2011. feb 14.

A Pirelli az FIA-val együttműködve kerülné el a protekcionizmus vádját

írta: FormaNet
A Pirelli az FIA-val együttműködve kerülné el a protekcionizmus vádját

A Pirelli Motorsport igazgatója, Paul Hemberey nem tartja kizártnak, hogy ha szükséges, akkor év közben is lehetnek változások a gumik összetételében, de a a szakember úgy véli, hogy ez csak abban az esetben lehetséges, ha az FIA dönt ez ügyben, mert így elkerülik a protekcionizmus vádját.

"Elég alázatosak vagyunk ahhoz, hogy mondjuk hat hónap múlva egy önvizsgálatot végezzünk. Az FIA-nak kell döntenie arról, hogy szükséges lesz-e változtatásokra, nem pedig a csapatoknak, mert az kockázatot jelentene bármiféle kivételezés tekintetében. Elképzelhető, hogy az egyik csapatnál minden jól működik, mások pedig éppen másként gondolják. Így ha változtatunk, akkor lehet, hogy éppen segítünk annak alakulatnak, akinél nem egészen jól működnek a gumik, és ezzel befolyásoljuk a bajnokságot. Vagyis fontos, hogy a szükséges változtatások pártatlanok legyenek, és ez csak úgy lehetséges, ha az FIA dönt arról, hogy kezdeményezi-e a szezon közbeni változtatásokat."

Hemberey elárulta, hogy a következő helyszínen, Barcelonában a szuperlágy keverékek újabb változatát tesztelik, de ezek a frissítések még a jerezi tesztek előtt megtörténtek.

"A teszteken már nem lesz nagy változás. Most egy olyan szuperlágy gumit viszünk Barcelonába, amit némileg továbbfejlesztettünk, de ez már Jerez előtt megtörtént. Innentől kezdve egészen a szezonkezdésig már nem lesz semmi újdonság, teljes mértékben készen állunk."

Néhány versenyző nem tartja kizártnak, hogy egyes futamokon akár négy kerékcserére is szüksége lehet, ám Hembery nem osztja a véleményüket. A Pirelli szakembere az adatok alapján nagyjából két-, maximum három kerékcserét tart valószínűnek, mindemellett azt is elárulta, hogy a gumik tartóssága, és a különböző keverékek közti teljesítmény összhangban áll előzetes terveikkel.
 
"Összességében három másodperc különbséget terveztünk a négy vegyület között, a szuperlágytól a kemény keverékig. Mindenképpen azt akartuk elérni, hogy stratégiai játék is része legyen a versenynek. Tavaly az volt a megszokott, hogy akár 50-60 kört is teljesíteni lehetett egy szett gumival, és ha mi ezt a vonalat vinnénk tovább, akkor nem lenne sok taktika a versenyeken. Az volt a célunk, hogy egy arany középutat találjunk az abroncs tartóssága, illetve a több kerékcserére való rákényszerítés között. Ez a változtatás szükségszerű volt annak érdekében, hogy egyes helyszíneken ne egy gumival fussák le szinte a teljes versenytávot a pilóták."

Természetesen felmerült a kérdés, hogy nem lesz-e veszélyes játék a gyorsabb gumikopás, annak fényében, hogy a versenyhétvégén felhasználható szettek száma nem változik a tavalyi évhez képest. Hembrey nem aggódik emiatt sem, és nem is látja szükségét annak, hogy a darbaszámot növeljék.
 
"Nem hiszem, hogy több garnitúra kellene. Mindig is több abroncs volt, mint ami egy hétvégére szükséges, így még meg is maradtak. Most ezt majd kicsit jobban be kell osztani. Továbbra is azt mondom, hogy nem lesz szükség négy kerékcserére, hiszen az adatok nem ezt igazolják. Ha a csapatok plusz gumikat szeretnének, akkor ez már péntek estére kiderül, és megnövelhetjük az abroncsok számát" – nyugtatta meg a kétkedőket Hembery, mindemellett azt már most biztosan látja, hogy néhány pilótának a vezetési stílusa megváltoztatásával sikerült megnövelnie az abroncs tartósságát. 
 
"Azt vettük észre, hogy ha a versenyző az első négy-öt körben kíméletes a gumikkal, az jelentősen befolyásolja a hosszabb élettartamot. Az első körökben tehát valóban szükség lesz arra, hogy kíméljék az abroncsokat. Nem mindenki futott KERS-sel, így ezzel kapcsolatban még van mit tanulnunk, elsősorban a kanyarokban. Nagy sebességgel nyilvánvalóan az egyenesekben teszteltek a pilóták, de az igazán tehetséges versenyzők azt is próbálgatták, hogy a kanyarokban hogyan viselkedik az autó, és egészen a tapadás határáig elmentek annak érdekében, hogy megismerjék, mikortól kell óvatosnak lenniük. Ezen kívül természetesen az agresszív megközelítést is vizsgáltuk. Ebből a szempontból a hátsó gumiabroncsok vannak nagyobb veszélyben, ezért azokra hangsúlyozottan ügyeltünk."

A Pirelli a mai napon Monzában filmet forgat a Hispánia Racing Teammel, de Hembery elmondta, hogy ez mindössze egy 50km/órás sebességgel történő reklámfilm forgatás, ami semmiképpen nem nevezhető tesztnek. 

 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória



 

Szólj hozzá

f1 pirelli gumiabroncs formula 1