Arról a bizonyos F-csatornáról...
Nemrég még úgy tűnt, hogy a Red Bull állítható hasmagassága (?) lesz az idei év botránya, avagy szenzációja.(amennyiben minden csapat őrült tempóban igyekszik majd kifejleszteni sajátját)
De mint hogy az FIA a napokban közzé tette, hogy szabálytalan bármiféle trükkös megoldás, így inkább senki nem nyúlt a felfüggesztéshez. (kivéve a McLarent, akik már nyakig benne voltak a fejlesztésbe, ám biztos ami biztos alapon inkább a kukába dobták)
Az év adu ásza tehát egyenlőre úgy néz ki, hogy marad a zseniális F-csatorna, ami pedig épp a wokingi gárda MP4-25-én debütált a szezonnyitón, és azóta már majd minden csapat elkezdte saját F-csatornáját megépíteni.
Elsőként a Sauber próbálta ki Malajziában, bár náluk nehéz megmondani, hogy a jelenlegi siralmas teljesítmény javult-e ezáltal.
A sanghaji pálya két hosszú egyenesében kimondottan fontos lehet a szerkezet, ezért (is) több csapat nem várta meg az első európai futamot, hanem már Kínába is magukkal vitték.
F-csatornával érkezett a Williams, a Mercedes és a Ferrari is, hogy ha más nem, a szabadedzések alkalmával legalább leteszteljék.
A következő hetekben tehát valószínűleg bőven hallunk még erről, a Spanyol Nagydíjra pedig minden bizonnyal sokan már élesbe is bevetik a zseniális új elemet.
De hogy mi is az az F-csatorna?
Az F-csatorna, a Mclaren csapat által kifejlesztett új, aerodinamikai innováció, ami egy igen egyszerű, ám de nagyon ötletes rendszer.
Az első rész, a pilótafülke előtt, a kasztni tetején található levegő beömlő nyílás.
Ez a nyílás, egy a kaszni belsején keresztül vezető légvezetékkel csatlakozik a cápauszony levegő kiáramoltató nyílásához.
A levegő beáramlását, a versenyző szabályozza a pilótafülkéből attól függően, hogy a pálya egyes szakaszain milyen leszorítóerőre, és milyen légellenállásra van szüksége az autónak.
A cápauszonyon található levegő-kimeneti nyílásból a levegő koncentráltan áramlik a hátsó szárny felé, amellyel plusz leszorítóerőt generál.
Ennek a hosszú egyenes szakaszokban van jelentősége, mivel ott ezáltal csökken a légellenállás, így kevésbé terhelődik az erőforrás, és azonos motorteljesítménynél 6km/h-val nagyobb sebesség érhető el.
A legtöbb csapat először úgy vélte, hogy a McLaren ezzel szabályt sért, mely szabály nem engedi a hátsó szárny rugalmasságát.
Az FIA ezzel szemben szabályosnak ítélte az elemet, mivel a hátsó szárnyak a koncentrált levegőáramlástól nem hajlanak meg, mindössze megnő a leszorítóerő.
Ezután a többi csapat is belátta, hogy ez a remek aerodinamikai innováció lehet a fejlesztések egyik iránya, így mostanra már a többség nekilátott saját F-csatornájának megalkotásához.
Néhány fotó a McLaren, Ferrari, Sauber F-csatornájáról:
McLaren
Ferrari
Sauber
Fotó: www.mclaren.com, www.formula-1.hu
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória