2011. feb 11.

Kérdezz-felelek Kamui Kobajasival

írta: FormaNet
Kérdezz-felelek Kamui Kobajasival

Tavaly a szinte újonc Kamui Kobajasi teljesítménye elhomályosította két tapasztal kollégája, Pedro de la Rosa és Nick Heidfeld szereplését, valószínűleg nem kis fejfájást okozva a két veterán versenyzőnek. A 24 éves japán tehetség az idei szezonban Sergio Perez mellett már rangidős szerepet tölt be csapatánál. Kamui a formula1.com-nak adott interjúban rendkívűl lelkesen beszélt, mind a tavalyi évről, mind az előtte álló 2011-es szezonról.


Valószínűleg megegyezik a valósággal, ha azt mondjuk, hogy a tavalyi évben a Sauber egyetlen öröme Te voltál. Te mit gondolsz az első teljes formula-1-es szezondról?

Kamui Kobajasi: Azt hiszem jól alakult a 2010-es idény, persze eleinte nagyon nehéz volt – szinte nehezebb, mint amennyit el tudtam viselni – de a szezon közepétől, a Brit Nagydíjtól, egészen az év végéig nagyon sokat fejlődtünk, és remélem, hogy ez a lendület 2011-ben is folytatódik. Nagyon büszke vagyok, hiszen mindannyian keményen dolgoztunk azért, hogy  javítsunk teljesítményünkön.

19 versenyből nyolcat kénytelen voltál feladni, ami elég nehéz dolog lehet egy újonc számára. Okozott neked ez álmatlan éjszakákat?

KK:  Nos, a szezon elején voltak megbízhatósági problémáink, így a csapat is elég furcsa helyzetben találta magát. Nyolc versenyből hatnál nem a Sauber volt a kiesés okozója, de ezt mindannyian tudjuk. Ez nem volt túl szerencsés időszak számomra. Nem kezdtem el kételkedni, de kicsit furcsa érzés volt.

Pedro de la Rosa egy nagyon tapasztalt tesztpilóta és Nick Heidfeld is hosszú Forma-1-es múltat tud már maga mögött. Meglepődtél azon, hogy már a szezon elejétől nálad volt az előny?

KK: Az igazság az hogy ha sikeresek akarunk lenni a Formula-1-ben, akkor a saját utunkat kell járnunk. Az első, akit le kell győzni, az a csapattárs, de általában mindig önmagad ellen harcolsz, mert igazán csak az számít, hogy a saját képességeinket javítsuk és a tapasztalatokból merítve minden versenyen a lehető legtöbbet hozzuk ki magunkból. Boldog vagyok, hogy két tapasztalt sráccal tölthettem a tavalyi szezont, mert ez jó referenciapont volt számomra. Amit igazán figyelemre méltónak találtam, az az volt, hogy Pedro és Nick nagyon könnyen meg tudták változtatni a vezetési stílusukat – bármikor, amikor a helyzet ezt megkövetelte. Amikor megállapították, hogy a kanyart sokkal gyorsabban is be lehet venni, akkor a következő körben megcsinálták. Minden további nélkül tudják változtatni a reakcióidejüket egy-egy új helyzetben.

Jelenlegi csapattársad a GP2 tavalyi ezüstérmese, Sergio Perez elég nagy anyagi háttérrel érkezett. Nem érzed magad nyomás alatt emiatt?

KK: Tényleg? Erről fogalmam sem volt. Ez egy olyan dolog, ami miatt nyomást kellene éreznem? A Formula-1 mindig nagy nyomás jelent, így nem érzem olyan rendkívülinek ezt a helyzetet. Talán egy kicsit mégis, de mivel az F1-ben versenyezni soha nem egy nyugodt dolog, így ezt a helyzetet is képes leszek kezelni.

Reménykedsz abban, hogy a 2011-es szezonban még inkább kiteljesedsz majd, és már a második idényedben elfoglalod el az első helyet a csapaton belül?

KK: Igen, talán, de a csapatnál nincs első- és második számú pilóta. Nekem már több tapasztalatom van, de a siker érdekében a legfontosabb, hogy szorosan együttműködjünk. Csapatunknak nincs túl nagy (létszám) kapacitása, így minden fontos kérdésben össze kell dolgoznunk. Sergio most újonc, és megértem, hogy időre van szüksége. 

Sok japán pilóta versenyzett már a Formula-1-ben. Jelenleg azonban úgy tűnik, hogy Te vagy az utolsó. Mi történt? Elveszett a király-kategória iránti szenvedély?

KK: Nagyon sok japán f1-es rajongó teszi fel ezt a kérdést. Miért nem támogatják a japán vállalatok a hazai pilótákat? A válasz elég egyértelmű: a japán vállalati mentalitás nem engedi meg, hogy ebben a gazdasági helyzetben szórják a pénzt. Egyszerűen félnek ettől. Itt nem arról van szó, hogy nem lennének meg erre a megfelelő eszközök, csak a menedzserek attól tartanak, hogy ha egy napon rossz helyzetbe kerül a cég, akkor valaki felelősségre vonja őket az F1-es elkötelezettségük miatt.

Már tesztelted az új autót. Milyen érzés volt?

KK:  Az érzéssel minden rendben van, de természetesen most az a fontos, hogy a teszteken annyi kilométert fussunk, amennyi csak lehetséges. Első alkalommal veszek részt a beállítási munkálatokban is, ami egy nagyon érdekes feladat számomra. A tavalyi autó sokkal több leszorítóerővel rendelkezett, de úgy tűnik a mostani autó is rendben van. 

Hogy látod, miben különbözik a Pirelli gumi a Bridgestone-tól?

KK: Ha azt mondanám, hogy nincs sok különbség, akkor hazudnék. A változás nagy, de azt kell hogy mondjam, a Pirelli jó munkát végzett. Persze mélyebb benyomásokhoz meg kell várnunk az első versenyt.

A szezon kezdetén mindenkinek van egy álma. Neked mi az?

KK: Nem álomnak mondanám, inkább egy célnak, ami számomra az, hogy kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtsak. Az első versenytől kezdve, egészen az utolsóig pontszerző helyen szeretnék célba érni. Ha ez már tavaly is sikerült volna, akkor sokkal jobb helyen zárjuk a konstruktőri bajnokságot. Ez az egyetlen célom 2011-re.

A Sauber híres arról, hogy jól tud együtt dolgozni az újoncokkal. Téged mi segített a tavalyi évben, és mi segíti majd Segio Perezt?

KK: Ez azon múlik, hogy a csapatod megértik-e, hogy te még egy újonc vagy, és tisztában vannak a képességeiddel. Egy újonc szokott hibázni, és ezt a csapatnak fontos elfogadni.  Itt nem arról van szó, hogy babusgassanak. Kemények, de megértőnek kell lenni, mivel újoncnak lenni nagyon nehéz periódus egy Formula-1-es versenyző pályafutásában. De ha azt érzed,  hogy megértenek, és komolyan vesznek, az igazán nagy segítség.
 

 

 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 japán formula 1 sauber kobajasi kamui sergio perez