2011. ápr 30.

Senna nagy pillanatai 2. rész

írta: FormaNet
Senna nagy pillanatai 2. rész

Május 1-jén lesz 17 éve, hogy tragikus balesetben elhunyt a Formula-1 egyik legnagyobb alakja, Ayrton Senna da Silva. A brazil legendáról számtalan film, visszaemlékezés, életrajz készült, és ezen a napon szinte minden F1-es portál valamilyen formában megemlékezik a háromszoros világbajnokról. Háromrészes sorozatunkban mi most nem Senna teljes életútjára, vagy éppen halálának körülményeire emlékezünk, inkább a száguldó cirkuszban eltöltött éveinek legboldogabb pillanataira, napjaira. Azokra a momentumokra, melyek - ha még köztünk lenne és visszatekintene - minden bizonnyal számára is a legemlékezetesebb események lennének a memoárjában.  


A Tolemannál eltöltött debütáló év után az 1985-ös szezont Senna már a sokkal ígéretesebb Lotus-Renault-nál kezdte meg, Elio De Agnelis csapattársaként, aki az előző évi világbajnoki pontversenyben harmadik lett a fölényes győzelmet arató két McLaren-Tag Porsche (Niki Lauda, Alain Prost) mögött. 
Senna az évadnyitó Brazil Nagydíjon ismét idő előtt búcsúzott hazai közönségétől, miután a Lotus 98T elektronikája a 48. körben felmondta a szolgálatot. A második verseny, a Portugál Nagydíj azonban háromszorosan is kárpótolta őt a szezonnyitón történt műszaki problémákért. 
 

Az első pole pozíció és az első futamgyőzelem (1985. április 20-21. Estoril)
 
Ez a hétvége sem indult simán az új csapatnál, ugyanis újabb problémák miatt a brazilnak egy tartalékautóval kellett indulnia az időmérőn. Ennek ellenére Senna négytizeddel gyorsabb időt futott, mint az év végén világbajnoki címet ünneplő Alain Prost, és megszerezte F1-es pályafutása első pole pozícióját. (Ezután jött még 64!)
 
 
A kvalifikáció „dobogósai”: 
1. Ayrton Senna (Lotus-Renault)         1:21.007
2. Alain Prost (McLaren-TAG)            1:21.420
3. Keke Rosberg (Williams-Honda)    1:21.904
 
A futam napján már a rajtot megelőzően eleredt az eső, és Brian Hart (a Toleman korábbi motorépítője) mindenkit előre figyelmeztetett, hogy esőben Senna le fogja hagyni a mezőnyt. Ez így is történt. A rajt után a fekete-arany Lotus megőrizte az első helyet, és néhány kör után egyértelművé vált, hogy senki nem veszélyeztetheti ezt a pozíciót. Mögötte azonban elkezdődött a káosz.
Keke Rosberg kavicságyban landolt, és körülötte egytől-egyig mindenki ütközött.
Jonatan Palmer is elrontott egy kanyart, aminek következtében leamortizálta a Zakspeed FW10-es autóját. Palmer kiesett, Rosberg azonban még folytatni tudta a futamot, de nem sokkal később kicsúszott, sőt ahogy a kormánykerék megpördült a kezei között, az egyik hüvelykujja el is tört. 
A Ferrari újonca, Stefan Johanson is átesett a tűzkeresztségen, mikor Riccardo Patrese (Alfa Romeo) még a verseny elején kipörgette a svéd pilótát, aki sérült vezetőszárnnyal ugyan, de folytatni tudta a futamot.
Néhány versenyző számára az időjárási körülmények már túl veszélyesnek tűntek, főleg a Pirelli gumikon. Így például a Ligier csapat pilótái, valamint Nelson Piquet is feladta versenyét, mert a Pirelli esőgumik nem voltak megfelelőek. A szakadó eső ellenére a futamot nem intették le, de minél erőteljesebben esett, Senna annál nagyobb előnyt autózott ki második helyen száguldó csapattársa, és az őt követő Prost előtt.
 
A versenytáv felénél a pályán már óriási víztömeg volt, és a pilóták még az egyenesekben is egyre jobban küzdöttek azért, hogy az autót a pályán tudják tartani.
Közben az élen autózó Ayrton  integetve jelezte a szervezőknek, hogy állítsák meg a futamot, hiszen ekkorra már a látási viszonyok katasztrofálisak voltak, és az összetört autókat is alig-alig vették észre az érkezők. A versenyt azonban továbbra sem állították le, Senna pedig egyre messzebb került üldözőitől, végül magabiztos győzelmet aratott. Angelis nem tudta bebiztosítani a Lotus kettős győzelmét - Michele Alboreto és Patrick Tambay is megelőzte, így Senna csapattársa csak a negyedik helyen zárt.

Miután vége lett a kétórás versenynek, a Lotus szerelői úgy rohantak be a pályára ünnepelni, hogy közben még érkeztek a körhátrányban lévő autók.
Az első győzelmét ünneplő brazilon kívül egyedül a Ferrariban ülő Alboreto volt az, aki mind a 67 kört teljesítette (a futam egyébként 70 körös lett volna, de a két órás limitbe a 67 kör fért bele), míg például az ötödik helyen célbaérő Nigel Mansell (Williams-Honda) már két kör lemaradásban volt.
 
Senna ifjúkori legelső futamgyőzelme nem is sikerülhetett volna szebben. Megszerezte a pole pozíciót, megfutotta a verseny leggyorsabb körét, és a 67 kör alatt, végig megtartotta vezető helyét. A futam utáni nyilatkozatában azt mondta, hogy nem sikerült tökéletesen a versenye, de évekkel később úgy emlékezett vissza, hogy ez volt életének legkülönlegesebb diadala.
 
Portugál Nagydíj összefoglalója Senna kommentálásával 
 

1985-ös Portugál Nagydíj eredménye (a 26 fős mezőnyből mindössze 9 versenyzőnek sikerült teljesítenie a versenyt)
 
        Versenyző         kör          idő             hátrány
1. Ayrton Senna         67   2 óra 00:28.006   
2. Michele Alboreto    67                            1:02.978
3. Patrick Tambay      66                             1 kör
4. Elio de Agnelis       66                             1 kör
5. Nigel Mansell         65                             2 kör
6. Stefan Bellof          65                             2 kör
7. Derek Warwick      65                             2 kör
8. Stefan Johanson    62                             5 kör
9. Piercarlo Ghinzani  61                            6 kör

Senna 1985-ben a világbajnoki pontverseny negyedik helyén végzett 38 ponttal - Alain Prost (McLaren-Porsche), Michéle Alboreto (Ferrari) és Keke Rosberg (Williams-Honda) mögött. 
1987-ig volt a Colin Chapman által alapított legendás istálló versenyzője, és a három év alatt 22-szer álhatott fel a dobogóra, és ebből hatszor annak is a legfelső fokára. A Lotus utolsó futamgyőzelme is az ő nevéhez fűződik, melyet 1987-ben az Amerikai Nagydíjon ünnepelhetett.
 
1988-tól egy újabb lépcsőfok következett Senna versenyzői karrierjében, hiszen a korszak legsikeresebb csapatánál, a McLarennél folytatta menetelését.

 
 
FormaNet, Varga Viktória
Szólj hozzá

f1 lotus formula 1 1985 ayrton senna estoril