Kiesni egy versenyen, a Forma-1-es pilóták számára bosszantó, de nem szokatlan helyzet. Bár a megbízhatóság nagyban nőtt az utóbbi időkben, de egy füstölgő autó, még a mai napig megszokott látvány a pályákon. Vannak azonban olyan, különös esetek, amikre mi nézők is sokáig emlékezünk, a kárvallott pilótáról nem is beszélve. Számtalan egyedi, vagy legalább is a szokásostól eltérő szituációt láthattunk már eddig, és valószínű, hogy látunk ezután is, mikor valamelyik pilóta, néha paródiába illő módon kényszerül feladni versenyét. Az összeállítás második részében további bakikból szemezgethettek.
Egy idegszál csapdájában:
Justin Wilson, 2003. Maláj Nagydíj (Sepang)
A HANS által kifejlesztett nyakvédő - ami a versenyzőket védi az óriási becsapódástól - némi ellenállásba ütközött, amikor bevezetésre került a Formula-1-be. Ennek egyik okát Justin Wilson saját bőrén tapasztalta meg.
2003-ban a Maláj Nagydíj volt a második futam, amikor a pilóták használták az új találmányt. Wilson a 41. körben kiállni kényszerült, mert egyszer csak nem érezte a karjait, és ezek nélkül pedig elég nehézkes autót vezetni, nemhogy versenyezni.
Utólag kiderült, hogy a rosszul felhelyezett nyakvédő erős nyomása elszorított egy idegszálat a versenyző vállában, és a karjaiban ez okozta az érzéketlenséget.
Figyelembevéve, hogy a versenyzők Malajziában vannak kitéve a legnagyobb fizikai terhelésnek, Wilsonnak szerencséje volt, hogy baleset nélkül megúszott ennyi kört.
Beesni a bokszutcába:
David Coulthard, 1995. Ausztrál Nagydíj (Adelaide)
David Coulthard versenybalesete nem csak nagyon kínos, de költséges is volt. Coulthard a Williamsben ülve kényelmesen vezette a versenyt az első kerékcseréig, amikor is nagy tempóban érkezett meg a szűk bejárathoz, és a poros aszfalton megcsúszva, a bokszutca falán landolt.
Az ausztrál persze próbálta kimosni magát azzal a magyarázattal, hogy a Renault motor felpörgött a fal előtt, és nem tudott rajta uralkodni, de az igazság az volt, hogy Coulthard egy amatőr hiba miatt dobta el a futamgyőzelmet.
A versenyen egyébként nem ő volt az egyetlen pilóta, akin kifogott a csúszós felület. Johnny Herbert is felhagyott egy kísérlettel, hogy belátogasson a szerelőihez, és inkább tett még egy kört. Roberto Moreno pedig szintén összetörte autóját nem messze onnan ahol Coulthard.
Egy kiesés= egy futamgyőzelem:
Nelsinho Piquet 2008. Szingapúri Nagydíj (Szingapúr)
Sokáig szokványos versenybalesetnek tűnt ifj. Nelson Piquet szingapúri esete.
Egy-két emberben ugyan gyanút keltett a jól időzített baleset, de végül gyorsan feledésbe merült. Egészen következő év júliusáig, amikor maga Piquet robbantotta ki a botrányt azzal, hogy a balesett előre meg volt tervezve annak érdekében, hogy Fernando Alonsót intse le elsőként a kockás zászló. Piquet nem tagadta, azért törte össze szándékosan az autóját, hogy szerződését a Renault meghosszabbítsa.
A sokkoló történetre eddig még soha nem volt példa a Formula-1-ben.
Hogy valaki azért kockáztassa saját és társai életét, hogy egy kis ideig még legyen állása?! (mert azért saját teljesítményét reálisan nézve Piquet sem gondolhatta komolyan, hogy majd a Renault-tól megy nyugdíjba) Nonszensz!
Villáskulcsban elakadt fékpedál:
Johnny Herbert, 1998. Olasz Nagydíj (Monza)
Johnny Herbert Sauberének a fékpedálja szorult be, amikor a verseny 12. körében éppen nagysebességgel közeledett a Lesmo kanyarhoz.
Nézők milliói hitték, hogy a pilóta saját hibájából landol a kavicságyban, de utólag kiderült, hogy a szerencsétlenül járt versenyző nem volt hibás.
Történt ugyanis, hogy a nagy kapkodásban az egyik szerelő benne hagyott egy villáskulcsot a pilótafülkében, amely a verseny alatt becsúszott a fékpedál alá.
Herbert iszonyatosan dühös volt, és szimplán leidiótázta a felelőtlen szerelőt.
Fogytán az üzemanyag:
Jean Alesi, 1997. Ausztrál Nagydíj (Melbourne)
Jean Alesi nem az egyetlen versenyző az F1 történelmében akinek autójából kifogyott az üzemanyag. Viszont ha olyan esetet keresünk, ahol a csapatutasítás figyelmen kívül hagyása okozta a kiüresedő benzintankot, akkor nem sok ilyet találunk.
A Benetton ugyanis kétségbeesetten próbálta figyelmeztetni versenyzőjét, hogy fogytán az üzemanyag, ennek ellenére a francia kinn maradt a pályán.
Jean Alesi autója természetesen meg is állt a 35. körben. A csapat egyértelműen nem volt boldog az eset miatt.
Biztonsági autós bakik
Michael Schumacher, 2005. Kínai Nagydíj és 2004. Monacói Nagydíj
A 2005-ös év, és ezen belül a Kínai Nagydíj, vitathatatlanul az egyik legrosszabb versenye volt Michael Schumachernek, addigi pályafutása során.
A német már a felvezető körben összeütközött Christijan Albers-el, ezért a bokszutcából kellett indulnia, a tartalék autóval.
Ezután nem sokkal (23. körben), a Safety Car fázis alatt elvesztette uralmát autója felett az első kanyarban, ahol megpördült, és a kavicságyban ragadt.
Egy hétszeres világbajnoktól maga a megcsúszás is elég érthetetlen volt azon a ponton, de hogy ez éppen a biztonsági autó mögött történt, még inkább kínos.
Schumachernek nem ez volt az egyetlen biztonsági utós problémája.
2004-ben a Monacói Nagydíjon, Fernando Alonso és Ralf Schumacher balesete miatt beküldték a Safety Cart.
A biztonsági autó mögött az élen Michael Schumacher autózott, és kissé figyelmetlenül fékezett egy nagyot (hogy a gumikat melegítse).
Mivel Juan Pablo Montoya nagyon közel autózott a Ferrari mögött, a hirtelen fékezés miatt már nem tudta elkerülni az ütközést, és mindketten kiestek a versenyből.
Tűzoltókészülék robbanása:
Olivier Panis 2004. Brit Nagydíj (Silverstone)
A Toyota sikerének a 2004-es Brit Nagydíjon egyértelműen a tűzoltó készülék állt útjába. Történt ugyanis, hogy Olivier Panis autójában rejtélyes körülmények között elszabadult a tűzoltó készülék, és a pilótafülkét beborította a fehér hab.
Szerencsére Panisnak sikerült megállítania autóját, mindenféle baleset nélkül.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória