2010. júl 28.

Ezüstlakodalmat ünnepel a Hungaroring

írta: FormaNet
Ezüstlakodalmat ünnepel a Hungaroring

Negyed évszázados jubileumi mérföldkőhöz érkezik hazai pályánk a hétvégén, hiszen a Hungaroring immár 25. alkalommal látja vendégül a király-kategória mezőnyét.

 
1983 nyarán a Magyar Külügyminisztérium egy telexet kapott Terjék Mihály magyar konzultól, melyben az állt, hogy egy Brazíliában élő magyar üzletember, Rohonyi Tamás jelezte Bernie Ecclestone azon szándékát, miszerint Formula-1-es nagydíjat kíván rendezni országunkban.
 
A tárgyalások nem haladtak zökkenőmentesek, ám végül 1985. szeptember 10-én Londonban megkötetett az öt évre szóló szerződés.
Októberben már el is kezdődött az építkezés, és a pálya rekordidő (8 hónap) alatt készült el a Gödöllői-dombságon, Mogyoródon. 
 
Előzetesen nem sokan bíztak a Magyar Nagydíj 1986-os debütálásában, sőt külföldön talán reménykedtek is ebben, hiszen sokan idegenkedtek egy kommunista országtól. 
A Hungaroring azonban határidőre elkészült, olyannyira, hogy már az augusztusi F1-es futam előtti hónapban az ünnepélyes megnyitó mellett megrendezték a „Békés Barátság Kupát”, a szocialista országok legnagyobb nemzetközi versenyét. Drapál János emlékére rendezett nemzetközi motorkerékpáros versennyel indult a három napos versenysorozat, majd a legelső autóversenyen Ladákban ülő pilóták mérhették össze tudásukat. Az együléses versenyautókat itt még csak a kelet formula autói, az Easterek képviselték, majd augusztusban megérkezett a király-kategória mezőnye.
A Magyar Nagydíj előtti versenyen Hockenheimben még sokan arról faggatták a szervezőket, hogy vajon Magyarországon lehet-e kenyeret és húst kapni, vagy hozzanak magukkal?
 
A fenntartásokkal fogadott Magyar GP végül rendkívüli izgalmakat hozott, így hamarosan elültek a rosszindulatú sajtó pletykák, és a magyar versenypálya azóta évről-évre megszakítás nélkül bizonyítja, hogy helye van a király-kategória versenynaptárában. 
 
1986 augusztus 10. - Az első Magyar Nagydíj
 
Az évad tizenegyedik nagydíjának otthont adó 4014 méter hosszú Hungaroringen, a Lotusban ülő fiatal tehetség, Ayrton Senna már az edzéseken is jobb időket ért el, mint azt előzetesen kalkulálták, így nem meglepő, hogy a brazil versenyző várhatta első helyről a vasárnapi rajtot. Honfitársa, a Williams-Hondával versenyző rutinos Nelson Piquet a 12. körben a célegyenes végén elszáguldott mellette, de a 36. körben Senna újra átvette a vezetést, és egészen az 57. körig tudta maga mögött tartani az akkor már kétszeres világbajnokot.
Ekkor azonban Piquet egy -mai napig is sokat emlegetett- látványos manőverrel megelőzte a lelkes titánt, végül megnyerte a 76 körös versenyt. 
A dobogó harmadik fokára Piquet csapattársa, Nigel Mansell állhatott fel.
 
Az elmúlt 24 nagydíjon összesen 14 pilóta léphetett a mogyoródi dobogó tetejére:
 
Michael Schumacher: 4 (1994, 1998, 2001, 2004)
Ayrton Senna: 3 (1988, 1991, 1992)
Nelson Piquet: 2 (1986, 1987)
Damon Hill: 2 (1993, 1995)
Jaques Villeneuve: 2 (1996, 1997)
Mika Häkkinen: 2 (1999, 2000)
Lewis Hamilton: 2 (2007, 2009)
Nigel Mansell: 1 (1989)
Thierry Boutsen: 1 (1990)
Rubens Barrichello: 1 (2002)
Fernando Alonso: 1 (2003)
Kimi Räikkönen: 1 (2005)
Jenson Button: 1 (2006)
Heikki Kovalainen: 1
 
Konstruktőrök között a McLaren számít a legeredményesebb csapatnak a magyar pályán, a wokingiak nem kevesebb mint kilenc futamgyőzelemmel büszkélkedhetnek hazánkban.
 
Érdekesség, hogy négy versenyző is itt szerezte meg F1-es pályafutása legelső győzelmét: Damon Hill – Williams-Renault - 1993
Fernando Alonso – Renault - 2003
Jenson Button – Honda - 2006
Heikki Kovalainen – McLaren-Mercedes - 2008
 
 
Az elmúlt 24 év alatt Hungaroring kétszer esett át nagyobb átalakításon. Először 1989-ban a 3-as sikán levágása után 3975 méteresre csökkent a pálya hossza, majd 2003-ban a célegyenes utáni 1-es- valamint a 13-as kanyart lejjebb tették, az egyenest pedig kitoldották. 
Így nyerte el jelenlegi formáját, amely már 4381 méter hosszú.
 
