Saját farkába harap a kígyó (?) - a rövid pályák veszélyei
A következő versenyeken a nagy forgalom okozhat problémát a pilótáknak, hiszen a soron következő négy versenypálya átlagosan 1.2 km-el rövidebb, mint az első négy verseny helyszín volt.
Pályák hossza:
Bahrein: 6299m
Melbourne: 5303m
Sepang: 5543m
Sanghai: 5451m
Catalunya: 4655m
MonteCarlo: 3340m
Istanbul: 5338m
Montreal: 4361m
Ezek közül Monaco a legrövidebb és legszűkebb, így a forgalom itt hatványozottan nagy bonyodalmakat okozhat, különösen a kvalifikáció első 20 percében, illetve a futamon is.
Éppen ezért egyes csapatok már kezdeményezték, hogy a jövő héten megrendezésre kerülő Monacói Nagydíj időmérőjét a versenybíróság ossza két részre.
Az elképzelés egyik verziója az, hogy a leglassabb autókat kivennék, akik ezáltal külön futnák meg leggyorsabb körüket.
Így azoknak a versenyzőknek, akik egyébként is garantáltan bejutnának a Q2-be, máris könnyebb dolguk lenne, ráadásul nem áll fenn az a veszély, hogy 1-1 élmenő, csak azért veszítené el reális pozícióját, mert esetlegesen egy feltartásba keveredik.
A többség - még az újonc alakulatok pilótái is- támogatja az ötletet, és a Spanyol Nagydíj hétvégéjén tárgyalnak az FIA versenyigazgatójával Charlie Whiting-gal a lehetséges megoldásról.
A következő négy pálya közül három, kevesebb mint 5km hosszú, ami azt jelenti, hogy a kvalifikáción és a futamon a lassabb járművek versenyzőinek nagyon figyelniük kell majd, hogy az éppen gyorskörüket futó pilótákat ne tartsák fel, illetve természetesen nem mindegy, hogy 1-1 versenyző előtt éppen mennyire tiszta a pálya a legfontosabb pillanatokban.
2010-ben négy autóval bővült a mezőny, mindemellett a három újonc alakulat hat versenygépe jelentősen lassabb a többieknél.
Hogy mindez mennyi kalamajkát okozhat Monacóban, a következő számítások megmutatják:
A monte-carloi pálya 3340 méter hosszú, egy Forma-1-es autó pedig átlagosan 5.5m.
Ha a rajtrácsra felsorakoztatjuk a 24 autóból álló mezőnyt, akkor a pálya „tiszta” területe 3208 méter marad.
Ha mind a 24 pilóta egyenletesen körözne egymás mögött, akkor egy körön belül 134 méter lenne két autó között a távolság.
De például a Hispania autója legjobb esetben is 6%-al lassabb, mint a Red Bull, így ha mondjuk Sebastian Vettel Karun Chandhok elől indul, akkor már a rajtot követően nagyjából 190 méter előnye lesz az indiaival szemben.
Ráadásul az időmérőn egy tiszta körhöz célszerű a 100 méteres távolságot tartani.
(ez alig kevesebb, mint az előbb kiszámított 134-es szám!)
Ha a négy évvel ezelőtti monzai Alonso-Massa feltartásból indulunk ki, - ahol a két pilóta közti távolság 80-90 méter volt, és a spanyolt megbüntették feltartásért- akkor amennyiben változatlan marad az időmérő menete Monacóban, abban az esetben bőven számolhatunk feltartásért kapott büntetésekre.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória