2010. sze 25.

Martin Whitmarsh: A világbajnokok hősök, és fontos, hogy hitelesen legyenek azok

írta: FormaNet
Martin Whitmarsh: A világbajnokok hősök, és fontos, hogy hitelesen legyenek azok

A McLaren számára kissé nehezen indult a 2010-es szezon, de évközben nagyon keményen dolgozott a csapat, hogy most a hajrában mindkét pilótájuk, és az istálló is harcolhasson a világbajnoki címért. Ha sikerül világbajnokságot nyerniük, az különösen nagy dicsőség lesz Martin Whitmarsh számára, hiszen ez lenne az első bajnoki címe csapatvezetőként. A fő kérdés talán az, hogy Lewis Hamilton vagy Jenson Button az esélyesebb?
A formula1.com által készített interjúból kiderül, mit gondol erről a McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh.
 
Kérdés: Ebben a szezonban a McLaren körül, és a csapaton belül sem hallani semmilyen botrányról. Elképzelhető, hogy ez a jó munkamorál teremthet olyan egyensúlyt az istállónál, ami elősegíti a világbajnoki cím megszerzését?
 
Martin Whitmarsh: Remélem ez nyilvánvaló. Szerencsére két olyan pilótánk van, akik egymást is le akarják győzni, és ehhez társul a versenyszellem.
Ha visszatekintünk az elmúlt két futamra, mindkettőjüknek kijutott a szerencséből és a szerencsétlenségből is. Két futammal ezelőtt Spában Lewis nyerni tudott, míg Jensont kilökték, és ezzel súlyos pontokat veszített. A diadal után Lewis szobájában megbeszéltük a dolgot. Akkor Jenson azt mondta Lewisnak, hogy jelenleg 35 ponttal vezet, de ez a régi pontozás szerint csupán 14 pont, így még mindig nem esélytelen, hogy legyőzze őt.
Ezt nevezem én jó versenyszelemnek. Mindketten tisztelik a másikat, és tanulnak egymástól. Ez az amit próbáltunk kialakítani, a csapaton belüli valódi értelembe vett versenyszellem.
Az elmúlt években túl sok volt a vita a bokszutcában. A nézők számára már unalmas, ami a paddockban történik. Van 24 fiatal, bátor srác, és itt vannak a világ legjobb versenyautói. Ez az amiről beszélni kellene.
Jelenleg az elmúlt évek legnagyobb világbajnokságát vívjuk. A TV nézők száma az Egyesült Királyságban jelentősen nőtt, de világviszonylatban is 7%-os a növekedés, ellentétben sok más sportággal. 14 futamon vagyunk túl egy olyan bajnokságban, ahol az első öt versenyző között nincs egy futamgyőzelmet jelentő pont különbség. Év elején senki sem jósolt volna ilyen szoros végjátékot. A végén az nyer, aki a legjobban fejleszt, és mind a csapat, mind a pilóta a legkevesebb hibát ejti. Ezek a győzelem tényezői.
Azt is gondolom, hogy a csapatok között jó a kapcsolat. Ezt nem könnyű feladat 12 istálló között fenntartani, mivel minden csapat különböző nézőpontok szerint működik.
Harminc éve hagyomány a Ferrari és a McLaren közötti harc, ennek ellenére jelenleg igen pozitív a kapcsolat, és akkor egyszer csak megjön az új kölyök, a Red Bull, aki nem mellesleg rendkívül erős is.
Egyszóval öt pilóta van még versenyben – szerencsére ebből kettő a miénk – és a szezon ezen szakaszában egy futamgyőzelem sokat ér, és ez így csodálatos.
 
 
K: Hogy sikerült azt elérni, hogy a két bajnok ilyen jól kijön egymással? Egy ilyen párosítás könnyen szétrobbanhatott volna. Sokkal egyszerűbb lenne egy olyan páros, ahol van egy bajnok, és egy újonc, mint ahogy erre a múltban is számtalanszor volt példa.
 
MW: Az igazság az, hogy nem tudom. Mi inkább úgy közelítetünk a dologhoz, hogy megszerezzük a két legjobb pilótát. Tavaly ilyenkor nagyon keményen dolgoztunk azon, hogy visszaszerezzük Kimi Räikkönnent, akit nagyon tisztelek mint világbajnokot, és számomra szégyenletes, hogy ő ma nincs a Formula-1-ben.
Az év végére beláttuk, hogy nincs esély erre, és akkor figyeltünk igazán Jensonre, aki bebizonyította, hogy egy igazán érett versenyző. Megszerezte a világbajnoki címet, pedig a szezon végére nekünk és e Red Bullnak is egyértelműen gyorsabb autóink voltak. Tökéletes és kellően határozott vezetéssel vált világbajnokká. Úgy döntöttünk, megpróbáljuk rávenni, bár kevés időnk volt rá.
Már az első alkalommal is nagyon jó volt vele dolgozni. Jelentősen hozzájárult a csapat jó hangulatához, és szellemiségéhez. Rendkívül kedves fickó, aki két lábbal jár a földön, és nem mellesleg ő a regnáló világbajnok is. Igazán hisz a Formula-1-ben, és ő az, akitől Lewis is tanulhat még. Lewis nyers és erőszakos, és talán ezért ő előz a legjobban a világon, míg Jenson higgadt, és rengeteg tapasztalattal rendelkezik, és nem utolsó sorban nagyon gyors. Törökország jó példa volt arra, hogy mindketten egymás ellen is harcolnak, bemutatták a győzni akarást.   
 
K: A Red Bull az eddigi lehetséges 14 pole pozícióból tizenkettőt szerzett meg, ugyanakkor csak hatszor tudott győzni, szemben a McLaren öt győzelmével. Van valami trükk, a többiek hiányosságait kihasználni.

