2010. jún 23.

Hivatalos! Jövőre a Pirelli lép a távozó Bridgestone helyére

írta: FormaNet
Hivatalos! Jövőre a Pirelli lép a távozó Bridgestone helyére

Hosszú hetekig tartó huzavona-után az FIA ma hivatalosan is bejelentette, hogy a szezon végén távozó Bridgestone helyére pályázó gumi-gyártók közül, - ahogy azt már sejteni lehetett- a Pirelli lett a befutó.

 

 

Az elmúlt hónapokban számtalan találgatás látott napvilágot azzal kapcsolatba, hogy ki lehet 2012-től, a Bridgestone kivonulása után a száguldó cirkusz gumiszállítója. Nemrégen még a Formula-1-ből 2006- ban botrányoktól sem mentesen kivonult Michelin tűnt a befutónak, legalább is annak tükrében, hogy a csapatok szövetsége, a FOTA ezt a céget támogatta. Tették ezt annak ellenére, hogy a franciák igen komoly anyagi, innovatív és marketing feltételekhez kötötték visszatérésüket, ami nem nyerte el sem a csapatok egy részének, sem a FOM-nak a tetszését.

A Michelin által kért 3 millió dollár a kisebb csapatok költségvetését akár 7%-al is növelte volna (figyelembe véve, hogy jelenleg a gumikért nem kell fizetniük), a FOM pedig jelentős reklámfelületek értékesítésétől esett volna el.

 

A Milánóban működő Pirelli tavaly év végén, még cáfolta visszatérését, arra hivatkozva, hogy a Formula-1 felé történő fejlesztéseit nem tudja alkalmazni az országúti gumik gyártása során. A Michelin javaslata kapcsán, - miszerint és a gumik méretét úgy változtatná, hogy lehetőség legyen a későbbiekben, azokat országúti felhasználásra is fejleszteni - a cég közgyűlése úgy döntött, amennyiben ezek a változtatások teljesülnek az új szabályokban, nem zárják ki annak lehetőségét, hogy gumiszállítóként ők is pályázzanak az előzőekben említett gyártókhoz hasonlóan.

 

A Pirelli Tyre története több mint egy évszázada egyet jelent az automobil és a keréken guruló versenyek történetével.

Mindig is a gumigyártás volt a márka elsődleges tevékenysége.

Giovanni Battista Pirelli 1848-ben született Varennában, 1872-ben alapította cégét Milánóban.

A Pirelli a XIX.század vége óta gyárt gumiabroncsokat.

1901-ben mutatták be az „Ercole"-t, amelyen a világ legelső automobiljai gurultak, míg a „Milano" kerékpár-abroncsok még régebben, 1890-ben jelentek meg.

A vállalat első motorsport-győzelme az 1907-es Párizs-Peking ralihoz köthető. Innentől kezdve valóságos hagyománnyá váltak a két- és négy kerekén elért sikerek.

A vállalat jelenleg a világ ötödik legnagyobb gumigyártója, évi közel 4,5 milliárd eurós forgalmával.

.

A milánói márka nagy múltra tekinthet vissza a király-kategóriában is, hiszen három „turnusban”, először még az ötvenes években, majd 1981-1986-ig, illetve 1989-1991-ig szerepelt a Forma-1-ben.

 

Már a legelső nagydíjon, 1950-ben Silverstonban is jelen volt, és az első F1-es világbajnok, Nino Farina Alfa Romeoját a Pirelli abroncsai segítették a végső győzelemhez, majd ezt követően örülhettek a legendás Juan Manuel Fangio és a Ferraris Alberto Ascari sikereinek is.

 

Összesen 200 nagydíjon vett részt az olasz márka, és ez alatt hat egyéni világbajnoki cím, 43 futamgyőzelem, és összesen 238, 5 pont szerepel F1-es történelmükben.

 

Jelenleg a Rali Világbajnokságba, a Brit Rali Bajnokságba, a Superbike Világbajnokságba és a Brit Superbike Bajnokságba szállítanak abroncsokat.

 

A komoly eredmények tükrében elmondható hogy a Pirelli visszatérése minden bizonnyal színesíti majd a versenyeket.

 

Fontos azonban azt is megjegyezni, hogy az olasz cég a pályázat benyújtásakor is tisztában volt azzal, hogy az eddigi eredmények ellenére is, szinte teljesen az alapoktól kell elkezdeni a Formula-1-es gumik fejlesztését.

 

A tárgyalássorozat végül a Pirelli győzelmét hozta, és eme döntésben minden bizonnyal komoly érvként szólhatott a milánóiak mellett a sokkal kedvezőbb anyagi feltétel, ami egyes hírek szerint csapatonként csupán 1 millió dollár, és biztosan nem kedvezett a Michelinnek a 2006-os távozásuk körülményei.

 

A Pirelli arra vonatkozóan garanciát kért, hogy az elkövetkező két Forma-1-es szezonban ne engedjenek be más gumiszállítót, 2013-ig elkerülve ezzel egy újabb gumiháborút.

(a franciák ezzel szemben több gumiszállító bevonásával piaci versenyhelyzetet szerettek volna a szérián belül)

 

A szerződés szerint a következő két szezonban még 13 colos gumikon futnak a versenyautók, de 2013-tól már 18 colos papucsok kerülnek a király kategória gépeire.

 

A gumipóker tehát egy időre véget ért, folytatás legkorábban 2013-ra várható.

 

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 

 

Szólj hozzá

f1 pirelli fia formula-1