már nem ért fel az utolsó gyorskörére. Alonso megszerezte a pole-t.

000 facebook_banner.jpg

Ezen a napon nyilvánvalóvá vált a kettejük közötti gyűlölködés, és innentől egy igazán kellemetlen időszak kezdődött a csapaton belül is. Teljesen kettészakadt a garázs, mindkét pilótának megvolt a saját csapata, akik drámaian elkülönültek egymástól. Középen egy óriási szakadék tátongott, ami kétségtelenül befolyásolta a szezon további részét. A mérnökök megtagadták, hogy egymásnak segítsenek, és a szerelők között is fagyos volt a légkör. A versenyzők nevetséges PR játszmába kezdtek a kamerák előtt, miközben mi láttuk, hogy a mosoly azonnal eltűnik az arcukról, amint visszatérnek a garázsba.

A McLaren garázsa egyértelműen egy nagyon kényelmetlen munkahellyé vált, és ez a belviszály egyértelműen a vb címbe került. Ez egy tökéletes példa arra, hogy a csapaton belüli egyenlőség több problémát okozhat, mint amennyit megold.

Egy percig sem állítom, hogy a Red Bullnál ugyanez a helyzet, de az egyértelmű számomra, hogy Mark Webber és Sebastian Vettel a legkevésbé sem kezelte megfelelően  ezt a szituációt a saját csapatuk előtt, ami megbonthatja az eddig felépített piramist. A mérnökök és a szerelők mindig saját versenyzőjüket védik, teljesen mindegy, hogy mit tett, mindvégig mellettük fognak állni. Hogy a csapatvezetést hogyan kezeli ezt a kérdést belülről, fontos szerepet kaphat a következő versenyeken.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png 

Szólj hozzá

webber mclaren hamilton alonso forma1 vettel red bull formula-1