Mi lesz veled Belga GP? - A bolgárok már a spájzban vannak
A Belga Nagydíj szervezői már hetekkel a versenyhétvége előtt aggodalmukat fejezték ki a jegyeladások (illetve annak hiánya) miatt, és már ekkor kilátásba helyezték, hogy hiába a népszerűség és a tradíciók, ennek ellenére egyáltalán nem biztos Spa Francorchamps helye a versenynaptárban.
"Jelentkezőkben nincs hiány, ezért szoros a küzdelem a versenyrendezés jogáért. A klasszikus helyszín nem elegendő, elvégre Franciaországnak nincs már futama. Az sem javít a helyzeten, hogy a tavalyi évben a verseny 5 millió eurós veszteséget termelt." – mondta akkor a pálya szóvivője.
A szervezők előzetesen úgy kalkuláltak, hogy 65 ezer jegyet kellene értékesíteniük ahhoz, hogy a nagydíj veszteség nélkül zárja a 2010-es szezont. (2009-ben 50 ezren látogattak ki a helyszínre a futam napján)
Pontos adatokat ugyan csak 1-2 napon belül tudnak mondani a szervezők, de az már most kiderült, az aggodalom nem volt alaptalan. Az eddigi számítások szerint a veszteség három millió euró körül mozog.
Spának 2012-ig van szerződése, ám a pálya vezetője, Viscount Etienne Davignon a hétvége után kilátásba helyezte, hogy (bár Bernie Ecclestone kifogástalannak találta a létesítményt) a veszteség és a magas jogdíj miatt elképzelhető, hogy a versenynaptár leghosszabb pályája a jövőben csak minden második évben tudja majd fogadni a király-kategória mezőnyét.
A „váltótárssal” kapcsolatban Davignonnak már elképzelése is van, méghozzá a közelben fekvő Nürburgring.
„Felvetődött annak gondolata, hogy egy közeli helyszínnel felváltva rendezzünk GP-t, de ez egyelőre még csak hipotézis, a tárgyalások még nincsenek abban a szakaszban, hogy konkrétumokat mondjunk” – nyilatkozta a vezető.
Azt a tényt, hogy F1-es versenyek rendezésére jelentkezőkben nincs hiány, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Bulgária egyre komolyabban veszi a 2009-ben Bernie Ecclestone-al folytatott tárgyalásokat. Az ország kormánya nagy lépéseket tett a Szófia mellett létesülő beruházás érdelében.
A bolgár Gazdasági Miniszter Traicho Traikov gazdasági együttműködési megállapodást írt alá az Abu Dhabi székhelyű Emirates Business Group képviselőjével, Mohamed Abdul Jalil al Bloukival. A cég az Egyesült Arab Emírségek leggazdagabb országának állami tulajdonában van, és mindenbizonnyal megfelelő garancia lehet a project megvalósulásához. A két állam együttműködésével létrejött közös vállalt, a Formula 1-es pálya mellett, az pályához kapcsolható egyéb infrastrukturális beruházásokban is részt vesz. A hétfőn aláírt megállapodás szerint az arab konszern a finanszírozás pénzügyi fedezetét biztosítja, míg a Bolgár Állam egyéb, nem pénzbeli eszközökkel (földterületek, közmű hálózatok stb.) járul hozzá a hatalmas beruházáshoz.
2009-ben a FOM vezetője, Bernie Ecclestone szerette volna, hogy a Bulgár GP 2011-re a versenynaptárba kerüljön, de a pályázat benyújtásakor a rendezők még nem tudták csatolni a project pénzügyi garanciáit. Jelenleg 2012 a cél, ami a jelek szerint már egy tartható határidő lehet.
Az Abu Dhabiból érkezett küldöttség találkozott a Bulgár Miniszterelnökkel, Boyko Boriszovval, és a Bulgár Motorsport Szövetség elnökével is, ami szintén azt támasztja alá, hogy a balkáni ország valóban nagyon komolyan gondolja, hogy a száguldó cirkuszt rövidesen vendégül lássák országukban. Az ország gazdaságára egy Formula-1-es verseny mindenképpen pozitív hatással lesz, mind infrastrukturális (autópályák, kikötők stb), mind idegenforgalmi szempontból, és jelentősen javíthatja az ország külföldi megítélését, ami további tőke beáramlását segítheti elő.
Az azonban, hogy a szófiai pálya plusz helyszínként kerül be a versenynaptárba, vagy valamely hagyományos ring helyett, még a jövő titka, mindenesetre Ecclestone nem fog zavarba jönni, ha egy jelenlegi létesítmény a magas jogdíjak miatt visszamondja a futamrendezést.
Az új pályákról szóló hírek következő részében a jövőre debütáló indiai pályáról olvashattok rövidesen egy hosszabb, részletes ismertetőt.
.
szöveg: FormaNet, Varga Viktória