2011. feb 01.

Kérdezz-felelek Kubicával és Petrovval

írta: FormaNet
Kérdezz-felelek Kubicával és Petrovval

Hétfőn kora délután a valenciai aszfaltcsíkon Robert Kubica és Vitalíj Petrov lerántották a leplet a Lotus Renault 2011-es versenyautójáról, az R31 kódjelet kapta, és a mai napon Petrov már munkába is állhat. A csapatvezető, Eric Boullier elmondása szerint az új modell nem csak festésében tér el elődjétől, így nem meglepő, hogy a két pilóta nagyon bizakodva vág neki a 2011-es szezonnak.
 

Kérdés: Robert, a szezonkezdésig még több mint egy hónap van hátra. Hogy nézel az új kihívások elé?

Robert Kubica: A hosszú téli szünetben mindig készen álltam arra, hogy beülhessek az autóba, nagyon várom már a szezont. Az autóm új színezést kapott, és néhány komoly változtatás is van, az új szabályok miatt. Nincs dupla diffúzor, viszont van állítható hátsó szárny, és a Pirelli gumik is újak lesznek az idén. Tehát az első versenyig egy csomó új dolgot kell megszokni, de készen állok a szezonkezdésre. 

 
 
K: Ez már a második szezonod a csapatnál. Segít ez abban, hogy a maximumot hozd ki magadból és a kocsiból?

RK: Természetesen. Ha egy másik csapathoz csatlakozol, ott minden új, idő kell ahhoz, hogy megismerd a működését, és az embereket. Ebben az évben már nincs miért aggódnom, mert tudom, mire számíthatok. Így már könnyebb lesz arra koncentrálni, hogy kihozzam a maximumot a kocsiból, és magamból.

K: A szabályváltozásoknak köszönhetően mennyire lesz más a 2011-es év? 

RK: Egy kicsit mindenképpen más lesz, de nem állítanám, hogy nehezebb, mert egy F1-es autó, és annak korlátai mindig is kihívást jelentettek. A KERS és az állítható hátsó szárnyak miatt a pilótáknak minden bizonnyal több dologra kell figyelniük, de ez nem lesz nehezebb, hiszen tavaly meg ott volt az F-csatorna. Az biztos, hogy mindkét kezünk visszatér a kormányra, ami nem baj. A tesztek első napjaiban arra kell majd koncentrálnunk, hogy megértsük az új rendszer működését, de biztos vagyok abban, hogy hamarosan hozzá szokom, és onnantól rutinná válik a dolog. 

K: Az állítható hátsó szárny mennyire izgat téged, mint pilótát?

RK: Azt hiszem, az világos, hogy ez megteremtheti a több előzést, ami jó a Formula-1-nek, és a show-nak, de óvatosnak kell lenni, mert csak kevéssel az elől haladó mögött használható. Ha azt látjuk, hogy a hátsó szárny túl sok előnyt jelent, és minden körben előzések lesznek, akkor viszont nem hiszem, hogy túl izgalmas lesz a verseny. A másik dolog, amit még meg kell találnunk, az a megfelelő áttétel ideális beállítása, különösen a hatodik és hetedik fogaskerekeknél. Ha az időmérőre találunk is ideális beállítást, amikor a hátsó szárnyat akkor használod, amikor csak akarod, a versenyre akkor is kompromisszumokat kell kötni, mert olyankor a működtetése korlátozott. 

K: Mennyire lesz nehéz a téli teszteken hozzászokni az újdonságokhoz, hogy a rajtra készen állj?

RK: Soha sem könnyű, mert a tesztnapok száma korlátozva van, de azt hiszem elég lesz az idő, ahhoz hogy Bahreinre felkészültek legyünk. Sok múlik azon, hogy minden rendbe menjen, és remélem nem lesznek meglepetések a költségek csökkentése miatt, és elég időt tölthetek a pályán. A változások miatt nagyobb feladat előtt állunk, mint az előző évben, rengeteg kört kell futnunk, hogy megértsük a KERS, az állítható hátsó szárny és a Pirelli gumik működését. Az tény, hogy az új gumik megismerése lesz a leg időigényesebb, mert a különböző keverékeket különböző feltételek mellett kell megismerni, különböző üzemanyag terhelések során. Keresztbe teszem az ujjam, hogy minél simábban, és minél hamarabb el tudjuk kezdeni a teszteket, és jó teljesítményt nyújthassak. 

K: Milyen célokkal és reményekkel vágsz neki szezonnak?

RK: A legfőbb célom, hogy mindvégig jó és egyenletes teljesítmény nyújtsak. Ez minden pilóta célja. Jelenleg még nehéz azt megítélni, hogy mennyire versenyképes a csomagunk. A mérnökök döntése, hogy az új, innovatív design fusson idén, ami szerintem jó. Emellett egy erős szezont zártunk, ezért reméljük, közelebb léptünk az élmezőnyhöz. Ez azt jelentené, hogy versenyben lehetünk olyan csapatokkal, mint a Ferrari, a McLaren és a Red Bull. Bár tudjuk, hogy ez nem lesz könnyű, de keményen dolgozunk azért, hogy részt tudjunk venni a küzdelemben.  
 

Kérdés: Második szezont kezded a Formula-1-ben, a Lotus Renault pilótájaként. Milyen érzés ez?

Vitalíj Petrov: Nagyon büszke vagyok arra, hogy itt lehetek, és remélem együtt nagy dolgokat érünk el. A csapat megmutatta, hogy bíznak bennem, én pedig meg szeretném mutatni mindenkinek, hogy igazuk volt abban, hogy hittek bennem. 

K: Valóban úgy érzed, hogy meg tudod ezt mutatni?

VP: Mindenki tudja, hogy a 2010-es év nem volt könnyű a számomra, de egy év eltelt, és úgy érzem sokkal magabiztosabb vagyok, és készen állok a kihívásokra. Tudom hol kell változtatnom, hol kell javulnom, és eltökélten fogok harcolni a csapatért. 

K: Te már nem vagy újonc, tudod, hogyan működnek a dolgok az F1-ben. Min kell változtatnod ebben a szezonban?

VP: Egy hosszú szezon van mögöttem. Nagyon sokat tanultam, és tapasztaltabb, jobb pilótaként térek vissza. Most már értem, hogy mennyire nehéz a Formula-1, és tudom, hogy egy apró hiba is komoly hatással lehet a versenyhétvégére. Ebben az évben is arra koncentrálok, hogy mindvégig stabilan teljesítsek az időmérőkön illetve a versenyeken.

K: Mit gondolsz a szabályváltozásokról?

VP: Azt hiszem jó lesz a Formula-1-nek, és tudom, hogy a csapat már hosszú ideje dolgozik azon, hogy minél jobban megismerhessük az autó új technikai vonatkozásait. Nekem ezekhez alkalmazkodnom kell, és meg kell tanulnom, mert soha nem használtam még a KERS-et, és az állítható hátsó szárnyat, ami új mindenki számára. A legnagyobb kihívást viszont szerintem az új gumik jelentik, és a téli tesztek nagy részében ezeket próbáljuk minél jobban megismerni, és megérteni. Ez a legnagyobb feladat, ami a csapat előtt áll.

K: Milyen célokat tűztél magad elé ebben a szezonban?

VP: Az ilyen kérdést mindig nagyon nehéz megválaszolni a téli tesztek előtt. Még a tesztek alatt is nehéz pontosan tudni, hogy valójában ki a legerősebb, vagy összehasonlítani magunkat másokkal. Ezt igazán csak az első versenyen Bahreinben derül ki. Szóval így nehéz célokat kitűzni, amíg nem ismerem a tényeket. 

K: Hogyan készültél fel az új szezonra?

VP: Otthon voltam Oroszországban, és nyaraltam a családommal és a barátaimmal. Lehetőségem volt kikapcsolódni, és egy keveset pihenni. Azután elkezdtem edzeni, fociztam, síeltem, hogy formában maradjak. Január elején költöztem Angliába, és sok időt töltöttem a csapattal. Ez azért is fontos, mert segít erősíteni a kapcsolatot a mérnökökkel, a szerelőkkel, és az engem körülvevő emberekkel. Azáltal, hogy a gyár közelében élek, ez is egy lehetőség a felkészülésre.   
   

szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 

 

Szólj hozzá

f1 formula 1 robert kubica vitalíj petrov lotus renault