2010. júl 26.

Ez az én versenyem lett volna - Massa 2009,Budapest

írta: FormaNet
Ez az én versenyem lett volna - Massa 2009,Budapest

Vasárnap, a Német Nagydíj idején volt pontosan egy éve, hogy a Ferrari brazil versenyzője, Felipe Massa a Hungaroringen súlyos balesetet szenvedett. Miután magához tért, és megtudta, hogy Lewis Hamilton nyerte a versenyt, első mondata az volt: „Ez az én versenyem lett volna”. A sors iróniája, hogy pontosan egy évvel a súlyos baleset után, minden bizonnyal ugyanezt gondolhatja.

 
Mint arról már mindenki értesült, a vasárnapi futamon a Ferrari egy teljesen egyértelmű, a nézők számára is tisztán hallható csapatutasítással, az élen autózó Felipe Massát a verseny 48. körében, Fernando Alonso mögé rendelte. 
A rádióforgalmazást hallgatók számára ez tényként kezelhető, ennek ellenére úgy tűnik, a teljes mértékben szabálytalan helyzet nem ennyire egyértelmű. Az olaszok, és a spanyol csapattárs, az eredményhirdetés után úgy tűnt, semmiről sem tudnak. 
Sőt maga a brazil pilóta versenymérnöke, Rob Smedley is azt nyilatkozta, hogy Massa valamit félre érthetett, és ő csak azért kért elnézést, mert nagyon sajnálta, hogy a csapattárs, egy pár másodpercig tartó technikai hiba (fogaskerekekkel volt probléma?) miatt, meg tudta őt előzni. 
 
 
Eddig a tények, most nézzünk kicsit a dolgok mögé.
 
Nyilvánvaló naivitás lenne rácsodálkozni arra a tényre, hogy az F1-ben létezik csapatutasítás, hiszen láttunk már erre számtalan példát. Sőt mi több, Michael Schumacher „antifanok” nagy szeretettel emlegetik a 2002-es Barrichello-Schumi helycserét az A1-Ringen, (mintha csak ez az egy verseny hozta volna a 7VB címet) hiszen innentől kezdve tiltotta meg az FIA az olyan nyilvánvaló csapatutasítást, amely befolyásolja a verseny végeredményét.
 
Csapatutasítás tehát mindig is volt és lesz is, hiszen az „egyenlősdi” nagyon szépen hangzik mindaddig, amíg nem a világbajnoki címért - az ezzel együtt járó dicsőségért, és anyagi javakért- harcol egy csapat. 
Elsősorban a maranellói gárda rajongói, de néhány szakkommentátor is, és persze maga Michael Schumacher is, éppen ilyen indokkal teljes mértékben megértik a Ferrari döntését.  
 
De mit is pontosan? 
A két pilóta egymáshoz viszonyítva, 30 pontos különbséggel érkezett a Hokkenheimringre, Alonso javára. A spanyol lemaradása az élen álló Lewis Hamiltontól 45 pont. Az olaszok ebből azt a következtetés vonták le, hogy a brazil már nincs versenyben a világbajnoki címért, míg a spanyol igen. Ez volt az a bizonyos csapatérdek. 
Az idei év történései, - és részben az új pontrendszer- már bebizonyították, hogy jelenleg a száguldó cirkusz mezőnyében nincsenek előre leosztott lapok. (kivéve, ha az asztalnál hamis kártyások is ülnek) 
Ha a csapat nem avatkozik bele ilyen durván a verseny eredményébe, akkor a két Ferraris pilóta között a különbség 22 pontra csökken. 
És ne feledjük el, még nyolc futam van hátra, ahol bármi megtörténhet. (ahogyan eddig meg is történt már néhányszor az idén) Történetesen éppen elég, ha Alonso egyszer kiesik, Massa pedig futamgyőzelmet szerez, és máris megtörténik a helycsere a tabellán.
 
Azt gondolom, ha ez az utolsó futamok egyikén történik, ahol Fernando Alonsonak még reális esélye van a világbajnoki győzelemre, úgy senkiben sem keltett volna ekkora felháborodást, vagy legalább is ellenérzést az ügy. Hiszen ezt láthattuk 2007-ben Kimi Räikkönen javára, illetve 2008-ban éppen Felipe Massa javára, és ez maximum csak néhány Kimi vagy Massa rajongó (érthető emocionális okokból) nemtetszését váltotta ki.
 
De jelenleg csak a szezon közepén járunk!
Az olasz istálló pedig még bőven a hajrá előtt porig alázta a balesete után végre magára találó brazil versenyzőjét, amihez még ráadásul jópofát is kellett volna vágnia. Az eredményhirdetés alatt a pilóták viselkedése, és nyilatkozatuk sok mindent elárult. 
Massa szeretett volna mihamarabb eltűnni a nyilvánosság elől, Alonso pedig nem tudott őszintén örülni. Ez azért nem gátolta meg a kétszeres világbajnokot abban, hogy nyilatkozatában úgy tegyen, mint aki semmiről sem tud. (ez persze bevett szokás máshol is)
Zavartságában a csapatérdekről és 43 pontról mesélt, nem túl meggyőzően, ami nem is csoda, hiszen a 43 pont fordított sorrendben is 43 pont.
 
