F1 Áll a bál a Red Bullnál
A Red Bull Racing kettős győzelmet aratott a 2013-as szezon második nagydíján, ám az ünneplést beárnyékolta a két pilóta párharca. Sokáig az ötödik helyről nagyszerűen rajtoló, majd jobban taktikázó Mark Webber vezette a futamot, ám a verseny utolsó szakaszában Sebastian Vettel a csapat utasítását figyelmen kívül hagyva kemény küzdelemben átvette az első helyet, és megszerezte Formula-1-es pályafutásának 27. futamgyőzelmét.
Már a leintés után egyértelműen látszott, hogy a két red bullos versenyző között idén sem köttetik nagy barátság, és amíg a futamgyőztes megpróbálta kicsit finomítani a kialakult feszültséget, addig Webber egyszerűen tudomást sem akart venni fiatal kollégájáról.
"Ez egy nagyon szoros, kerék-kerék elleni verseny volt, és egyikőnknek sem volt túl sok helye. A kemény csatában én talán kicsit lelkesebb voltam, és a stratégiában a lágyabb gumik számomra kedvezőbbek voltak. Nem adtam meg magam, és mivel most én állhatok itt az első helyen, ezért nyilván én jobban élveztem ezt a harcot. Nagyon meleg volt ma, és úgy gondolom, hogy ha van megbeszélnivalónk, akkor azt majd csapaton belül fogjuk megbeszélni. Azt hiszem erre bőven lesz időnk" - fogalmazott a címvédő a versenyt követően, majd nem sokkal ezután bocsánatot kért csapattársától.
"Átvettem a vezetést Marktól, és látom, hogy ezért most mérges, de őszintén szeretnék bocsánatot kérni. Elég sok kockázatot vállaltam, és jobban is viselkedhettem volna. Ez persze most nem segít az ő érzésein. Elnézést kérek Marktól, és csak annyit mondhatok, hogy nem volt szándékos.”
A 25 esztendős háromszoros világbajnok jelenleg 40 ponttal vezeti a bajnokságot, ám egyelőre még korainak tartja, hogy egy újabb vb címről álmodozzon. Egyelőre annak örül, hogy a Pirelli abroncsok ezen a hétvégén jobban dolgoztak.
„A bajnokság tekintetében még hosszú út áll előttünk. Az év ezen szakaszában persze jó dolog, hogy sok pontot szereztünk, de a világbajnokságról még túl korai lenne gondolkodni. Szerintem a csapat számára ez egy remek verseny volt, és úgy gondolom, hogy a gumikkal is jobban bántuk, mint ahogy arra előzőleg számítottunk.”
Később a paddockban - valószínűleg egy fejmosás után - Vettel már nagyon bánta viselkedését, és sűrű bocsánatkérésbe kezdett.
"Szeretnék találni valami jó kifogást, de nem tudok. Megértem, hogy Mark frusztrált, és azt is, hogy a csapat miért nem elégedett azzal amit tettem. Magyarázattal tartozom neki, és az egész csapatnak. Később meg is próbálom majd megmagyarázni. Számtalanszor beszéltünk már arról, hogy mit teszünk, ha ilyen helyzet adódik. Most megtörtént, nekem pedig azt kellett volna tennem, amire utasítást kaptam, de nem vettem tudomásul. Markkal megszoktuk már, hogy harcolunk egymással, de a mostani gumikkal - melyekről nem lehet tudni, hogy meddig fognak kitartani – rendkívül nagyot kockáztattam, és figyelmen kívül hagytam azt az utasítást, hogy maradjak a második helyen. Ha ebben a két körben tönkretesszük a gumikat, akár a nyolcadik-kilencedik helyen is végezhettünk volna. Nem foglalkoztam a csapat utasításával, ami nem volt helyes. Nem akartam, és ezért bocsánatot kérek. Nem örülök annak, hogy így nyertem, mert hibát követtem el, és ha megtehetném, akkor visszacsinálnám.”
