2010. ápr 13.

Sanghaj: Schumacher eddigi utolsó futamgyőzelme

írta: FormaNet
Sanghaj: Schumacher eddigi utolsó futamgyőzelme

A hétszeres világbajnok, Michael Schumacher, a hétvégén visszatér arra a helyszínre, ahol F1-es pályafutása eddigi legutolsó futamgyőzelmét szerezte.

 

 

Schumacher 2006-ban tanította móresre Sanghajban, akkori fő riválisát, Fernando Alosnot.

Abban az évben Alonso és Schumi között dőlt el a VB cím sorsa, és a Kínai Nagydíj a 16. futam volt, a 18 futamos versenynaptárból.

Az esős időmérőn Alonso szerezte meg a pole-t, csapattársa Fisichella pedig mögüle rajtolhatott a második helyről, míg a gumikkal küszködő Schuminak, csak a hatodik hely jutott.

A futamon, az egyre jobban felszáradó pályán a Bridgestone gumik gyorsulni kezdtek, és ez a németnek elég is volt ahhoz, hogy már a verseny elején felzárkózzon a negyedik helyre, Alonso Fisichella és Kimi Räikkönen mögé.

Mikor Kimi technikai problémák miatt feladni kényszerült a küzdelmet, már csak a Renault pilótái autóztak a német előtt.

Alonso előnye gumiproblémái miatt egyre csökkent, és hamarosan a csapattársa is, és Schumacher is megelőzte, sőt a 7-szeres világbajnok, még a másik Renault-ot is leküzdötte.

Természetesen az utolsó körökben azért Alonsonak  Fisicót nem esett nehezére visszaelőzni, így Schumacher mögött másodikként intette le a kockás zászló.

Ekkor, két futammal a szezon vége előtt, pontegyenlőség állt elő a két rivális között, Schumacher azonban ezzel a győzelemmel, a több futamgyőzelme miatt, átvette a vezetést a világbajnoki tabellán.

Ezután következett még a Japán és a Brazil Nagydíj, de az már egy másik történet…

 

 

Kínai Nagydíjról röviden:

 

A kínai pálya nagy múlttal nem rendelkezik, mindössze 2004-től szerepel a Formula-1 versenynaptárában, 2005-től pedig a Moto GP-nek is a helyszínei közé tartozik.

A kommunista országnak a kilencvenes években is eszébe jutott már a király-kategória, és az 1996-ban Zhuhaiban megépült pályán 1998-ban akár futamot is rendezhettek volna, de a szűkös anyagi lehetőségek ezt végül meghiúsították.

Sanghaj jelentkezése azonban újra megnyitotta Kína számára az F1-es kapukat, és 2001-ben a város önkormányzatának 400 millió dolláros segítségével megkezdődhetett a Shanghai International Circuit építése.

 

A tervező Hermann Tilke nem kis feladatba fogott, hiszen a kínaiak egy mocsaras területen jelölték ki a pálya helyszínét.

A 2004-ben átadott, grandiózus létesítmény ötvözi a hagyományos kínai építészetet és a modern Kína üveg- és acélkolosszusait, főleg a boxokat a főtribünnel összekötő hidak impozánsak.

Érdekesség, hogy a pálya vonalát úgy építették, hogy hasonlítson Sanghaj kínai nevének kezdőbetűjére. (shnag)

 

 

Első ránézésre a pálya két végtelen hosszúnak tűnő egyenesből, és egy kósza kanyargós részből áll, ennél azonban sokkal többről van szó.

Itt található az egész versenynaptár egyik legérdekesebb kanyarja, az un. „csigakanyar”.

Ez egy - a nevéből is következtetve- csigaként tekeredő jobbos 1-es és 2-es forduló, amely egy folyamatosan szűkülő ív, és hirtelen balra átcsapó kombináció.

Az érdekes kanyaron kívül a versenyzők zöme pozitívumként tekint a pálya több mint egy kilométer hosszú hátsó egyenesére, és az azt követő 14-es kanyarra is, melyben valódi lehetőség adódik az előzésre.

Kulcsfontosságú még az egyenest megelőző sodrós 13-as kanyar, amelyet tökéletesen kell bevenni a későbbi sikeres előzés reményében.

 

Főbb jellemzők:

 

A létesítmény befogadóképessége: 200000 fő

A főtribün néző kapacitása: 29000 fő

Pálya hossza: 5.451km
Versenytáv: 56 kör / 305.066km

Kanyarok száma: 16 (9 jobbos, 7 balos)

Leghosszabb egyenes: 1.175km

Maximális felfelé lejtés: 3%.

Maximum lefelé lejtő: 8%.

Padlógázas szakaszok aránya: 55%
Legnagyobb sebesség: 310 km/h
Motorok terhelése: közepes

Fékkopás: alacsony

Csapatok által favorizált leszorító erő: közepes/magas
A gumiabroncskopás: közepes – ami gondot okoz, az az, hogy óriási oldalsó erők hatnak az abroncsokra. A bal első gumikat - a 2-es és a döntött 13 kanyarok miatt- a szemcsésedés sem kíméli. A tankolás betiltását követően, (a nehéz autók miatt) ez most fokozottan is érvényes. A gumik tartóssága érdekében nagyon fontos az autók megfelelő aerodinamikai beállítása.

 

A Kínai Nagydíj történelmében Rubens Barichello, Fernando Alonso, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen, és Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is nyert egyszer-egyszer, de duplázni egyenlőre még senkinek nem sikerült.

A versenyen megfutott leggyorsabb kört (1:32.238) Michael Schumacher neve mellett jegyzik, amit még 2004-ben Ferrari színekben futott meg a német versenyző.

 

Tavaly történt:

 

A tavalyi évben a Kínai Nagydíj volt a versenynaptár harmadik állomása.

(2009-ben tették át a szezon elejére, azelőtt a Kínai Nagydíj mindig a versenynaptár vége felé foglalt helyet)

 

Az esős futam, a Red Bull-Racingnek marad örökre emlékezetes, ugyanis Sebastian Vettelnek és Mark Webbernek köszönhetően a csapat legelső futamgyőzelmét ünnepelhette, ráadásul egyből kettős győzelmet.

A harmadik helyen Jenson Button végzett a Brawn GP autójával.

 


A szakadó eső miatt, a mezőny a biztonsági autó mögül rajtolt, sőt a felvezető kör után a versenyzők még nyolc körön keresztül autóztak a safetycar mögött, mielőtt elindították a futamot.

Sebastian Vettel első helyét igazán senki nem veszélyeztette a verseny végéig, de 1-1 vakmerő pilóta azért gondoskodott arról, hogy ne unatkozzunk.

Többek közt Lewis Hamilton, aki a 9 helyről rajtolva féktelen száguldozásba kezdett, és igen bravúrosan haladt is felfelé, de az ámokfutásnak gyakran egy-egy megpördülés vetett véget, így nagyjából újra és újra kezdhette elölről a felzárkózást. Végül azért a hatodik helyével legalább pontot szerzett, nem úgy, mint a Ferrari akinek annyira siralmasan indult a 2009-es szezon, hogy azelőtt majd 30 éve nem produkált az olasz alakulat ilyen mélyrepülést. (2009-ben az első három futamot pont nélkül zárták)

Kínában Kimi Räikkönen csak a 10 lett, míg Felipe Massa autója egyszerűen leállt a pályán.



 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

formanetmagazin@indamail.hu

Szólj hozzá

f1 sanghaj kínai nagydíj formula1 michael schumacher sebastian vettel red bull kettősgyőzelem