Öt verseny, öt vb esélyes
Öt versennyel a szezon vége előtt még mindig öt világbajnok esélyes pilóta van a mezőnyben.
A világbajnoki pontversenyt jelenleg Mark Webber vezeti, de az ötödik helyen álló csapattársnak, Sebastian Vettelnek is mindössze 24 pont a lemaradása, ami kevesebb, mint egy futamgyőzelmet jelent.
Mind az öt versenyző tisztában van azzal, hogy a hátralévő futamokon hibátlan szereplésre van szükségük a végső sikerhez. A következő helyszín, ahol bizonyíthatnak, a versenynaptár egyetlen éjszakai futamának otthont adó Szingapúr.
Sok szakértő, és a fogadóirodák is a Red Bull végső sikerét jósolják, hiszen a hátralévő versenypályák zömmel az RB6-nak fekszenek leginkább.
A két versenyző közül egyenlőre az ausztrál veterán bajnoki címét látják a legesélyesebbnek.
Webberre 13:8-hoz lehet fogadni, míg a második helyen álló Lewis Hamiltonnak 11:4-hez esélyt adnak a bukmékerek. Fernando Alonsóra 7:2 , Sebastian Vettelre pedig 4:1 arányú fogadás köthető. Az öt versenyző közül a legkisebb esélyt a negyedik helyen álló Jenson Button kapta, a brit végső győzelmére 12:1-es odds fogadható.
Innentől matematikai esélye még Felipe Massának, Nico Rosbergnek és Robert Kubicának van. A Ferrari és a Mercedes versenyzőknek 80:1-hez esélyt adnak, míg, a Renault lengyel pilótájára 275:1 arányú fogadás köthető.
1. Mark Webber (187 pont)
Az ausztrál pilóta, annak ellenére, hogy Monzában csak a hatodik helyen intette le a kockás zászló, Lewis Hamilton nullázásának köszönhetően, a bajnokság éllovasaként érkezik Szingapúrba.
„Kedvelem Szingapúrt. Ez egy különleges helyszín, mivel itt éjszaka versenyzünk. A pálya legtöbb részén a rajongók is közel vannak, így a hangulat is egészen különleges. Remélem most sikerül javítanom a tavalyi helyezésemen (tavaly Webber fék probléma miatt kiesett a versenyből), mivel a nagy leszorítóerőt igénylő pályák fekszenek az autónknak. Monacóban és Budapesten is nagyon jól szerepeltünk, így most is erős eredményben bízom. Fénnyel megvilágított nedves aszfalton még nincs tapasztalatunk, így ha netán esne az eső, az érdekes dolgokat hozhat."
5. Sebastian Vettel (163 pont)
A top versenyzők közül eddig talán Vettel hibázott a legtöbbet, így nem meglepő, hogy jelenleg az ötödik helyen áll a pontversenyben. Csekély lemaradása azonban Szingapúrban könnyedén behozható, legalábbis az RB6-oson nem fog múlni.
"Szingapúrban nagyon fontos az időeltolódás kezelése, ezért megpróbálok majd délután aludni, hogy a szervezetem azt gondolja, hogy Európában van.
A pálya 23 kanyart tartalmaz, így fontos megtalálni a megfelelő ritmust úgy, hogy ne érintsük a korlátokat. Mindemellett a pálya vonalvezetése a fékek számára is megterhelő, mert sok a kerékvető, valamint az egyenetlen felületek miatt extrém koncentrációra van szükség. Azt gondolom Szingapúr egy csodálatos show az F1 rajongók számára. A TV képernyőjén keresztül az autók olyannak látszanak, mintha egy videó játékban lennének, mindemellett a táj is csodálatos."
2. Lewis Hamilton (182 pont)
Monzában Hamilton értékes pontoktól fosztotta meg magát, amikor már a start után, a második sikánnál megcélozta Felipe Massa Ferrariját. A brit versenyzőnek azonban eddig sem volt könnyű dolga ami a világbajnoki csatát illeti, hiszen 2007-ben 1 ponttal bukta el a címet, míg rákövetkező évben 1 ponttal nyerte meg, a legutolsó kör utolsó kanyarjában. Hamilton tehát már jól ismeri ezt a fajta nyomást, tavaly Szingapúrban futamgyőzelmet ünnepelt, így a két Red Bull egyik legnagyobb riválisaként lehet vele számolni a hétvégén.
