2010. máj 17.

A szabály az szabály (?)

írta: FormaNet
A szabály az szabály (?)

Tegnap sok Forma1 rajongónál kiverte a biztosítékot a versenybíróság azon döntése, hogy a verseny utolsó kanyarjában Fernando Alonsót parádésan megelőző Michael Schumachert, utólag 20 másodperces időbüntetéssel sújtották.

 

 

Ez lényegében egyenlő egy boxutca áthajtásos büntetéssel, de a szabályzat értelmében, ha a szabálytalanság a verseny utolsó öt körében történik, (avagy a verseny után állapítják meg) akkor a bokszutca áthajtásos büntetés 20mp-es, a stop&go pedig 30mp-es időbüntetésre módosul. Illetve lehetőség van még a következő futam rajtrácsán hátrasorolni a vétkes pilótát.

 

Ez eddig teljesen világos, hiszen idáig is nagyjából így volt, annyi különbséggel, hogy tavaly még 25 másodperces időbüntetés járt mindkét (boxutcaáthajtás és a stop&go) esetben.

 

Sok rajongó sérelmezte a büntetés mértékét, és általában azt kifogásolták, hogy „Miért nem csak simán visszasorolták Alonsó mögé a németet, és akkor marad a 7. helyen?”

 

Nos a fenti szabályok tükrében a válasz viszonylag egyszerű: Azért, mert ilyen szankció nincs a versenybírák repertoárjában.

 

Maga a szabálytalanság azonban erősen vitatható, legalábbis a 2010-es szezonban.

 

A szabálykönyvben van egy cikkely, miszerint ha a futam utolsó köre a Safety Car mögött történik, akkor miután a biztonsági autó behajt a boxutcába, a versenyzőknek a célvonalig ugyanabban a sorrendben, előzés nélkül kell befutniuk.

Ez eddig azért volt világosan értelmezhető, mert ezzel párhuzamban a szabályok előírták azt is, hogy a Safety Car mögött, illetve annak távozását követően, (minden esetben, így az utolsó körben is) a célvonal előtt tilos az ellenfelet támadni, és előzni.

 

Ez utóbbi szabály, azonban az idén módosult! 

Most úgy szól, hogy az úgynevezett „Safety Car vonalig” nem szabad megkezdeni az előzést, ám annak elhagyását követően már szabad a pálya.

Az SC vonal általában minden pályán a boxutca bejárata körül van felfestve, és nem volt ez másként Monacóban sem.

 

Az idén erre egyébként már láthattunk egy példát (bár nem a verseny utolsó körében): 

Kínában Hamilton már az utolsó kanyarban, a célegyenes előtt támadta Mark Webbert, miután a biztonsági autó elhagyta a pályát. Hamilton manővere a tavalyi évben még büntetendő lett volna, de mivel Kínában az a bizonyos vonal még az utolsó kanyar előtt volt felfestve, így Hamilton támadása az idei évben már teljesen szabályosnak minősült.

 

Ugyanez volt a helyzet a Moncói Nagydíj utolsó körében is:

A versenyzők miután a biztonsági autó elhagyta a pályát, az utolsó kanyarra még zöld jelzést kaptak, vagyis a SC vonal után - az idei szabályok értelmében- a támadásra lehetőség volt.

 

Tavaly egyébként Melbourne-ben is biztonsági autós befutó volt, ahol a versenyzőket sárga jelzés alatt a intette le a kockás zászló.

De itt éppenséggel zöld zászlót lengettek az utolsó pár száz méterre, így a Mercedes úgy értelmezte, hogy Schumacher támadhatja Alonsót még az utolsó körös tilalom ellenére is.

Már csak azért is, mert a zöld jelzés mellett, a versenyirányítástól is megkapták a „tiszta pálya” üzenetet.

 

Ross Brawn ezért is áll értetlenül a stewardok döntése előtt:

„Ami Michael büntetését illeti: úgy hittük, hogy a pálya szabad és a verseny nem ért véget a biztonsági autós periódus alatt, amikor a sportkódex 40.13-as pontját kellett volna egyértelműen alkalmazni. Az FIA a 78. kör elején bejelentette, hogy a biztonsági autó bejön a bokszba és a versenyirányítás által a pálya tisztának lett minősítve. Ezt megerősítette, hogy a pályabírók lengették a zöld zászlót és világítottak a zöld lámpák is az első biztonsági autós vonal után. Előző alkalommal, amikor biztonsági autós fázis alatt volt befejezve a verseny, a fények sárgák maradtak, mint Melbourne-ben, 2009-ben.”

 

Ross Brawn elmondta, hogy fellebbeznek a versenybírók döntése ellen, annak ellenére, hogy a 20 másodperces büntetés már nem visszavonható. (hiszen tulajdonképpen ez egy boxutca áthajtásos büntetés volt, amit ha verseny közben tölt le egy versenyző, utána már értelemszerűen ezt nem lehet „visszacsinálni”)

A Mercedes tehát az ítélet ellen nem, de a döntés ellen felebezhet.

Ez ugyan Schumachernek nem adja vissza a pontjait, de talán a jövőben egyértelművé teszik, hogy az SC vonal utáni előzés érvényben van az utolsó körben is, avagy sem.

 

Természetesen a német versenyző is csalódott az eset miatt, hiszen számára egyértelmű volt, hogy a zöld zászló mit jelent.

"A sportfelügyelők döntése nélkül egész normálisan alakult volna számomra a mai verseny. Természetesen óriási csalódottsággal tölt el, hogy a végén visszasoroltak a 12. helyre, és teljesen megértem, hogy fellebbezünk a döntés ellen." – mondta Schumacher.

 

Az, hogy az egykori rivális Damon Hill ott volt a versenybírák között, sokak szerint szerepet játszhatott a szigorú döntésben.

Mint az ismert, a 2010-es évtől a négy tagú versenybírói testületben, minden nagydíjon részt vesz egy-egy ex F1-es pilóta, éppen azért, hogy versenyzői tapasztalatával segítsen a kényes esetek megvitatásában.

Az egykori versenyzők azonban minden egyes alkalommal elmondják, hogy munkájukat kötelességük teljesen elfogulatlanul végezni, és a futamot megelőzően Damon Hill is ugyanezt nyilatkozta. Vagyis, hogy egykori afférja Michael Schumacherrel, egyáltalán nem befolyásolja majd munkájában.

Mindemellett, Schumacher egykori vetélytársa nem is dönthetett egy személyben, maximum szakértői tanácsot adhatott.

A büntetés kiszabása és mértéke, minden esetben a négy fős versenybíróság döntése alapján születik meg.

 

 

Folytatás az FIA fellebbviteli bíróságán…

 

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

f1 michael schumacher montecarlo ross brawn monacói nagydíj formula-1