Túl a szezon felén, F1 monológ (2.rész)
A Formula1 mezőnye túl van a 2010-es szezon felén. Érdemes ilyenkor egy kis visszatekintést végezni, az eredmények, a statisztikák tükrében, esélyt latolgatni a hátralévő futamok kapcsán. Ezt természetesen meg is tesszük, de ez sorozat, inkább szóljon a száguldó cirkuszon belüli viszonyokról, emberi vonatkozásokról, a csapatok egymáshoz, a Formula-1 vezetéséhez, a szurkolókhoz fűződő kapcsolatáról, a csapatokon belül kialakult helyzetekről.
Az FIA és a kiscsapatok
Érdekesen alakult az elmúlt egy –másfél évben az FIA, és a csapatok szövetségének a FOTA-nak a kapcsolata.
Tavaly nyáron még az előző elnök, Max Mosley vezetésével az FIA, a nagy gyártók (BMW, Honda, Toyota) kivonulása miatt, olyan szabálymódosításokon gondolkodott, melyek nem arattak osztatlan sikert a csapatok között.
A FIA célja egyértelmű volt:, újabb résztvevők bevonása a király kategóriába.
Ehhez azonban olyan gazdasági hátteret kellett teremteni, ami vonzó lehet, a jelentkezők számára.
Az un. költség sapka kiverte a biztosítékot, elsősorban a gyártóknál, és ez az elképzelés majdnem a Formula1 kettészakadásához vezetett (a részletekről annak idején bőven lehetett olvasni).
Az FIA attól való félelmében, hogy lassan kiürül a rajtrács, végül kompromisszumot kötött a csapatokkal, és ebben a kompromisszumba belefért négy új jelentkező is.
Ebből a USF1, már a szezon előtt kiesett, hárman azonban (Lotus, Hispania, Virgin) nagy lelkesedéssel láttak hozzá a Formula-1-be történő beintegrálódáshoz.
Az már az első teszteken is egyértelművé vált (már amelyik újonc eljutott a tesztekre) mindenki számára, hogy az új csapatok lemaradása akkora, mintha egy másik kategóriában versenyeznének.
Ezen a problémán pedig, csak sorozatos fejlesztésekkel, és az ahhoz elengedhetetlen tesztekkel lehet túllépni. A költségcsökkentés okán azonban tesztelni TILOS.
És ez az ok az, ami úgy gondolom, évekre behatárolja a kis csapatok fejlődését, az alacsony költségvetés mellett. Az eredménytelenség pedig tovább csökkenti az anyagi lehetőségeket, hiszen a szponzorok, - mely cégek adják a száguldó cirkusz költségvetésének egy igen jelentős részét – nem tolakodnak befektetni ezen alakulatoknál, a kétes reklámérték okán.
A Lotus az egyetlen új (régi) csapat, ami némi fejlődést mutat, és a Maláj állam jelentős anyagi támogatása, további befektetőket vonz, így talán nekik van esélyük a túlélésre.
A másik két istálló csak fuldoklik, és ehhez még a nagy csapatok – tegyük hozzá nem alaptalan – kritikája is társul.
Az FIA ennek ellenére, idén újra meghirdette a 13. csapat helyét, amire a hírek szerint van bőven jelentkező. Idén végre már az is eszükbe jutott, hogy megfelelő anyagi, technikai, és személyi garanciákat kérjenek a pályázóktól. Így talán elkerülhető az USF1-hez kapcsolódó év eleji blama, ami valljuk be őszintén a Nemzetközi Automobil Szövetségre is ugyanolyan rossz fényt vetett, csak éppen ezt a nyilvánosság előtt, sikerült célzott kommunikációval elkenni.
Az új pályázatok határideje április közepe volt, eredményt először júniusra, majd júliusra ígértek. Eddig még nincs konkrét eredmény, csak találgatások, és néhány nyilvánosságra került visszalépés.(ART GP)
Viszont van más:
Egy újabb szabálymódosítás, ami szerint 2011-től (a nagy csapatok nyomásának engedve)újra bevezetik a 107%-os szabályt. Emellé pedig továbbra sem társul, ( a többek által már néhányszor halkan szorgalmazott) teszttilalom feloldása.
Pedig a tesztek beleférnének még a "kicsik" költségvetésébe is, és valószínűleg sokkal nagyobb lenne a hozadéka, mint amennyibe kerülne.
Ha figyelembe vesszük, hogy a Force India egy már működő csapat megvásárlása után is évekig dolgozott azon, hogy kézzel fogható eredményt produkáljon, és mérlegeljük az újoncok lemaradását a középmezőny végétől, akkor nem kell túlzottan nagy rálátás ahhoz, hogy elmondhassuk, jövőre az idei kiscsapatok, és a belépő 13. csapat, gyakran csak névleg lesz a Formula-1 résztvevője.
Természetesen érthető a többiek kifogása, ami a lassúságot és ez által a balesetveszélyt illeti, de ez úgy gondolom az FIA felelőssége is.
Ez előre tudható volt, de amikor a száguldó cirkusz egybenmaradása volt a tét, az FIA kecsegtető ígéretek tömegével csalta be ezeket a csapatokat.
Mostanra viszont úgy tűnik, cserbenhagyta őket.
Szöveg: FormaNet, Kiss Tamás