 
Ezek után jött még java: Stefano Domenicali ugyanis kijelentette, hogy semmiféle csapatutasítás nem történt, majd Massát még mérnökével is hátba szúratták, mondván biztosan félre értett valamit, és egyébként is valami fogaskerekekkel volt gond, egy nagyon rövid ideig. 
Hát nem.
Aki látta a futamot, az azt is láthatta, hogy a kis brazil, a rádióbeszélgetés után nem egyszerűen csak elengedte csapattársát, hanem látványosan félre állt. Nem várta meg a következő kanyart, hogy esetleg a csapattárs kifékezhesse, éppen ellenkezőleg, a kigyorsításnál vette le a gázról a lábát. Ez volt az ő üzenete a rajongók felé. 
 
Az olaszoknak - a hangos kommunikáció ellenére- nagyon sokan nem hisznek, Niki Lauda például élő adásban egyenesen kibukott, és hazugnak nevezte a legendás maranellói gárdát.
Az FIA versenybírósága szintén szabálytalannak minősítette az esetet, és a sportszabályzat 39. § 1. cikkelyére valamint a 151. § C pontjára hivatkozva megállapította, a csapat sportszerűtlen viselkedését. 
A büntetés pedig „komoly” 100 ezer dollár. Ezen kívül a Ferrarinak meg kell jelennie a Motorspot Világtanács előtt, mely testület előre láthatóan szeptemberben ül majd össze.
Hogy számíthatnak-e további szankcióra, az majd ősszel a WMSC döntésén múlik, ami nem csupán az illetékesek meghallgatása,de a bekért telemetriai adatok kivizsgálása után születik meg.
 
A rivális csapatok többsége egyetért a büntetéssel, sőt a Lotus technikai igazgatója, Mike Gascoyne már továbbment, és véleménye szerint a szeptemberi tárgyaláson az lenne az igazságos döntés, ha a csapattól elvennék a Német Nagydíjon megszerzett pontokat.(nem pilótáktól, hiszen ők csapatutasításra cselekedtek) 
 
Az ügynek tehát nincs vége, folytatás szeptemberben…
 
Végül még egy érdekes adalék F1-rajongó szemmel:
 
Tegnap az eset után számtalan vélemény elhangzott pro és kontra, többek közt egy magyar riporter is úgyérezte, állást kell foglalnia az ügyben.
Az írásban kitér arra, hogy minden csapatnál van első és második számú versenyző, ami egyrészt a pénznek (ki milyen szponzori háttérrel bír) másrész a reklámértéknek, és nem utolsó sorban a tehetségnek, lojalitásnak, és egyéb versenyzői kvalitásoknak köszönhető. 
Ez a tény, mindenki számára ismert, aki egy kicsit is behatóbban foglalkozik a száguldó cirkusz világával. 
De a pilóta sorrend az nem csupán fekete, vagy fehér. (mint anno Schumi és Barrichello esetében)  A jelenlegi mezőnyben meg végkép nem, hiszen elég, ha csak a Red Bull Silverstonei-i kálváriáját nézzük. Ezek a versenyzők mind egyformán profik, és nagyon nehéz lenne kiemelni az „első számút”.
Mint ahogy azt is lehetetlen előre látni, hogy ez Alonsonak mit hoz majd a végső elszámolásban. Mivel a többiek sem csupán sakkoznak majd a gyárban a következő hetekben, így nem kizárt, hogy semmit. 
A németországi eset különben sem a pilóta sorrend, csapaton belül kialakult helyzetéről szól, hanem arról, hogy a Ferrari durván beleavatkozott egy nyíltsisakos versenybe, ezzel megváltoztatva az eredményt, nézők millióit becsapva.
Az írás néhány igen rossz példát is felsorakoztat, de ami a legérdekesebb, hogy a végkifejlet nem más, mint: meg kellene szüntetni, a csapatutasításra vonatkozó tiltó szabályt, hiszen nekünk nézőknek is ez lenne az érdekünk. 
Valóban?
Mi nézők olyan versenyeknek örülnénk csak igazán, melyek úgy zajlanak, hogy a futam közepén egy nagybank elnöke, a karosszékében hátradőlve, rátelefonál a csapatfőnökre, hogy ő jobban szeretné a másik pilótát az élen tudni, mert különben megvonja a támogatást?
Nem hinném, mert ezen az elven minek milliárdokat kidobni egy-egy évadra, hiszen le lehet ezt játszani olcsóbban az irodában ülve. „Nekem van több pénzem, én nyertem, punk tum”
 
 
Ja és majd elfelejtettem a habot a tortáról:
 
Stefano Domenicali a tegnapi nap folyamán még egy olyan nyilatkozattal is megajándékozta a rajongókat, hogy „a brazil versenyző akár világbajnoki címet is ünnepelhet a szezon végén”, majd, hogy még egyet csavarjon a dolgon sejtelmesen hozzá tette: Massa küzdeni fog a csapattal a világbajnoki címért…
Ebben azért azt hiszem, nagyon sok minden benne van.
Egy dologgal nem számolt az olasz csapatvezető: Felipe Massa motivációjával, ami valószínűleg tegnap Németországban elszállt.
Mi pedig csak abban bízhatunk, hogy a remek brazil pilóta megrázza magát, és újra megmutatja a világnak, hogy nem véletlenül vezetett a Német Nagydíjon majd 50 körön keresztül.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
Szólj hozzá

ferrari f1 fernando alonso hockenheim felipe massa német nagydíj formula-1