A második helyen célba érő Mark Webber nyilvánvalóan már nem volt ennyire visszafogott: „A verseny első része nagyon jól alakult számomra. Trükkös körülmények között intermediate gumikon startoltunk, és a stratégiánk nagyon jó volt a verseny korai szakaszában. Valóban sikerült ellenőrzés alatt tartanom a futamomat. Az utolsó bokszkiállás után, miután Lewis is kikerült kettőnk közül, a csapat azt mondta, hogy itt véget ért a verseny, vegyünk vissza a motorokból, és ebben a helyzetben hozzuk be az autókat. Végül Seb egy saját döntést hozott, de mint mindig, a csapat valószínűleg most is meg fogja védeni.”
Webber a középső ujjával int búcsút az őt megelőző csapattársnak
"Úgy hiszem, hogy Sebastian tisztel engem, és én is tisztelem őt, de ezt a mai helyzetet nem kezelte jól. Most a futam után már szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen ha olyan keményen nyomjuk, ahogy csak tudjuk, akkor az a lehető legrosszabb is lehetett volna a csapatnak. Az utolsó 15 körben egy csomó minden végigfutott az agyamon, de elégedett voltam azzal, ahogy vezettem. Megpróbáltam különválasztani a verseny végén történteket, de persze nem vagyok boldog az eredménnyel. Most egyesek meleg helyzetbe kerültek, de sajnos újrajátszás gomb nincs.”
A Red Bull csapatfőnöke már a verseny alatt megdorgálta német pilótáját, és a leintés után ő is megerősítette, hogy határozott utasítás volt, hogy Webber-Vettel sorrendben hozzák be a célba az autókat.
„A csapat szempontjából példaértékű ez a teljesítmény. Ami a pilótákat illeti, egészen az utolsó bokszkiállásig hagytuk őket versenyezni. Ezt követően viszont azt szerettük volna, hogy tartsák ellenőrzésük alatt a versenyt, ám ekkor a pilótaérdekek felülkerekedtek a csapat érdekein. Ez meglehetősen kényelmetlen volt számunkra. Nekünk az volt a legfontosabb, hogy az első két helyen végezzünk, és egyértelműen utasítottuk versenyzőinket, hogy tartsák meg pozícióikat.”
Webber azon kijelentésére, hogy a csapat biztos megvédi 1-es számú versenyzőjét, a csapatfőnök a következőt mondta: „Nem tudom pontosan, hogy ez mit jelent. Természetesen Mark lett az ügy sértettje. Az utasítások egyértelműek voltak, mindent tisztán hallhattak, és ezután a pilóták vették kezükben a dolgokat" - tette egyértelművé a csapat vezetője, mindemellett német versenyzőjének azon kijelentését is kétkedve fogadta, hogy „nem volt szándékos”.
"Komolyan elhiszi valaki, hogy ha arra utasítjuk, hogy lassítson és adja vissza a helyet Marknak, akkor megtette volna? Semmi értelme nem lett volna ennek, hiszen elég világossá tette szándékát azokkal a lépésekkel, amik történtek. Jól tudta, hogy mit mondtunk, de figyelmen kívül hagyta. Fontosabb volt neki az a nyolc pont, ami az első és második hely közti különbséget jelenti – ami rossz döntés volt. Ezt ő is belátta.”
A csapat főtanácsadója, Dr. Helmut Marko szerint a verseny egyszer csak kicsúszott a csapat irányítása alól.
„Horner azt az utasítást adta, hogy a gumik miatt mindenki tartsa meg a pozícióját. Ezután nem tudom hogyan, de (Vettel) rögtön a (Webber) háta mögött termett, és elkezdődött egy verseny. Ebben a pillanatban már nem lehetett beszélni az egymással versengő pilótákkal. A csapat szólt, mert szerettük volna ellenőrzésünk alatt tartani versenyzőinket. De ez nem ugyanaz a helyzet volt, mint ami a Mercedesnél, ahol egyértelműen kiderült, hogy ki az első és a második számú. Mi alapvetően egyformán kezeljük versenyzőinket.”
FormaNet, Varga Viktória