2010. ápr 01.

Amit a sepangi pályáról tudni kell

írta: FormaNet
Amit a sepangi pályáról tudni kell

Az ázsiai helyszínek közül Japán után, Malajzia másodikként csatlakozott a Formula-1-es nagydíjaknak otthont adó helyszínek közé 1999-ben.

 

 

A Kuala Lumpur mellett fekvő létesítmény Herman Tilke legelső teljes munkája.

A pálya hossza 5543 méter, a futam összesen 56 körből áll.

A legelső futamot 1999-ben Eddie Irvine nyerte a Ferrarival.

Legtöbb futamgyőzelem Michael Schumacher szerezte (2000,2001,2004) és a legtöbb pole pozíció (5) is a német versenyző neve mellett szerepel.

Őt követi Kimi Räikkönen és Fernando Alonso 2-2 futamgyőzelemmel.

Fernando Alonso és Jenson Button itt ünnepelhette F1-es pályafutása első dobogós helyét, Kimi Räikkönen pedig legelső futamgyőzelmét még 2003-ban McLaren színekben.

A pályarekord 1 perc 34,223 ezred másodperc, amit Juan Pablo Montoya futott meg 2004-ben.

 

Tavalyi dobogósok: ( a 33. körben leintett káoszfutam után)

1. Jenson Button (Brawn GP-Mercedes)

2. Nick Heidfeld (BMW Sauber-BMW)

3. Timo Glock (Toyota)

 

A maláj pálya a versenynaptárban szereplő helyszínek közül talán a legkíméletlenebb erőpróbája a forma-1-es autóknak. Amelyik gép itt gyors, az biztos, hogy mindenhol ütőképes tud lenni.

A hőség és az 50-60%-os páratartalom kemény próbatétel elé állítja mind a motorokat, a fékeket, és nem utolsósorban a pilótákat.

De ha sikerül mindezekkel megbirkózni, akkor a versenyzők általában nagyon kedvelik ezt a helyszínt, hiszen a tempós ívek, nagy sebességű fordulók izgalma kárpótolja őket, és vezetéstechnikai szempontból talán a legnagyobb kihívást jelenti számukra.

Mindemellett az aszfaltcsíkok a szélessége legalább 15 méter, és a bukóterek is nagyon tágasak, vagyis a kicsúszások nagyon ritkán vezetnek balesetekhez.

A tavalyi esős hétvégét megelőzően például még egyszer sem kellett biztonsági autót beküldeni baleset miatt.

 

15 kanyarja közül sok rajta az igen élvezetes tempós ív, ezen kívül két igen hosszú (közel egy kilométeres) egyenes alkotja, melyek végén lévő hajtűkben lehetőség nyílhat az előzésre.

Sepang papíron három előzési pontot is kínál: az 1-es, a 4-es és a 15-ös fordulóban. Ezek közül a széles és hosszú hátsó egyenest követő 15-ös hajtű egyértelműen a legjobb előzési pontja a pályának.

Élvezetes még az 5-6-os S kanyar ahol 250km/h körüli tempóval száguldanak a pilóták, s eközben 4g oldalerő hat testükre előbb az egyik, majd másik irányba.

 

 

Barcelonához és Silverstone-hoz hasonlóan Sepang is igazi aeropályának számít.

A csapatok emiatt meglehetősen magas leszorítóerőre állítják be a vezetőszárnyakat, így történhet meg, hogy a hosszú egyenesek ellenére a mért végsebesség alacsonyabb az átlagosnál.

A hőség és a magas páratartalom miatt kemény erőpróba előtt állnak a motorok és a fékek, bár maga a vonalvezetés nem igazán megterhelő az erőforrások számára. (a padlógázos szakaszok aránya 68-70 %)  

Sepang az abroncsok számára is megterhelő. Bár az elmúlt két versenyen láthattuk, hogy az idei keverékek mennyire strapabíróak, ám a Bridgestone arra figyelmeztet, hogy Malajziában az éghajlat és a pálya adottságai miatt jobban kopnak majd a gumik, mint Bahreinben és Melbourne-ben.

A japán gumiszállító erre a hétvégére a lágy és a kemény keverékű abroncsokat szállítja a csapatoknak.

 

Időjárás:

A statisztikák szerint ez a legcsapadékosabb hónap a maláj főváros, Kuala Lumpur környékén, ám eddig csak kétszer, 2001-ben és tavaly volt itt esős futam.

A mostani előrejelzések szerint a pénteki edzésnapon napsütés és 31 Celsius-fok körüli meleg fogadja majd a mezőnyt. Szombaton már van esély trópusi viharra, míg vasárnapra ismét teljesen zavartalan napsütést és 33 Celsius-fok körüli hőség várható.

A maláj Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

 

Április 2. (péntek)

szabadedzés:  4:00-5:30

szabadedzése: 8:00-9:30

Április 3. (szombat)

szabadedzés: 8.00-9.00

      Időmérő: 10:00

Április 4. (vasárnap)

            Verseny: 10:00

 

 

 

 Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 

Szólj hozzá

forma-1 kuala lumpur maláj nagydíj sepang