2011. feb 23.

Túl jó lehetőség volt ahhoz, hogy kihagyjam - Interjú Nick Heidfelddel

írta: FormaNet
Túl jó lehetőség volt ahhoz, hogy kihagyjam - Interjú Nick Heidfelddel

A Quick Nicknek becézett német pilótát lassan Comeback Nicknek is lehetne becézni az F1-be történt visszatérései miatt. Gondoljunk csak arra, amikor a 2010-es szezonban Pedro de la Rosa helyére ült be a Saubernél, vagy most, amikor a sérült Robert Kubicát helyettesíti a Lotus Renault csapatánál. Nick bármilyen lehetőséget kap a visszatérésre, azt nem szokása visszautasítani. Most az R31 új fejlesztésével, különös technikai megoldásaival jól egymásra találtak, annak ellenére, hogy a kissé hányatott sorsú pilóta saját maga is megerősítette, nem különösebben jó számára az, hogy ilyen szerencsétlenség miatt térhet vissza. Heidfeld sok mindenre választ adott az újságíróknak.

Milyen érzés ismét visszatérni úgy, hogy az egész szezonban részt veszel?

Nick Heidfeld: Az, hogy valóban kitöltöm-e az egész szezont, még nem teljesen biztos, de természetesen készen állok rá. A legnagyobb szenzáció az az, hogy már nem számítottam arra, hogy idén versenyezhetek. A tesztidőszak már elkezdődött, és a Mercedesszel is tárgyalásokat folytattam, hogy visszatérek a tavalyi munkámhoz, majd lehetőséget kaptam beülni egy olyan autóba, ami addig számításba sem jött. Ez egy teljesen váratlan lehetőség volt. Először a fejemben kellett kicsit rendet raknom, és érzelmileg kezelni Robert balesetét, miközben nagyon jól tudtam, hogy ez egy lehetőség a számomra. Nem volt könnyű helyzet, de élnem kellett a lehetőséggel, hogy folytatni tudjam a megkezdett utamat. Az F1-ben eltöltött hosszú évek alatt sok tapasztalatot szereztem. Csak akkor hittem el, hogy újra itt lehetek, amikor a szerződésen megszáradt a tinta. Természetesen boldog voltam, mert olyan váratlan volt az egész. 

Más balszerencséje okán vált a dolog számodra haszonná. Hogyan dolgoztad ezt fel?

NH: Meglehetősen érzékeny lelkületű ember vagyok, talán érzékenyebb a legtöbb embernél, és még most is azt gondolom, hogy még nem sikerült ezt teljesen letisztázni magamban. Ami Roberttel történt arról nem tehetek, és egyik oldalról az kívánom neki, hogy minél hamarabb visszatérjen. A másik oldala a dolognak az, hogy megragadtam a lehetőséget, és jól érzem magam, hogy újból vezethetek. 

Bárki élt volna ezzel a lehetőséggel…

NH: Ebben egészen biztos vagyok. De ettől még kissé keserű szájízzel gondolok erre, tudván, hogy valaki rossz dolga miatt kaptam a lehetőséget. Hidd el ezt elég nehéz megemészteni.
 
A helyzet talán még pikánsabb, mivel csapattársak is voltatok…

NH: Ezt talán valóban szokatlan, de azt kell mondanom, hogy érzelmileg ez nem változtat a dolgon. 

Robert hogyan fogadta a hírt, hogy Te helyettesíted őt?

NH: Fogalmam sincs. El tudom képzelni, hogy ez külön motivációt jelent számára, hogy minél hamarabb visszatérjen (nevet)

Térjünk vissza a versenyzéshez. Miután Kubica szenzációsan ment Valenciában, azóta úgy tűnik a Renault-nál kissé visszafogottabb lett a dolog.

NH: Valószínű, hogy miután Valenciában Robert volt a leggyorsabb, ezért Jerezben túl nagyok voltak irányomban az elvárások. Most még nehéz megmondani, hogy ki hol áll, de persze vannak csapatok akik előttünk vannak, különösen a Red Bull. De ez jó alap az építkezéshez. Szombaton az autó egyensúlyával voltak gondjaim, ami váratlan volt, mert Jerezben a kocsi nagyon kiegyensúlyozott volt. Néhány probléma miatt nem tudtuk megragadni a lehetőséget arra, hogy annyit fussunk, amennyit szerettünk volna. Így az utolsó három napon úgy osztoztunk, hogy másfél nap jutott egy pilótára, ami annyit jelentett, hogy én csak két és fél órát tudtam vezetni, ami elég rövid idő minden részlet megtapasztalására.