„A tavalyi szingapúri győzelmem, eddigi F1-es pályafutásom egyik legszebb győzelme volt. Számos problémával küszködtünk, de az egész csapat a győzelemért dolgozott már a hétvége kezdetétől fogva, és nem adtuk fel. Így a győzelem egészen különleges volt. Monza nagy csalódás volt számomra, de már túl vagyok rajta. Ezeket a dolgokat muszáj fejben letudni, és a hátralévő öt versenyre bátorságot és motivációt kell meríteni belőlük. Nehéz előre megjósolni mennyire leszünk versenyképesek a hétvégén. Ha Monzát Kanadához hasonlítjuk, akkor a szingapúri pálya leginkább Magyarországhoz és Monacóhoz közelít. Ezeken a helyszíneken pedig nem voltunk elég versenyképesek. A mérnökök azonban azóta már rengeteg fejlesztést véghezvittek az autón, így alig várom már, hogy megtapasztaljam a változást. A szélcsatornában történő tesztek után minden okunk megvan arra, hogy optimisták legyünk. Célunk nem más, mint a lehető legtöbb pontot gyűjteni a hétvégén.”
4. Jenson Button (165 pont)
Igaz, hogy Jenson Button teljesítménye talán a legstabilabb, és hibázni sem láttuk még a tavalyi bajnokot, de ahhoz, hogy felülkerekedjen négy riválisán, jobb teljesítményre van szüksége a kvalifikációk során. Hiszen ha (optimális esetben) innentől kezdve egyik top versenyző sem hibázik, akkor Buttonnak nehéz dolga lesz.
„A szingapúri hétvége nagyon érdekes lesz, hiszen itt már tisztább képet kapunk arról, hogy is állunk a világbajnokságban. Legutóbb Magyarországon versenyeztünk ehhez hasonló tulajdonságú pályán, és ott akkor nem voltunk versenyképesek. Azóta viszont sokminden változott. Komoly felülvizsgálat alá kerültek a flexibilis szárnyak és a padlólemez, ezen kívül a mérnökeink is rengeteget dolgoztak a McLaren technológiai központjában, azért, hogy az autónk jobban teljesítsen a lassú pályákon is. Hétvégén kiderül, hogy az elmúlt két hónap erőfeszítései segítenek-e nekünk abban, hogy a nagy leszorítóerőt igénylő pályákon is gyorsak legyünk.”
3. Fernando Alonso (166 pont)
Alonso Monzában visszatért a világbajnoki esélyesek listájára, annak is a harmadik helyére. A Ferrarisok azonban nincsenek könnyű helyzetben, hiszen az élcsapatok mind jobban állnak erőforrás tekintetében. A hátralévő öt versenyt Alonso és Massa már használt motorokkal teljesíti. Szingapúr szerencsére nem egy motorgyilkos pálya.
„A jelenlegi csomaggal minden pályán versenyképesek lehetünk. Tisztában vagyunk azzal, hogy a következő két helyszín inkább a Red Bullnak kedvez, de mostantól nem fog ingadozni a teljesítményünk úgy, mint korábban. A bajnoki cím azon múlik majd, hogy ki tud egyenletes tempót diktálni. Célunk az, hogy a következő öt versenyen minden alkalommal a dobogón végezzünk, mert ha ez nem sikerül, akkor vége a bajnoki küzdelemnek."
Elhasznált motorok száma, öt versennyel a szezon vége előtt:
Red Bull-Renaul: Mark Webber: 6 , Sebastian Vettel: 7
McLaren-Mercedes: Jenson Button: 7, Lewis Hamilton: 7
Ferrari: Fernando Alonso: 8, Felipe Massa: 8
Mercedes GP: Michael Schumacher:7, Nico Rosberg:7
Renault: Robert Kubica:6, Vitalíj Pertrov:6
Force India-Mercedes: Adrian Sutil:7, Vitantonio Liuzzi:7
Williams-Cosworth: Rubens Barrichello 6, Nico Hülkenberg:7
Toro Rosso-Ferrari: Sebastien Buemi:7, Jaime Alguersuari:7
Mercedes GP: Michael Schumacher:7, Nico Rosberg:7
Renault: Robert Kubica:6, Vitalíj Pertrov:6
Force India-Mercedes: Adrian Sutil:7, Vitantonio Liuzzi:7
Williams-Cosworth: Rubens Barrichello 6, Nico Hülkenberg:7
Toro Rosso-Ferrari: Sebastien Buemi:7, Jaime Alguersuari:7
Sauber-Ferrari: Nick Heidfeld (Pedro de la Rosa):9, Kamui Kobayashi:7
Lotus-Cosworth: Jarno Trulli:7, Heikki Kovalainen:7
Hispania-Cosworth: Sakon Yamamoto (Karun Chandhok):7, Bruno Senna:7
Virgin-Cosworth: Timo Glock:7, Lucas Di Grassi:7
Lotus-Cosworth: Jarno Trulli:7, Heikki Kovalainen:7
Hispania-Cosworth: Sakon Yamamoto (Karun Chandhok):7, Bruno Senna:7
Virgin-Cosworth: Timo Glock:7, Lucas Di Grassi:7
szöveg: FormaNet, Varga Viktória