Ma 40 éve, hogy Jochen Rindt Monzában életét vesztette
Negyven évvel ezelőtt ezen a napon, az Olasz Nagydíj időmérő edzésén vesztette életét Jochen Rindt, a Formula-1 történelmének egyetlen pilótája, aki halála után lett világbajnok.
Jackie Stewart és Jochen Rindt
Az osztrák színekben versenyző Rindt 1964-ben, hazájában, Ausztriában debütált először a király-kategóriában, majd a következő évben a Coopernél kezdte meg immár a teljes évadot. 1968-ban a Brabhamnél is szerencsét próbált, majd 1969-ben igazolt le Colin Chapman csapatához, a Lotushoz.
Ekkor szerezte meg legelső futamgyőzelmét az USA Nagydíjon, a következő ötöt, halálának évében,1970-ben.
Találunk néhány tragikus évet a király-kategória történelmében, 1970. mindenképp közéjük sorolható.
Június 2-án, az 1966-ban saját istállót alapító Bruce McLarent vesztette el a sportág (Goodwoodban halálos balesetet szenvedett), majd még ugyanebben a hónapban a Holland Nagydíjon Frank Williams csapatánál, De Tomasonál versenyző Piers Courage halálos égési sérüléseket szenvedett felborult autójában.
A brit versenyző halála után felerősödtek a biztonságot kritizáló hangok a pilóták körében, és ebben Rindt is részt vett. Többek közt neki és Jackie Stewartnak volt köszönhető, hogy ebben az évben a legendásan veszélyes Nürburgring helyett Hockenheim adott otthont a Német Nagydíjnak.
Jochen Rindt-Monaco
Jochen Rindt a szezon harmadik futamán Monacóban még a Lotus 49C-vel, kezdte meg menetelését, mikor az utolsó kör utolsó kanyarjában előzte meg az élen autózó – ám végül hibázó- Jack Brabhamet. Másfél hónap múlva a Holland Nagydíjon már az új Lotus 72C-vel aratott győzelmet, majd ezután még zsinórban hármat. (Francia Nagydíj, Brit Nagydíj, Német Nagydíj)
Az Olasz nagydíj az évad 10. versenye volt, és az osztrák a Ferrari hazájába 20 pontos előnnyel érkezett nagy riválisa Jacky Ickx (Ferrari) előtt. Ez volt az utolsó előtti olyan monzai futam, melyet még a rövidebb nyomvonalon rendeztek. A versenynaptár leggyorsabb pályáján szokás volt a légterelő szárnyaktól megszabadulni a sebesség érdekében, és így történt ez a Lotusnál is. Így azonban nem lehetett kiszámítani mennyire stabil a kocsi.
Szeptember 5-én az időmérő edzésen Rind a Parabolicánál elvesztette uralmát autója felett. Versenyzőtára, Denny Hulme éppen mögötte autózott, és látta ahogy a Lotus egyszercsak jobbra-balra cikázik, majd a szalagkorlátnak csapódik. Rindt súlyos sérüléseket szenvedett, és a kórházba szállítás közben életét vesztette.
Csapata azonnal elhagyta a helyszínt, nem állt rajthoz Monzában, és a következő nagydíjon Kanadában sem.
Riválisa Jacky Ickx öt pontra tudta lefaragni hátrányát a szezon hátralévő öt versenyén, így végül Rindtet halála után négy héttel világbajnokká avatták.
A trófeáját felesége, Nina vette át.
Ickx később elmondta, hogy egyáltalán nem bánta, hogy nem sikerült megnyernie a világbajnokságot abban az évben.
Jochen Rindt F1-es pályafutása alatt összesen 60 nagydíjon állt rajthoz, egy világbajnoki cím, 6 futamgyőzelem, 13 dobogós helyezés, 10 pole pozíció, 3 leggyorsabb kör, és összesen 109 pontot szerepel a neve mellett.
szöveg: FormaNet, Varga Viktória