2011. feb 14.

Christian Horner: A kis csapatok a büntetésben a bevétel lehetőségét látják

írta: FormaNet
Christian Horner: A kis csapatok a büntetésben a bevétel lehetőségét látják

Elképzelhető, hogy mégiscsak lesz költségplafon az F1-ben, annak ellenére, hogy 2009-ben mennyire erős volt a Formula-1-es csapatok reakciója az FIA azon tervére, hogy bevezessék a költségek korlátozására meghatározott limitet. 

Az istállók még egy konkurens széria indításával is fenyegetőztek, és végül a FOTA megvétózta az FIA akkor elnökének, Max Mosley-nak azon tervét, miszerint negyven millió fontban korlátoznák a csapatok költségvetését. (ez a lehetőség számtalan kiscsapatot aktivált a király-kategória irányába) Helyette kompromisszumos megállapodás született: a motorok, a személyzet, és a technikai lehetőségeinek korlátozásáról (RRA, Resource Restriction Agreement) ami jelenleg is hatályos. Ez a - minden csapat által elfogadott - szabályozás korlátozza többek között a csapatok személyzetének létszámát, a számítógépes kapacitást, a pályán való tesztnapok számát stb. Például a szélcsatorna használata is korlátozott, de a szélcsatorna tesztek száma növelhető azzal, ha az alakulat csökkenti a számítógépes kapacitását. A megállapodásnak vannak olyan jelentős részletei, mint a marketing tevékenység, vagy a motorok fejlesztése, ami éves szinten - a Formula Money szerint – elérhetik a 220 millió fontot.

Most azonban újra felmerült az ötlet, hogy tárgyalni kellene egy olyan rendszerről, ami egyenlő finanszírozást határozna meg.
 
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a napokban ugyanis egy brit szakújságírónak (Chris Sylt) adott interjúban úgy nyilatkozott, hogy a Formula-1-es csapatok szövetségének (FOTA) megbeszéléseket kell folytatnia, és minden területen egy körülbelüli kiadási korlátot bevezetni, ami helyes irányba viheti a száguldó cirkusz pénzügyi rendszerét. 
"Egyetértünk a tevékenység korlátozásával, de nem minden áron. Egy olyan átlátható rendszert kell csinálni, ami egyszer és mindenkorra szabályozza ezt mindenki számára" –érvelt Horner, és arra a kérdésre, hogy tulajdonképpen ez miben különbözik a Max Mosley által két éve felvetett ötlettől, a szakember csak ennyit válaszolt: "Ez egy nagyon jó kérdés."
(Persze Horner a költségplafon kapcsán nyilván nem a negyven milliós limitről gondolkodik, de 2009-ben a csapatok az elvet sem fogadták el)
 
 
A Red Bullnak jelenleg saját részlege van arra, hogy minél hatékonyabban dolgozzanak ki költségcsökkentési stratégiát.

Horner szerint a másik fő probléma a jelenleg hatályos megállapodással az, hogy a csapatok büntetést szeretnének bevezetni, ami belharchoz vezethet az F1-en belül.
"A kis csapatok ebben a helyzetben a bevétel lehetőségét látják, ezért ők mindenképpen támogatnák az ilyen döntéseket. Látható volt, hogy abban a pillanatban, amikor ez a dolog szóba került, a csapatok rögtön egymásnak estek, pedig az ilyen ügyeknek a rendezése, a FOTA feladata lenne."
 
Horner arra a Red Bullt érintő FOTA vizsgálatra célzott, mely azzal vádolja az istállót, hogy a tavalyi évben jelentősen túllépték a megállapodásban szereplő normát. A világbajnok alakulat tagadja a vádakat, és spekulációnak tartja az egészet. A csapatvezető elmondta, hogy az autó fejlesztésének átfutási ideje maximalizált, és már a 2009-es megállapodás előtt elkezdődött. Horner azt is elárulta, hogy a tavalyi kiadásokat összesen 8,8 százalékkal csökkentették a 2009-ben elköltött 156,9 millió fonthoz képest. 2011-ben a Red Bull tovább csökkenti kiadásait, és a szakember szerint az idei év lesz az eddigi legkisebb költségvetésű évük. Horner véleménye szerint az RRA rengeteg pénzt takarított meg az istállónak, valamint hozzátette, hogy a világbajnokság megnyerése jelentősen megnövelte a szponzori bevételeket, és az elkövetkező hetekben további megállapodásokat is köt a csapat.
(A csapat tanácsadója, Helmut Marko egyébként a nemrégiben elmondta, hogy ha a 2010-es állítólagos túlköltekezés miatt mégis büntetést kapnának, akkor abban az esetben hajlandóak kifizetni, ha az összeget jótékony célokra, avagy a széria fejlesztésére, marketingjére fordítják, nem pedig az istállók között osztják szét.)
 

Az RRA megállapodásban szabályozott korlátozások 2009-től folyamatosan növekednek, amivel Red Bull vezetője teljesen egyet ért, mivel a pénzügyi szabályozás minden csapat számára kötelező, és ez a nagyobb hatékonyság irányába mutat. Amennyiben Horner tervei az átfogó pénzügyi szabályozásról csak részben megvalósulnának, akkor a közvélemény által oly gyakran hangoztatott vádak – miszerint a Formula-1 a pazarlás sportja – lassan elcsitulnának.       

 

szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 formula 1 red bull christian horner költségplafon