MW: Ez nagyon összetett dolog. Ha megnézzük a szezont, a Red Bull Racing az időmérőkön jelentős lépéselőnyben volt. A versenyeken mi voltunk a gyorsabbak, de az időmérőkön egyszerűen nem tudtuk befogni őket. A csapat keményen dolgozik ezen, minden lehetőséget kipróbálunk. A Red Bull által elkövetett hibákból tudtunk tőkét kovácsolni. Nekik néhányszor a flexibilis szárnyak bizonyára segítségükre voltak a sikerben.
A Ferrari is nagyon erős, és ez jó a sportnak, inspirálja a fejlesztéseket. Például a hátsó szárnyakkal kapcsolatban, és még ezen kívül is van rengeteg dolog. Tehát mindenki keményen dolgozik, de a folytatást és annak kimenetelét lehetetlen megjósolni. Az lassabb pályákon - mint Monaco vagy a Hungaroring - nem voltunk olyan erősek, mint szerettük volna.
 
K: A két pilóta közül melyiknek szeretné a világbajnoki címet? Egyes pletykák szerint Lewis Hamiltonnak szurkol, aki már 3 versenyt nyert az idén, szemben Buttonnal, aki csak kétszer tudott nyerni.
 
MW: Tényleg senkit nincs nálam előnyben. Igazán csodáltam Jenson bátorságát, hogy csatlakozott a McLarenhez, ezért el lennék ragadtatva, ha ő lenne a világbajnok.
Lewist viszont 11 éves kora óta ismerem. Mind két srác nagyon közel áll hozzám. Azt hiszem Lewis előtt még sok év van a Formula1-ben, biztos vagyok benne, hogy több világbajnokságot is nyerni fog, és azt remélem, ezt a mi csapatunknál teszi.
Ha a McLaren pilótája lesz a világbajnok, akkor számomra teljesen mindegy melyik pilóta lesz az.    
 
K: A csapatutasítással kapcsolatos véleménye miatt nemrég hősként üdvözölték a csapatát, de egyben azt is állították, hogy nem támogatják kellőképpen a sportot. Mit gondol erről az elsőre ellentmondásosnak tűnő nyilatkozatról?
 
MW: Azt gondolom, mind a csapatok, mind a pilóták egy fantasztikus bajnokság részesei vagyunk. Úgy megyünk minden verseny hétvégére, hogy senki sem tudja ki fog nyerni, és van már jó néhány nyertes az idén. Ha megnézzük ezeket a rendkívüli pilótákat, és a sport által kínált lehetőségeket, nem szabad, hogy ebbe a versenybe kívülről beleavatkozzunk.
Néhányan hajlamosak a partszélről beszélni, de a hatékonyságnak kellene a sport legfőbb problémájának lenni. A kollektivizmusról nem úgy gondolkodunk, mint kellene.
A kérdésnek része a Ferrarival folytatott 30 éves nemes küzdelem, ahol mindig cél, hogy legyőzzük őket. Mindig is erősen akarjuk, hogy legyőzzük őket, és biztos vagyok abban, hogy ők is így gondolják. De azt gondolom, számtalan elismerés is bizonyítja, hogy tudunk együtt működni. Az összes csapatnak, az irányító testületnek, és a kereskedelmi jogok tulajdonosának együtt kell működnie ahhoz, hogy összehangolt erőfeszítésekkel új piacokat tudjunk szerezni a sportnak. Európában elkényeztettek bennünket, ott mindenki tudja, mi az a Formula-1. De most az új helyszínek, piacok, mint Kína, Korea, India, még nem ismerik annyira, így nem elég az hogy versenyezzünk és nyerjünk.
Meg kell csinálnunk a promóciót, hogy értékesíteni tudjunk. Megérkeztünk Kínába, csodálatosak voltak a lehetőségek, nagy volt a kezdeti izgalom és érdeklődést, da az mára jelentősen megcsappant. Ha ezt így folytatjuk, lassan eltűnik onnan a sportunk. Ezzel én nem hibáztatnék senkit, mindannyian együtt kell működnünk azért, hogy támogassuk ezt a gyönyörű és fantasztikus sportot.

K: A Formula-1 mindig is a “Hősök” sportja volt. De hol vannak most a hősök? Lehet-e a világbajnok, a sport nagykövete:
 
MW: Ha megnézzük az elmúlt 20-30 év bajnokait, néhányan talán túlzottan is elfordultak a sporttól ahhoz, hogy nagykövetei legyenek. Néhányuknak talán mégis ez lenne célja. Érdekes, de az utóbbi két világbajnok is ide tartozik. Ők fiatalok, a lányok szerint jól néznek ki, és mindketten nyitottak – és történetesen britek. Valószínű, hogy ehhez azért több kell.
A Formula-1-nek újra meg kell tanulnia - ha eddig nem tanulta meg -, hogy a sport az egyik legjobb marketing, legalább is remélem.
 
K: Tehát amelyik pilóta világbajnok lesz, az szerepel majd a száguldó cirkusz plakátjain.
 
MW: A sportunkkal az a probléma, hogy a bajnok is csak egy pillanatra bajnok. A következő szezonban az emberek ugyan tudják, ki a regnáló világbajnok, de ez már kevésbé érdekli őket, hiszen arra várnak, hogy ki lesz a következő.
Viszonylag rövid az az időszak, amikor a bajnok nyugodtan élvezheti a világbajnoki címét, és talán nem is kap kellő hangsúlyt az, hogy mekkora hős, és hogy mennyire fontos, hogy hitelesen legyen az.
 
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

f1 mclaren formula 1 lewis hamilton jenson button martin whitmarsh