2010. júl 20.

Újra Hockenheimring a soros

írta: FormaNet
Újra Hockenheimring a soros

 A hétvégén az idei szezon 11. állomására, a Német Nagydíjnak otthont adó Hockenheimringre érkezik a száguldó cirkusz mezőnye.

 A Német Nagydíj már 1951 óta szerepel a Formula-1-es versenynaptárban, és mindezidáig mindössze háromszor hiányzott a programból: Egyszer 1955-ben, amikor a Le Mans-i tragédia miatt több helyszín (köztük Németország) is visszamondta az F1-es nagydíj megrendezését. Ezen kívül 1960-ban és 2007-ben maradtak nagydíj nélkül a németek (illetve nem teljesen, hiszen az Európa GP helyszíne 2007-ben még a Nürburgring volt)

1951-1958-ig a Nürburgring - vagy akkor még Nordschleife-ként ismert legendás pálya- adott otthont a versenyeknek, majd 1959-ben egy alkalommal arra a berlini Avus pályára érkezett a mezőny, ahol annak idején (1926-ban) útjára indult a német autósport.
1961-1969-ig, illetve 1971-1976-ig szintén a Jackie Stewart által "Zöld Pokol"-ra keresztelt Nürburgringen rendezték a Német GP- t, majd Niki Lauda 76’-os balesete után, a Baden-Württtenberg tartományban fekvő Hockenheimring lett az állandó házigazda.
Jelenleg (2008 óta) a Nürburgringgel felváltva rendez Német Nagydíjat.
 
Az 1932-ben épült -eredetileg 7690 méteres- aszfaltcsík a kezdetekben a Mercedes teszthelyszíneként szolgált. 1965-ben, a pálya területén épülő autópálya miatt lerövidítették, illetve ekkor épült meg a híres stadion-szakasz, a Motodrom.  
Ebben a formában már csábító lett az autóversenyek szervezői számára is, és a 6825 méteresre kurtított versenypálya 1970-ben bemutatkozhatott a király-kategóriában is.
Ekkor ugyan még csak egy alkalomra, (a Nürburgring felújítása miatt) de 1977-től egészen 2006-ig, már állandó szereplője lett a versenynaptárnak. 
 
Az ezredfordulón Herman Tilke tervei alapján újabb átalakításon esett át az addig leggyorsabbnak mondott, rendkívül élvezetes vonalvezetésű Hockenheimring.
Ennek eredményeként nyerte el mai formáját, amely már csak 4574 méter hosszú, (vagy rövid?) és bár Tilke operációja után a pálya elvesztette a „sebesség szentélye” címet, (és hosszú erdei egyeneseit) de kárpótlásul megkapta az egyik legjobb hajtűkanyart a versenynaptárban.
A múltból azért megmaradt a legendás első kanyar (melyet kissé ki lehet szélesíteni az aszfaltozott bukótér miatt), a hatalmas lelátókkal övezett célegyenes és az azt megelőző, igen élvezetes kanyarkombináció, illetve a stadion-szakasz is.
 
 Herman Tilke lenyisszantott kicsit a pályából
 
 
A pilóták nagy része az átalakítások után is pozitívan jellemzi a ringet. Sokkal biztonságosabbnak és nézőbarátnak tartják, de legfőképp a stadion lelátói közötti száguldást, illetve az élvezetes kanyarokat dicsérik.
Ezek közül az egyik, a már fent említett hajtű (Spitzkehre), ami a padlógázos Parabolica után következik, és amely a legjobb lehetőséget kínálja az ellenfél kifékezésére. Itt a versenyzők nagyjából 320km/órás sebességről lassítanak le 40-re.
 
 
A pályát gyors- és lassú kanyarok egyaránt színesítik. Az első kétharmada nagy sebességű egyenesekből és éles visszafordítókból, az utolsó szektor viszont technikás kanyarokból áll. Az előbbinél kevés leszorítóerő és nagy végsebesség az optimális, míg az utóbbi részen nagyobb leszorítóerő a kifizetődő.  Ennek tükrében, a beállítások terén a mérnökök egyértelműen a kompromisszumos megoldást favorizálják. 
 
A motorok számára közepesen megterhelő hétvége következik, hiszen egy kör alatt a padlógázos szakaszok aránya 64% körül mozog.
A kemény féktávok miatt, a fékek nagy igénybevétel előtt állnak, de legtöbb fejfájást most is a gumik okozhatják, hiszen 1997 óta ez lesz az első alkalom, hogy slick abroncsok futnak  Hockenheimben. Ráadásul a Bridgestone a kanadai futam után, most is két fokozatot hagy ki a keverékek között, így a kemény mellé a szuperlágy abroncsokat kapják majd a csapatok.
 
"A hockenheimi pálya karaktere lehetővé teszi, hogy kivételesen a skálánk két végpontjából válasszunk gumit. Ez mindenkinek nagy kihívás, és az időjárásnak is nagy szerepe lesz a taktikánál: ha hőség lesz, akkor a szuperlágy abroncsok stabilitása és strapabírósága fog gondot okozni, ha pedig hűvös, akkor a keményeket lesz nehéz optimális üzemi hőmérsékletre felmelegíteni” – mondta a Bridgestone sportigazgatója, Hirohide Hamashima.
 
 
A Hockenheimring F1-es történelmében, a legtöbb futamgyőzelmet Michael Schumacher jegyzi. A német szurkolók favoritja, legelső hazai versenyét még a Benetton színeiben nyerte 1995-ben, majd a Ferrarival 2002-ben, 2004-ben, valamint 2006-ban nem talált legyőzőre a hétszeres világbajnok.  
 
Ex csapattársának, Rubens Barrichellonak is bizonyára kedvenc helyszínei közé tartozik a pálya, hiszen itt szerezte meg F1-es pályafutása legelső győzelmét 2000-ben, szintén a maranellói alakulattal.
Barrichello 126 futamot várt erre a győzelemre, de nem csak ettől volt különleges ez a diadal, hanem attól, hogy a brazil a 18. helyről rajtolva, parádés teljesítménnyel küzdötte fel magát az élre.
máig emlékezetes jelenet, amikor Barrichello sírva fakad a dobogó legfelső fokán
 
De sorolhatnám még Ralf Schumacher első - és egyben utolsó- hazai diadalát (2001-Williams-BMW), vagy a három versenyt kihagyó Gerhard Berger magabiztos győzelmét 1997-ben, amikor a nem éppen top formában lévő Benettonnal, az osztrák versenyző pole-ból indulva nyerte meg a futamot, és nem mellesleg a leggyorsabb kört is megfutotta.
 
A leggyorsabb kör rekordját egyébként Kimi Räikkönen tartja. Az 1:13.780-as időt a finn még 2004-ben, a McLarn-Mercedes pilótájaként futotta.
A jelenlegi mezőnyből - Barrichello és Schumacher mellett - Fernando Alonso (2005-Renault) és Lewis Hamilton (2008-McLaren-Mercedes) tudott itt egy-egy győzelmet bezsebelni.
 
A Német Nagydíj menetrendje:
Július 23. (péntek)
Első szabadedzés: 10: 00-11: 30
Második szabadedzés: 14: 00-15: 30
Július 24. (szombat)
Harmadik szabadedzés: 11: 00-12: 00
Kvalifikáció: 14: 00
Július 25. (vasárnap)
Futam: 14: 00
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória
Szólj hozzá

f1 hockenheimring német nagydíj formula-1