Körök száma: 70
Verseny hossza: 306.670 km
Kanyarok száma: 14
Legjobb köridő: 1:19.071 – Michael Schumacher (2004-Ferrari)
Tavalyi futam leggyorsabb köre: 1:21.931 (Mark Webber – Red Bull-Renault)
 
 
Maga a pálya ellentmondásos megítélésnek örvend. A nemzetközi szaksajtó és a sok rajongó lassúnak és porosnak tartja, ahol szinte lehetetlen előzni. A pilóták azonban szeretnek hazánkba jönni, és számtalan izgalmas verseny hazudtolta már meg az állandó kritikusokat.
Sokan tengerpart nélküli Monacónak is nevezik a magyar pályát, és nem is ok nélkül, hiszen 200km/óra körüli átlagsebességével Monaco és Szingapúr mellett, ez a versenynaptár egyik legalacsonyabb tempójú aszfaltcsíkja.
Ennek ellenére mind a mérnököknek, mind pedig a pilótáknak komoly kihívást jelent. 
 
A pálya 14 kanyarjából a legtöbb közepes, illetve lassú forduló, kivétel a 8-as és a 11-es közötti szakasz amely viszonylag tempós. Ennek ellenére egyáltalán nem könnyű rajta versenyezni, hiszen ezek a kanyarok jellemzően egymást érik, így a versenyzők szinte soha nem „pihenhetnek”, maximum a célegyenesben.
 
További kihívás, hogy az aszfalt poros, és a versenyhétvégén is csak az ideális íven tisztul meg. A por értelemszerűen az előzéseket is megnehezíti. A legjobb előzési pontja a pályának egyértelműen a célegyenes utáni első jobbos forduló.
 
Mivel az egyetlen valamire való egyenes nem sokkal hosszabb 700 méternél, a mérnököknek kell gondolkodniuk az aerodinamikai beállításokon. A szakemberek a lehető legnagyobb leszorítóerős beállításokkal készülnek, hasonlóan a Monacóban alkalmazottakhoz.
A motorokra nehéz hétvége vár annak ellenére, hogy a versenyzők sehol sem nyomják tövig a gázpedált tíz másodpercnél hosszabb ideig. Ha hőségre nem is kell számolnunk az idei Magyar Nagydíjon, de alacsony átlagsebesség gondoskodik arról, hogy a hűtőrendszert maximálisan kihasználják az autók. 
 
A gumik is fejfájást okozhatnak a hétvégén, hiszen a pályán a kerekek oldalirányú terhelése magas, a tapadás azonban csekély. A pilótáknak kell felmelegíteni üzemi hőmérsékletre az abroncsokat, hogy azok nem kopjanak el túl gyorsan. 
A Bridgestone erre a hétvégére a szuperlágy és a közepes keverékeket szállítja a csapatoknak.
 
A Magyar Nagydíj menetrendje: 
 
Július 30. (péntek)
Első szabadedzés: 10:00-11:30
Második szabadedzés: 14:00-15:30
 
Július 31. (szombat)
Harmadik szabadedzés: 11:00-12:00
Kvalifikáció: 14:00
 
Augusztus 1. (vasárnap)
Verseny: 14:00
 
 
További programok:
 
Péntek:
8:50-9:15 FormulaBMW szabadedzés
11:55-12:25 GP2 szabadedzés
12:50-13:15 Formula BMW időmérő edzés
15:55-16:25 GP2 időmérő edzés
16:50-17:20 GP3 szabadedzés
17:45-18:30 Porsche Mobil 1 Szuperkupa szabadedzés
 
Szombat:
8:45-09:15 GP3 szabadedzés
9:45-10:15 Formula BMW első verseny (13 kör vagy 25 perc)
12:25-12:55 Porsche Mobil 1 Szuperkupa időmérő edzés 
15:40-16:45 GP2első verseny (39 kör vagy 60 perc)
17:20-17:55GP3 első verseny (kör vagy 30 perc)
 
Vasárnap:
8:30-9:00 Formula BMW második verseny (13 kör vagy 25 perc)
9:25-10:00 GP3 második verseny (16 kör vagy 30 perc)
10:35-11:25 GP2 második verseny (28 kör vagy 45 perc)
11:45-12:20 Porsche Mobil 1 Szuperkupa verseny (14 kör vagy 30 perc)
 
12: 30 Formula-1 versenyzői parádé
12:45-13.15 Formula-1 rajtrács ünnepség 
 
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
Szólj hozzá

f1 hungaroring magyar nagydíj pályabejáró formula-1