Oroszország csatlakozása a Formula-1-hez, a Putyin és Ecclestone által aláírt szerződéssel még nem ért véget. Vitalíj Petrov után újabb versenyző jelentkezett be a száguldó cirkuszba, a Formula Renault 3.5 idei bajnoka, Mikhail Aleshin személyében.
Lássuk, miért is ennyire fontos ennek a hatalmas országnak, hogy mind szorosabbra fűzze kapcsolatát a Formula-1 világszériájával?
A peresztrojka és a glasznoszty a 80-as évek végén és a 90-es végek elején bizonyos rendszerváltást indított el a hatalmas Szovjetunióban, mely az ország széthullásához vezetett. Az unióból kilépő, függetlenedő országok, mind más és más úton folytatták saját berendezkedésük felépítését, így az egykori hatalmas birodalom világhatalmi szerepe is jelentősen csökkent. Az ország széthullásával párhuzamosan megszűntek az addigi szövetségi rendszerek is, úgy mint a Varsói Szerződés, mint a NATO-val szemben álló katonai szervezet, és a kényszeres gazdasági kapcsolatokat évtizedekig koordináló KGST. Képletesen szólva a hatalmas Oroszország néhány évre magára maradt. A belső politikai, hatalmi harcok tovább tépázták az ország nemzetközi tekintélyét, és az egyébként nagyon komoly ásványkincsekkel rendelkező nemzet gazdasága is nagyon komoly válságokat élt át.
Az addigi (a második világháborút lezáró békekötéseknek köszönhetően) szövetséges országok a politikai átalakulás, és a gazdasági szerkezetváltás után, lassan az "ellenségnek” tekintett szövetségi rendszerekhez (NATO…) csatlakoztak. Az Európai Unió megalakulása létre hozott e világgazdaságban egy "második” pólust az USA-val szemben, ebbe az unióba az addigi szovjet "gyarmatok” is sorra belépve tovább gyengítették az orosz világhatalmi potenciált.
A 2000-es évek közepére az orosz gazdaság, és ezzel együtt a politika is stabilizálódott, kinyíltak külkapcsolataik, és megteremtődött az un. harmadik pólus a világgazdaságban. Ehhez azonban jelentős országimázs építésre volt, és van jelenleg is szükség. A XXI. Század modern világgazdaságába történő szorosabb beintegrálódás számtalan "kirakat intézkedést” tesz szükségessé.
Ennek az ország kép építésnek egyik jelentős állomása az oroszok Formula-1-hez történő több lépcsős csatlakozása.
Bernie Ecclestone már a szocializmus idején is nagyon szerette volna a Szovjetuniót a szériában tudni, és erre komoly esély is ígérkezett, mivel az egykori pártfőtitkár Leonyid Brezsnyev nagy rajongója volt az autósportoknak. A tárgyalások a 70-es évek legvégén, a 80-as évek legelején el is kezdődtek, ám Brezsnyev ’82-ben bekövetkezett halálával véget is értek, mivel az ország új politikai vezetése sokadrangú kérdésként kezelte az autósportokat, a Formula-1-et pedig kapitalista jelképnek tekintették. Részben ennek a hozzáállásnak is köszönhető, hogy végül Magyarország a keleti tömb országai közül egyedül léphetett be futamrendezőként a száguldó cirkuszba.
Az oroszok első lépése a Formula-1 irányába 2009-ben történt, amikor a Renault válságát kissé meglovagolva, néhány támogató pénzügyi támogatást ígért a viborgi rakétának is becézett Vitalíj Petrovnak, a GP2 tavalyi második helyezettjének. 2010. január 31-én az akkor már luxemburgi tulajdonba került Renault szerződtette Robert Kubica csapattársaként az orosz pilótát.
Petrov az idei évben ugyan meglehetősen hullámzó teljesítményt nyújtott, és év közben számtalan hír kelt szárnya a csapattól történő távozásáról, de többek között a szezonzáró nagydíjon mutatott rendkívül jó versenyzése okán (ez Fernando Alonso világbajnoki címébe került) jelenleg úgy tűnik, hogy jövőre is van helye a csapatban. Ahogy a csapatfőnök, Eric Boullier fogalmazott: „több a pozitívum, mint a negatívum Vitalíj Petrovval kapcsolatban”
Az orosz medve újabb nagy lépést tett idén a királykategória felé, hiszen egy tárgyalássorozat végén Bernie Ecclestone és az egykori orosz elnök, jelenleg miniszterelnök Vladimir Putyin aláírták azt a szerződést, miszerint 2014-től az oroszországi Szocsi is futamot rendez. Oroszország részéről teljesen érthető a törekvés és az ok, hogy miért is szeretnének bekapcsolódni a világszériába. Ráadásul abban az évben téli olimpiát is rendeznek, így a világ figyelme hatványozottan is az ország felé fordul. Az ilyen volumenű sportrendezvények rendezése azonban nem élvezi az ország gazdasági köreinek egyöntetű támogatását. Számtalan aggályt fogalmaztak meg a gazdasági szakemberek azzal kapcsolatban, hogy a beruházás megtérülése igen hosszú, így a látszólag teljesen elkötelezett Putyinnak minden meggyőző erejét, és politikai befolyását latba kell vetnie ahhoz, hogy minél több támogatót magamögé állítson a projekt sikere érdekében.
A beruházás tervezett összege egyébként a 200 millió dollárt is meghaladja, és a megállapodás szerint az éves jogdíj 40 millió dollár körül lesz.
A Formula-1-nek és magának Ecclestone-nak az oroszok bekapcsolása a szériába több okból is fontos. Egyrészt Oroszország egy hatalmas - és mindezidáig kiaknázatlan - piac. Az F1 globális terjeszkedésében ez az egyik alapvető koncepció. Másrészt az oroszországi cégek, mint a Lada megjelenése a király kategóriában komoly tőkeinjekciót jelent, aminek egyik egyértelmű bizonyítéka a Renault versenyautóin már idén is látható volt. Harmadszor az új belépők a hagyományos pályákhoz képest majdnem dupla annyi jogdíjat fizetnek, így a FOM vezér minden egyes új pályával saját tárgyalási pozícióját erősíti a régi pályák rendezőivel szemben.
2011-től újabb lépést tehet Oroszország a Forma-1 irányába. A napokban felröppent a hír, miszerint a 2011-es szezonban újabb orosz pilóta is csatlakozhat a szériához, a Formula Renault 3.5 idei bajnoka, Mikhail Aleshin személyében.
A bajnok Abu Dzabiban már tesztlehetőséget kapott a Renault-tól, a fiatal tehetségek első tesztnapján, ahol a hatodik legjobb időt érte el.
A 23 éves versenyző a teszt után azt nyilatkozta, hogy 10-15 milliós támogatás megszerzése után akár pilótaülést is kaphat valamelyik kisebb csapatnál, a napokban pedig egy interjúban elmondta, hogy részben már meg is egyezett az egyik istállóval, és „érdekes feltételekről” beszélt, de részleteket egyelőre nem árult el. Egyes vélemények szerint a Virgin, a Lotus, vagy akár a Force India is szóba jöhet, mint az orosz fogadó istálló. A pilóta szerint az F1-es részvétele egyre közelebb kerül, és ha figyelembe vesszük, hogy olyan szponzorok, és támogatók állnak mögötte, mint az orosz állam tulajdonában lévő Gazprom gázipari óriás, vagy a Cordiant gumiipari cég, akkor nem lesz meglepetés, ha jövőre újabb orosz pilóta is bemutatkozik a száguldó cirkusz porondján.
Szöveg: FormaNet, Varga Vikória