2011. feb 22.

Válságtünetek az F1-ben

írta: FormaNet
Válságtünetek az F1-ben

A  nemzetközi pénzügyi válság továbbra sem ért véget, annak ellenére, hogy gazdasági elemzők már egy ideje a lassú emelkedésről beszélnek. A tünetek azonban még érezhetőek, és nincs ez másként a Formula-1 világában sem. A száguldó cirkusz világméretű rendezvénysorozatánál egyre-másra jelentkeznek a különféle gazdasági, financiális gondok, mely problémák szerencsére csak lokálisak (egy-egy csapat, vagy helyszín kapcsán), így a legtöbben nem is tulajdonítanak ennek nagy jelentőséget.

Az idei szezonnyitó futam helyszíne - a Bahreini Nagydíj elhalasztása, vagy törlése miatt – a Melbourne-i Albert Park, már egy ideje fontolgatja kiszállását az F1-ből, és bár tavaly december elején még úgy tűnt, hogy az érintett feleknek sikerült megállapodniuk, mostanában újra felerősödtek azok a hangok, hogy az ausztrál városnak nincs szüksége Formula-1-es futamra. Indokkén leginkább azt hozzák fel a futam ellenzői (a polgármesterrel egyetértésben), hogy a város és az állam is maximálisan kimerítette a száguldó cirkuszban rejlő lehetőségeit. A rendezvény a kezdetekhez képest olyan mértékben drágult meg - többek között a magas jogdíjnak köszönhetően –, hogy a végelszámolásnál - még ha a közvetett adóbevételeket és egyéb jövedelmeket is figyelembe veszik - a rendezvény komoly veszteséget jelent. Ezt pedig az adófizetők pénzéből nem szabad finanszírozni, mert vannak a költségvetésnek egyéb prioritásai.
 
Ausztrália után most Spanyolországban is jelentkeztek a gazdasági válság F1-et érintő tünetei. Nemrégiben arról értesültünk, hogy az Európa Nagydíjnak helyet adó valenciai pálya rendezői egyelőre még a tavalyi futam rendezésének jogdíját sem fizették ki. Ez pedig - mint tudjuk - a FOM és Bernie Ecclestone szemében a legfőbb bűn. A másik spanyol pálya, a Spanyol Nagydíjnak helyet adó barcelonai Circuit de Catalunya sem biztos, hogy 2013-ban Formula-1-es nagydíjat fog rendezni. A Katalán kormány a barcelonai teszthétvégén arról adott tájékoztatást, hogy mindössze két évre van költségvetési keretük a száguldó cirkusz fogadására. Szerződésük 2012-ben lejár, és annak további meghosszabbítását a jelek szerint nem tervezik. Ezek tükrében talán érthető, hogy a FOM vezére miért is keres olyan lelkesen új helyszíneket a száguldó cirkusz számára, és miért ragaszkodik néhány pályához mindenáron. Mint azt már megírtuk, az új pályák majdnem kétszeresét fizetik a régebbi, főleg európai színhelyekhez képest, ezért egyáltalán nem biztos, hogy Ecclestone ugyanúgy fog ragaszkodni bármelyik spanyol aszfaltcsíkhoz, mint azt tette Kína esetében. Ráadásul a FOM vezér nemrégiben a római verseny ötletének elvetésekor elmondta, hogy nem látja annak szükségét, hogy Spanyolország két versenyhétvégének is otthont adjon. Így könnyen előfordulhat, hogy Fernando Alonso 2013-tól már nem versenyezhet hazai közönsége előtt.
 
A csapatok között is fel-felüti fejét a gazdasági problémák alattomos vírusa. A Williams nemrégiben jelentette be, hogy részvényeinek közel 27 százalékát tőzsdére viszi, és február 9-én megkezdődött a papírok jegyzése. Természetesen a legendás alakulat nem likviditási problémákkal indokolta döntését, sőt nyilatkozatukban azt is kijelentették, hogy a 2011-es év finanszírozása teljes égészében a rendelkezésükre áll. Fontos azonban figyelembe venni, hogy a csapat az elmúlt két évben veszteséggel zárt, és a szponzorok nagy része is elhagyta a csapatot, ami komoly forráshiányt jelenthet a grove-i istálló számára.
 
Folyamatos anyagi jellegű probléma sújtja a spanyol székhelyű Hispania Racing Teamet is. A tavalyi év egyik újonc csapata már a 2010-es szezon közben is többször jelét adta annak, hogy némi tőkeinjekció sokat segítene rajtuk, és úgy tűnik, hogy az idei szezonban sem változott sokat a helyzetük. Jelenleg ők az utolsó csapat, akik még nem nevezték meg a második pilótájuk. Már tavaly is a pénz döntött arról, hogy ki versenyezhet autójukban, és nem titkoltan, idén is ez a feltétele a HRT pilótaülésnek. A már biztosan a HRT színeiben versenyző indiai Narain Karthikeyan egyes hírek szerint kilenc millió dollárt vitt a csapatnak, részben a Tata cég szponzorációja révén. A másik ülésért is ilyen összeget szeretnének kapni a hispánok, de a szezon előtt néhány héttel még nincs tolongás az utolsó kiadó helyéért. A HRT anyagi helyzetét egyébként jól szemlélteti, hogy a hétvégén tesztelő svájci Giorgio Mondini lapértesülések szerint pénzért vásárolt tesztlehetőséget az alakulatnál. A hírek közel 200 ezer dollárról szólnak, ami igen drága száguldozás volt a Midland egykori tartalék pilótájának, főleg ha nem sikerült Vitantonio Liuzzi ellenében meggyőzni Colin Kollest arról, hogy ő a legalkalmasabb erre, a még üresen álló posztra. Az istálló azonban a kényszerű pénzügyi taktikák ellenére sem adja fel, és számtalan jelét adták már elkötelezettségüknek a száguldó cirkusz iránt. Mi szurkolók egyet tehetünk, szurkolunk nekik, a pályán kívül is.
 
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
Szólj hozzá

barcelona f1 williams valencia forma1 formula1 gazdasági válság spanyol gp ausztrál gp hispania rt