2011. jan 30.

Kérdezz-felelek Alonsóval és Massával

írta: FormaNet
Kérdezz-felelek Alonsóval és Massával

Az elmúlt pár napban, az F150 pénteki bemutatójának köszönhetően, Felipe Massa és Fernando Alonso lettek a száguldó cirkusz híreinek főszereplői. A következő kérdezz-felelek (Q&A) interjúban a két versenyző nem csak az új autóról, de az idei év lehetőségeiről és esetleges problémáiról is beszél.
 
 
Kérdés: 2009-ben már megtapasztalhattad, hogy milyen a KERS-el a versenyezni. Mit gondolsz arról, hogy idén ismét használhatod?
 
Felipe Massa: Úgy gondolom, hogy sokat dolgoztunk ezen 2009-ben, és azóta rengeteg fejlesztés történt. Még idén nem próbáltam, de szerintem jó lesz. Kicsivel könnyebb dolgunk lesz, az autó pedig úgy lesz erős, hogy nem veszítjük el az alapbeállításokat. A legfontosabb, hogy megtalálnunk a tökéletes beállítást minden változásra.
 

K: Nem gondolod, hogy a magasabb orr miatt esetleg problémáid adódhatnak a kilátással?
 
FM: Az orr valóban magasabb, de sokat dolgoztunk az ülés beállításán. Most úgy tűnik, hogy ez már nem probléma.
 
K: A szezon nagyon hosszú lesz. Felülvizsgáltad más a fizikai felkészülésed ütemtervét?
 
FM: Nagyon sokat edzek. Általában Brazíliában, mert ott most nyár van, és meleg. A KERS miatt nekem is oda kell figyelnem a súlyomra.
 
K: Tavaly az autó nem illeszkedett a vezetési stílusodhoz. Ebben az évben sikerült néhány adattal hozzájárulnod a fejlesztéshez?
 
FM: Igen, sok mindent változtattunk. Azt szeretném, hogy az idén az első versenytől az utolsóig versenyképesebb legyek, és azt hiszem ebben a Pirelli gumik is segíteni fognak.
 
K: A Pirelli gumik hogyan tudják segíteni a vezetési stílusodat?
 
FM: Az elmúlt évben a Bridgestone rengeteget változtatott az első gumikon 2009-hez képest. Emiatt az autó alulkormányzott volt. Ezért a gumik nehezen érték el a megfelelő hőmérsékletet. Próbáltam módosítani az első kerekeken, de akkor meg a hátsó gumik nem működtek jól, így nem sikerült igazán harcolnom. Ebben az évben a Pirelli sokkal erősebb gumit készített, jobb tapadással. Ez sokkal jobban fekszik az én vezetési stílusomnak.
 
K: Az előző évben volt néhány kellemetlen helyzeted. Kértél garanciákat a csapattól,
 
FM: Én egy csapatban versenyzem, és nyerni szeretnék. Száz százalékig megbízom a csapatban, és abban, hogy tökéletes autót kapok, amivel győzni tudok majd.

 
Kérdés: Fernando! Képzeld el azt a helyzetet, amikor Bahreinben három autó halad közvetlenül egymás mögött. Mi történhet?
 
Fernando Alonso: Az állítható hátsó szárny az egyenesekben csak kellő közelségben használható, így az lenne a legfontosabb, hogy a kanyarba úgy érkezzek meg, hogy kevesebb, mint másfél másodperccel vagyok lemaradva, de ez nagyon nehéz. Én nem látom annak lehetőségét, hogy több lesz az előzés. Azt gondolom, hogy ettől még nehéz lesz előzni, és az előzések továbbra is kockázatosak lesznek.
 
K: Másfél hónap van még hátra, tizenöt tesztnappal. Hogyan használod ki ezt az időt, amikor nem autóban leszel?
 
FA: Azokon a napokon, amikor nem tesztelek, akkor is nagyon fontos, hogy a pályán legyek, mert a Felipe tesztjei is hozzájárulnak a fejlesztésekhez. Az ő adatait is begyűjtjük, hiszen azok is fontosak számomra, és fordítva is így van. 
 
K: Nem gondolod, hogy a kormányon lévő rengeteg parancs olykor megtréfálhat majd vezetés közben?
 
FA: Azt hiszem ezek a gombok az eddigieknél is nehezebbé teszik a vezetést. Ebben az évben még két gomb kerül fel: a hátsó szárnyé, plusz a KERS gomb. A vezetés így még szórakoztatóbb lesz, és még több dologra kell majd koncentrálni.
 
K: Elérted már a tökéletes testsúlyt erre az évre? A vezető ülés idén magasabbra került, mint tavaly. Hogy hat ez a változás a vezetési stílusodra?
 
FA: Már megkezdtem a felkészülést, és arra számítok, hogy Ausztráliában már száz százalékos lesz a versenyformám. Azt akarom, hogy tökéletes versenyeket fussak Ausztráliában, Malajziában és Kínában. A múlt héten sokat motoroztam, úsztam, és edzettem a nyakamat. A súlyom rendben van. Nem hiszem, hogy a KERS-el bármilyen probléma is lenne, azért sem, mert az autó minimális súlyát 640 kilóra emelték. A vezetés szemszögéből az ülés, és a helyzetem nem változott jelentősen.
 
K: Az, hogy gyorsabban kopnak majd a gumik, hogyan befolyásolja majd a vezetési stílusodat?
 
FA: Nem tudom. Még mindig vizsgáljuk a dolgot, de az is lehet, hogy a magasabb gumikopás csak merő spekuláció. Természetesen az egy kiállás helyett kettő, az sokat jelenthet a versenyen, mert egy kiállással 25 másodpercet veszíthetsz, amihez harminc kör kell, hogy visszaszerezd.
 
K: Milyen elvárásaid vannak magaddal szemben? Melyik csapat lesz a legfőbb ellenfele a Ferrarinak?
 
FA: Magasra tettem a mércét, és a motiváció az első hónapban is ugyan az, mint egész évben. Úgy gondolom, hogy egy egyedülállóan különleges csapat része vagyok, és ezt már bizonyították. A többiek csak az első teszteken mutatják majd meg autóikat, így egyelőre senki nem mond semmit, sem a pilóták, sem a csapatvezetők. Ha mindenkép válaszolnom kell, akkor azt hiszem a Mercedesnek megvolt a lehetősége versenyképes autót építeni, de harcolni fogunk a McLarennel és a Red Bullal is.
 

  

szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

ferrari f1 formula 1 fernando alonso felipe massa