Jackie Stewart: Tilke nem sokat tett a szurkolókért
Az előzés, és a látványos csaták hiánya évek óta témát szolgáltat mind a szurkolók, mind pedig a széria szakemberei számára, olyannyira, hogy még az utolsó futamig kiélezett világbajnoki küzdelmek sem csillapítják ezeket a kritikákat. Idén az állítható szárnyaktól és a KERS-tól várnak több előzést, de ebben is megoszlanak a vélemények. A háromszoros világbajnok, Jackie Stewart például úgy véli, hogy ez nem elsősorban az autókon, hanem a pályák tulajdonságain múlik.
Stewart is egyetért azokkal a véleményekkel, hogy manapság sokkal kevesebb az előzés a Formula-1-ben, mint az ő idejében volt, és a 71 éves skót világbajnok egyértelműen Herman Tilkét hibáztatja ezért. A legfőbb gondnak azt látja, hogy a pályák kevés helyen teszik lehetővé az előzést, illetve azt is felrója a tervezés hibájának, hogy az aszfaltcsíkok nem büntetik kellő mértékben a kisodródó autókat, mert a bukóterek úgy vannak kialakítva, hogy onnan viszonylag egyszerűen vissza lehet állni a mezőnybe.
„Attól tartok, nem tett túl sokat a nézőkért. A pályák módosítása nélkül mind a szurkolók, mind a tv nézők még sokáig lesznek kénytelenek nélkülözni a sok előzést. Igaz, hogy most jön a mozgatható hátsó szárny és a KERS rendszer, de van más megoldás is. Mi lenne akkor, ha a bukóterek felszínét megváltoztatnák úgy, hogy az autók tapadása csökkenjen, így az a pilóta aki szélesen veszi a kanyart az őt üldöző autóval szemben hátrányba kerüljön, a mögötte haladó pedig lehetőséget kap az előrébb kerülésre? Ez egy olcsóbb megoldás, mint a KERS rendszer. Azt nem szabad megengedni, hogy a hibáért egy versenyző halállal fizessen, de a pályának büntetnie kell a bakikat, hiszen a nézők a legjobb versenyzők és a legjobb autók küzdelmeit akarják látni” – vélekedett Stewart, és példának a 2010-es Abu Dzabi Nagydíjat hozta elő, amikor a Ferrariban ülő, nem éppen sétakocsikázásáról híres Fernando Alonso hosszú körökön át sem boldogult egy újonc, rutintalan kollégájával, Vitalíj Petrovval.
szöveg: FormaNet, Varga Viktória