Az a hír járja, hogy az autó kiforrott extrém dizájnja Kubica kívánságainak megfelelően lettek kialakítva. Igaz ez?

NH: Az valóban elég extrém, hogy van egy meglehetősen szokatlan kipufogó rendszerünk, de a csapat egyértelmű célja, hogy közelebb kerüljünk az élvonalbeli csapatokhoz, és abban a tervben hogy nem maradjunk a középmezőnyben, van némi kockázat is. Ha fel szeretnénk zárkózni a ranglétrán, ahhoz a pilóták is kellenek. Arról, hogy az autót Robert köré építették, nem igazán tudok mit mondani. Biztos vagyok abban, hogy az előző szezonban ő rengeteg visszajelzést adott mint elsőszámú pilóta, így abban is biztos vagyok, hogy ezeket a visszajelzéseket beépítették az autóba. De hogy ez egy Robertre specializált autó lenne, melyet nehéz másoknak kezelni, azt nem tudom. Én úgy kaptam, ahogy most van. 

Nem volt kilátásban semmiféle pilótaülés, de természetesen egész télen fitten tartottad magad. Jerezben egyből meg volt a pilóta reflex?

NH: Igen is meg nem is. Beletelt fél napba, hogy újra jól érezzem a dolgot. Amikor először ülök egy autóba, nem minden passzol rögtön. Beletelik egy kis időbe megszokni, de az évek alatt sok mindent szabványosítottak, még akkor is, ha a kormányon lévő gombok nem egyformán helyezkednek el, így az eltérő dolgokhoz is rövid idő alatt hozzá lehet szokni. Én meglehetősen gyorsan el tudom mondani a csapatnak min kellene változtatni, hogy jobban kezelhető legyen. Azt kell mondanom, a csapat megkönnyítette a dolgomat. Örömmel fogadtak, és ez jó alap a továbbiakra nézve. 

Milyen a kapcsolatod az új csapattársaddal?

NH: Minden rendben. Erről nem nagyon van mit mondani.

Szóval most Vitalíj Petrov a fő ellenfél?

NH: Ezt nem gondolnám. Én csak a legjobbat, és a maximumot szeretném kihozni ebből a helyzetből, de minden másnál előrébbvaló a csapat. Egyértelműen ez a cél, nem szeretnék ilyenbe belemenni, ami sok energiát kötne le, amit másra is tudok fordítani. 

A Renault-nak egy tapasztalt pilótára volt szüksége Kubica helyettesítőjeként, Te most felelős vagy a helyes beállításokért, és a megfelelő iránymutatásért?

NH: Ez most kissé úgy hangzott, mint ha a Renault felelősséget tett volna a nyakamba, de ez nem egészen így van. A csapat azt hiszem elégedett azzal, amit eddig csináltam, pozitív visszajelzéseket kapok, ami sokat segít.

A csapat nagy reményeket fűz ehhez a szezonhoz, tekintettel arra, hogy ez egy befektetési társaság. Érzel-e emiatt nyomást magadon?

NH: Egyáltalán nem. Az a benyomásom, hogy a csapat számára az autó nem pénzcsinálást jelent. A legfontosabb cél, hogy a pályán legyünk sikeresek, és csak akkor jelenik meg a pénz a dologban, hiszen ezzel lehet a szponzorokat magunkhoz vonzani. Az tény, hogy a csapat már bizonyította, hogy képesek támogatókat szerezni, olyanokat is, akiket másoknak nem. Azt gondolom, a többi csapat is szeretne egy ilyen vállalatot létre hozni, amilyet a Genii képes volt. A velük folytatott beszélgetések óta én is tudom, hogy nagyon ambiciózus, és sikerre éhes a csapat. 

Mi lesz a következő lépés?

NH: A legfontosabb most az, hogy minél több kilométert tegyünk meg. Az első barcelonai tesztnapon egy kis probléma volt a KERS szoftverjével, ami egész nap kísértett bennünket. Ez apró hiányosság, nem technikai probléma. Azután a hűtőrendszerrel is volt némi gond, de biztos vagyok benne, hogy rövidesen ez is megoldódik. Sok csapat tudott nálunk több kilométert futni, a hátra lévő napokon próbáljuk majd behozni a lemaradást, de nem lesz könnyű.

A nagy csapatok arról beszélnek, hogy az első futamra számtalan fejlesztést visznek. A Renault is tervez hasonló fejlesztéseket?

NH: Igen, mi is tervezünk frissítéseket. Hogy lesz-e akkora, mint a többieké, erre még várni kell, majd meglátjuk. 
 
 
 
FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

f1 formula 1 nick heidfeld lotus renault r31